Mencuri data peribadi untuk kempen pilihanraya

 NIK HASHUDEEN


Mencuri data peribadi untuk kempen pilihanraya

Di zaman sekarang, kempen atas talian adalah satu kaedah lazim untuk mencari pengaruh termasuk bagi mendapatkan undi di dalam pilihanraya. Bagi tujuan ini, data peribadi pengundi diperlukan untuk pelbagai analisa dan kempen.

Saya tak tahu samada data peribadi yang bersesuaian dan lengkap boleh didapati secara sah oleh parti-parti yang bertanding. Sebagai seorang rakyat Malaysia saya rasa saya tak pernah memberi izin kepada mana-mana pihak untuk memggunakan data peribadi saya bagi tujuan kempen. Walaupun ada sumber data yang besar yang dikumpulkan secara rasmi, saya tak pernah bertemu dengan pengumpulan data secara khusus bagi tujuan politik.

Artikel yang saya kongsikan di sini adalah satu peringatan berkenaan hukum hakam menceroboh data dan maklumat peribadi dari segi Islam. Jangan main-main dengan data peribadi yang dikumpul tanpa keizinan tuannya. Jika terlepas di dunia pun, di akhirat kena jawab juga. Tak kita apa perjuangan anda, hasil tidak menghalalkan cara, kan?

EJOURNAL.UM.EDU.MY

ejournal.um.edu.my

 

No comments: