WRAP UP- “ASAL BUKAN UMNO”


*Posting panjang. Tarik nafas dan mohon baca dengan fikiran terbuka*

1. Sepanjang hujung minggu lepas, saya upkan posting pandangan saya mengenai setiap parti gabungan Pembangkang. Saya highlightkan kelemahan dan kebaikan mereka. Their strengths dan their flaws.

2. Posting2 itu bukan untuk penyokong tegar parti. Posting tersebut ialah untuk 51% pengundi Malaysia yang bukan ahli dan penyokong parti politik. Senang cerita pengundi atas pagar. Mereka golongan terbesar.

3. Setiap kali saya berbicara tentang satu2 parti, saya dapat backlash daripada penyokong mereka. Dicaci dan dikeji. Ada juga yang kata saya dibeli. Astaga. Itu fitnah yang besar sekali.

4. Tapi ada juga orang sama parti, text saya dan ucapkan terima kasih. Kerana benda ni mereka tak boleh nak cakap. Dan mereka harap pemimpin mereka dapat buck up. Perbaiki keadaan sebelum terlambat.

5. Tujuan saya menulis dan komen sebegitu, saya nak tunjukkan:

i. Tiada parti yang sempurna, tiada pemimpin yang maksum. Makanya, kalau boleh elakkan taksub dan totok. Kita sokong mana baik, bantah mana salah. Ini mesej untuk pengundi muda.

ii. Demokrasi yang paling baik, bilamana majoriti pengundi dapat maklumat yang menyeluruh. They made informed decision on facts and knowledge of real politics. Perlu kaji baik dan buruk setiap pemimpin dan parti lalu pilih yang terbaik. Bukan kerana nak menangkan parti semata2. Undi kita untuk kebaikan negara.

iii. Saya sudah tunjukkan saya tahu banyak perkara baik dan buruk semua parti utama Pembangkang, tapi saya tetap rasakan mereka tetap the LESSER EVIL/ mudarat kecil kepada negara.

6. Apa saja flaws yang mereka ada, adalah sangat kecil berbanding “the mother of all evil: CORRUPTION”. Ini kanser paling cepat yang akan memusnahkan negara.

7. Ini yang dikatakan oleh Ibnu Khaldun, 600 tahun lepas, dalam bukunya Muqaddimah. Jadi rujukan ramai pemimpin di dunia. Beliau katakan hedonism (cinta kebendaan), rasuah dan salahgunakuasa akan meranapkan empayar. Ini terbukti dalam sejarah sekian lama. Negara tidak meranap kerana retorik bangsa dan agama.

8. Venezuela, antara negara paling kaya rizab minyak pada tahun 90an, hancur dan lebur ekonominya dalam masa 30 tahun. Cepat sekali. Kerana korupnya pemimpin mereka. Generasi dulu tak melawan dan tak buat apa, generasi sekarang merasa bahananya.

9. Sri Lanka, 50 tahun permainkan politik kaum dan agama. Namun yang membinasakan negara, adalah parti korup juga. Bila negara porak peranda, pemimpin mereka lari ke Singapura. Bawa wang berjuta. Rakyat yang tanggung akibatnya.

10. Oleh itu, saya sedar dan tahu, apa pun kelemahan pihak pembangkang taklah sebesar mudarat mengundi Parti yang teruk terpalit dengan rasuah dan salahgunakuasa. Memandangkan mereka masih tak berubah, mereka perlulah disekat dari kuasai Malaysia. The very least, undi kita untuk elak mereka menang 2/3.

11. Truth be told, saya penyokong dan pengundi UMNO sejak PRU11. Saya tukar pada PRU14 kerana saya tahu kalau saya biarkan mereka berkuasa, negara akan sengsara.

12. PRU15, saya akan tetap mengundi the lesser evil iaitu Blok Pembangkang. Kerana saya percaya BN masih tidak berubah dan lubuk segala rasuah. Ini kerana:

I. Banyaknya pemimpin mereka terlibat dalam kes rasuah. Ada yang dah jatuh hukum, ada yang dah prima facie. Banyak lagi yang masih berjalan.

II. Presiden nya awal2 lagi sudah cakap, mereka nak PRU kerana kes2 ini. Kalau dapat jadi Kerajaan, mereka nak AG sendiri. Ini sudah nampak mereka nak cuci kes. Nescaya Merpati dan Rosmah Mansor akan kembali. Macam tiada apa2 terjadi.

III. Ketua Pemudanya sendiri cakap “Kalau tiada rasuah, dunia ni kiamat”. Seolah2 budaya rasuah itu diterima. Tiada usaha untuk membenamkannya.

IV. Parti komponen BN, MIC juga terpalit dengan skandal rasuah PENJANA bernilai RM100 juta, maknanya rasuah ini bukan dalam UMNO sahaja.

13. Saya dengan ini menyeru, semua pengundi atas pagar yang masih ragu2 nak mengundi, keluarlah mengundi. Defeat the greater evil. Jangan buat untuk parti, buat untuk negara.

14. Kena ingat, no vote from us is one vote to them. Tu yang mereka nakkan. #PRUBanjir ini kita kena redah dan tunjukkan kuasa kita besar2an.

15. Mulai saat ini, saya akan terus menulis mengenai pemimpin SAFT. Untuk pertimbangan pengundi atas pagar.

16. ASAL BUKAN UMNO pilihan kita untuk PRU ini. Kalau mereka tambah baik dan jadi lesser evil kembali, kita boleh undi lain kali.

Salam hormat,

Liyana Marzuki

 

No comments: