KITA KENA YAKIN KEPUTUSAN MAJLIS PRESIDEN

 


Analogi kerjasama PH

Prof Agus, A. Kadir Jasin & Liyana

KITA KENA YAKIN KEPUTUSAN MAJLIS PRESIDEN

Sehari dua ini saya membaca ramai yg berang apabila tokoh2 atau influencer membicara isu 1 lawan 1. Ramai antaranya adalah Prof Agus, Datuk A Kadir Jasin dan Liyana Marzuki.

Saya memetik nama2 ini kerana mereka ini rata2 bukan ahli mana2 parti tetapi berfikir atau berpihak kpd PH. Mereka sedar bahayanya jika BN memerintah.

Saya hanya org kecil juga dikritik walau sekadar mengulas mengenai kehadiran MUDA. Malah bila Majlis Presiden membuat keputusan yg sama, DS Anwar lah yg paling teruk dicemuh oleh ahli partinya sendiri dgn mengatakan beliau Presiden yg lembik, takut Amanah dan DAP, Kak Wan lebih dan sebagainya.

Saya berharap artikel ini dibaca dgn tenang agar kita dapat berbicara dlm konteks yg lebih luas secara intelektual. Saya kali ini akn byk menggunakan analogi sebagai sandaran hujah saya yg mungkin betul dan mungkin sebaliknya.

——————————————————————————-

Prof Agus beritahu BN akn menang walaupun byk isu jika pembangkang tidak bersatu. Beliau mengajak pembangkang berjiwa besar sekurang kurangnya ada electoral politic. Liyana juga hujah yg sama dgn Prof Agus, katanya sekurangnya kita perlu political pact.

A Kadir Jasin juga mahukan pembangkang bersatu jika tidak sejarah Melaka akn berulang. Katanya ramai rakyat menentang Umno dan mahukan perubahan tetapi mereka berpecah belah undi sepertimana berlaku PRN Melaka.

(Gambar) adalah maksud kata2 Datuk A Kadir Jasin. Analoginya yg sokong UMNO hanya 7 dan menolak ada 13 tetapi kerana berpecah kita kongsi sedikit seorang akhirnya UMNO yg dpt majoriti.

———————————————————————————

Saya mungkin berbeza sedikit dgn mereka bertiga kerana saya sama sekali tidak bersetuju dgn kehadiran Pejuang. Saya org berniaga jika saya mahu jalinkan kerjasama mestilah ia menguntungkan saya. Ini saya kaitkan dlm kitab Art Of War.

Pejuang tidak silap mereka tewas semua kawasan dan hilang byk wang deposit di Johor. Maksudnya ia tidak memberi impak utk kerjasama dgn PH. Jika dlm pro & kon Pejuang lebih memberikan kon kpd pembangkang atau PH itu sendiri.

———————————————————————————-

Saya terima MUDA kerana saya melihat mereka ada potensi. Isu yg lalu saya mengambil keputusan mereka di Johor di mana mereka ada pengikut mereka sendiri.

Saya selitkan beberapa hujah saya dgn beberapa rakan FB yg mereka boleh mengiyakannya.

Kenapa MUDA sdgkan PKR, Amanah dan DAP ada angkatan mudanya sendiri?

Jawapan saya:

a)Pertama kita tidak mahu pertembungan yg byk kerana ia hanya memecahkan undi.

b ) Kedua dari kajian saya sendiri terhadap lebih 110 pelajar IPTA/IPT yg pernah dan masih berkhidmat dgn saya 80% memilih MUDA. 90% pula hanya ikuti politik di Tik Tok.

c) Mereka memilih muda kerana melihat Ketua Muda Syed Saddiq itu masih muda. Mereka melihat PKR ketuanya Anwar, Amanah ketuanya Mat Sabu dan DAP ketuanya Lim Guang Eng (walaupun ketuanya kini Anthony). Yg lucu dari kajian itu ada yg memilih kerana ketampanan Syed Saddiq. Ini fitrah anak2 muda.

Analoginya tanya anak muda mereka nak tonton konsert band Wings atau band Sekumpulan Orang Gila. Mereka pilih Sekumpulan Orang Gila sb mereka rasanya ia muzik yg sesuai utk mereka, band anak muda berbanding dgn Wings, Awie sebaya bapa mereka.

e) UMNO, Bersatu dan PAS faktanya menguasai 70% org Melayu 40 tahun ke atas. PH mesti menguasai 70% anak muda yg mempunyai lebih 7 juta pengundi utk mengimbangi kekuatan lawan.

Ia penting utk meningkatkan imej PH adalah pilihan org muda. Biar mindset anak muda utk mengundi dan masa depan org muda kena pilih PH.

Analoginya begini. Waktu kami mengeluarkan akhbar Sinar Harian dari Lembaga Pengarah dan Editorial mengambil pengajaran apa yg berlaku kpd Watan yg hanya bertahan beberapa tahun sahaja.

Ini kerana Watan hadir dgn wajah yg serupa dgn akhbar2 yg sudah lama bertapak seperti Berita Harian dan Utusan. Jadi tiada sebab utk masyarakat membeli Watan kerana cerita yg sama cuma size berbeza.

Sinar Harian muncul dgn akhbar berkonsepkan komuniti. Cerita2 daerah yg pada awalnya dahulu diketawakan oleh rakan2 media yg lain. Sebab itu kami mulakan di Kelantan sb kita tahu semangat kenegerian org Kelantan. Akhirnya akhbar ini berjaya dlm masa yg sgt pantas di Kelantan.

Jadi org Kelantan nak tahu berita Kelantan mereka kena beli Sinar Harian. Jadi biar anak muda nak berpolitik atau mengundi mereka pilih PH.

f) Ada soalan begini…Jika PH & PKR tak boleh menang, korang ingat parasit politik dan MUDA nak bersama PH..?? Jawapan saya jika MUDA tak memberi impak ingat PH boleh terima mereka? Sebenarnya kita saling memerlukan atau mempergunakan.

—————————————————————————-

Antara dialog saya dgn rakan… Kata saya kita tidak mampu menang tanpa strategi yg ampuh.

Ramai antara mereka menjawab… ‘kita tidak boleh terima pengkhianat, tidak mahu dikhianati sekali lagi dan yg paling saya tidak boleh terima ialah biar kalah bermaruah.’

Seperti Liyana telah acapkali saya katakan dlm politik tiada istilah biar kalah asal bermaruah. Kalau kalah bermakna kalah. Hilang kuasa dan hilang pelbagai lagi dan akhirnya parti semakin lemah.

Bab biar kalah bermaruah ini saya rasa kurang senang, sepatutnya jika tidak mahu kerjasama mesti berikan solusi bukan hanya menyerah kalah.

Mcm kita ada modal 1 juta nak berniaga Pizza. Kawan kata buka di kampung dia walaupun kita katakan org kampung tak gemar makan Pizza. Katanya tak apa asal buka dan org lihat gah. Biar nampak gah walaupun bakal bankrap.

Adakah kita seronok atau satu kepuasan buka sahaja mata setiap pagi mula menulis memaki hamun UMNO. Adakah kita masih rela ramai yg akn ditangkap kerana berdemo dan sebagainya.

Adakah kita memang seronok melihat kartel2 mahkamah dibebaskan dan akhirnya kita membebel di medsos setiap hari atas nama biar kalah asal bermaruah?

Jika ada yg suka begitu tidak mengapa tetapi pendapat saya secara peribadi implikasinya jika kalah kpd rakyat sgt teruk. Saya pasti GST akan dikenakan. Harga minyak melonjak dan aktiviti rasuah akn terus menggila.

———————————————————————————

Dalam berpolitik kita kena ramaikan kawan dan kurangkan musuh. Dlm politik sekejap kawan sekejap bermusuh. Tiada kawan yg kekal dan tiada musuh yg kekal. Itulah politik bukan sahaja di Malaysia tetapi di seluruh dunia.

Kdg2 ada yg berhujah dgn saya terlalu emosi berkata biar PKR solo. Kita jangan jadi barua Amanah dan DAP. Bagi saya itu berpolitik mengikut emosi dan bukan akal yg rasional. Kita jangan biar emosi memandu akal.

Amanah ada ratusan ribu ahli dan DAP ada jutaan pengundi Cina. Sdgkan satu undi pun penting apatah lagi jutaan undi. Tanpa DAP, PKR tidak boleh menjadi kerajaan di Selangor.

PH dulu berjaya 15% turut disumbangkan oleh pengaruh Bersatu ketika itu. Itu kita jgn nafikan. Ini kerana org Melayu yg benci UMNO bila mereka melihat ada parti yg dilihat kuat ideologi politik Melayunya seperti Bersatu, lalu mereka terpaksa mengundi PH kerana Bersatu menggunakan logo PKR.

———————————————————————————

Tahukah anda ramai penganalisis politik meramalkan tiada mana2 parti akn mampu membentuk kerajaan sendirian. Samada PH, BN atau PN.

Jadi mahu tidak mahu andai PH mampu menang 70-80 Parlimen… kita masih memerlukan kerjasama parti lain utk membentuk kerajaan. Begitu juga dgn BN. Adakah kita terpaksa menolak kerajaan campuran semata mata biar kalah bermaruah?

Atau selepas PRU nanti baru boleh kita kerjasama dgn pengkhianat atau Muda?

———————————————————————————-

Kita anggaplah PKR, Amanah, MUDA, DAP dan UPKO ada kekuatan dan kelemahan. Utk berjaya kita kena bekerja dlm satu pasukan. Masing2 menampung kelemahan parti lain.

Contoh PKR lemah utk menarik pengundi Cina, DAP menampungnya. Amanah dan DAP lemah menarik pengundi Melayu bandar PKR menampungnya. Amanah lemah di Sabah UPKO membantunya.

Analoginya M Verstappen tidak akan menjuarai F1 kali kedua tanpa kerjasama berpasukan dari Team Red Bull. Jika mekanik tidak baik, Verstappen tidak akn menang, jika mekanik ok pakar strategi tak mantap Verstappen tak akn menang. Jika pakar strategi mantap tetapi driver tidak hebat… Vesrtappen dan Red Bull tak akan menjadi juara.

Ia mesti kerjasama berpasukan yg erat. Bila Majlis Presiden membuat keputusan bermakna mereka telah perhalusi segala galanya.

—————————————————————————-

Kita tidak boleh berpecah terlalu byk. Semua parti ada peminat/penyokong/pentaksub sendiri. Itu fitrah manusia.

Analoginya ada kedai makan. Kita walaupun masakan sedap… ada yg tak suka. Kawan2 saya org KL tak suka makan Nasi Ganja sdgkan kami org Perak ketagih. Minat masing2… begitulah dgn parti kita jgn anggap semua org suka dgn parti kita.

Ada org makan di restoran Nasi Ganja sb kawan belanja bukan sb dia suka makan di situ. Begitulah juga anak2 muda yg mungkin tak suka PH tapi bila lihat MUDA bersama PH mereka akn undi PH.

 

No comments: