Dilema Pemilihan: Saifuddin Atau Rafizi?

Oleh: Hassan Abdul Karim


ULASAN: Dilema yang saya hadapi. Memilih antara Rafizi Ramli atau Saifudin Nasustion dalam pilihan raya parti.Kisah ini tidak penting kepada orang awam. Tidak dibaca pun tak mengapa. Tetapi ia penting buat diri sendiri, dan ingin berkongsi dengan khalayak umum yang mengenali suatu entiti yang dipanggil Parti Keadilan Rakyat, ringkasnya KEADILAN.


Cerita benar. Pada suatu hari di Dewan Rakyat, Ahli Parlimen Johor Bahru berbisik kepada saya. Katanya Rafizi dan Nurul Izzah menjemput saya ke satu majlis pelancaran di Kuala Lumpur, malam Sabtu 26 Mac.



Apabila mendengar nama dua pemimpin muda KEADILAN ini, saya secara automatik menjawab, ya, InsyaAllah, saya akan hadir ke majlis pelancaran tersebut, yang saya tidak tahu pelancaran apa sebenarnya. Tetapi kalimat bersetuju telah diucapkan.



Pulang ke rumah di Johor, selepas itu, keesokannya saya melihat di laman maya, promosi tentang pelancaran “Ayuh, Malaysia”. Majlis ini nampaknya ditujukan kepada generasi muda. Lalu saya menghantar pertanyaan kepada Ahli Parlimen Johor Bahru, bahawa saya ada “reservation” untuk hadir ke majlis pelancaran “Ayuh Malaysia” itu. Saya katakan kepadanya, bahawa jemputan dari Rafizi dan Nurul Izzah itu suatu penghormatan buat saya, tetapi adakah saya yang sudah tua berusia 70 tahun ini masih diperlukan?


Elak tafsiran memihak sokong Rafizi


Ahli Parlimen Johor Bahru menjawab bahawa, katanya, kehadiran saya di majlis itu nanti adalah satu penghormatan kepada mereka. Jadi pada fikir saya, tidaklah saya nanti menjadi “persona non grata” dalam perhimpunan orang-orang muda.

Tetapi secara jujur, saya cuba mencari alasan untuk tidak pergi ke Majlis “Ayuh Malaysia” di Kuala Lumpur itu untuk mengelak tafsiran Ahli Parlimen Pasir Gudang memihak dan menyokong Rafizi Ramli dan Nurul Izzah dalam persaingan pemilihan Parti Keadilan Rakyat yang akan berlangsung pada bulan Mei nanti.

Tetapi bersyukurlah, saya masih patuh pada janji yang saya buat sendiri. Dari Pasir Gudang, selepas program bertemu rakyat di kawasan, dalam keadaan keletihan, saya merentas lebih 300 kilometer ke ibu kota untuk hadir di majlis Pelancaran “Ayuh Malaysia”.

Tetamu yang hadir di sebuah hotel di kawasan mewah di Kuala Lumpur itu adalah atas jemputan. Ada senarai yang disediakan, dan nama saya ada di dalam senarai itu, lalu saya dibawa terus ke tingkat atas hotel tersebut di mana majlis pelancaran itu baru saja bermula.

Saya memilih untuk duduk di kerusi di belakang. Saya agak takut untuk dibaca dan ditafsirkan tidak menyokong calon lain yang bertanding jawatan Timbalan Presiden KEADILAN.

Saya memberitahu diri sendiri bahawa saya hadir ke majlis pelancaran tersebut kerana mengenang budi dan jasa Rafizi kepada saya yang telah menolong Keadilan memenangkan kerusi Parlimen Pasir Gudang melawan calon kerajaan yang menjawat Menteri Besar Johor ketika itu dalam Pilihanraya Umum ke-14 pada 9 Mei 2018.


Saya masih bersyukur kerana masih menjadi manusia yang tahu erti budi dan jasa, erti hubungan persahabatan. Rafizi berkempen di Pasir Gudang bukan calang-calang untuk menolong saya. Berkali-kali dia datang berceramah dengan trak jelajahnya. Invoke berhempas pulas membantu calon Keadilan yang miskin di Parlimen Pasir Gudang. Mereka melakukan kempen secara “phone bank”.

Rafizi mengeluarkan satu video khas yang ringkas, menyeru pengundi di Pasir Gudang supaya memilih saya yang dikenali dengan panggilan “peguam rakyat”yang mempunyai sebuah pejabat guaman yang daif. Tidak cukup dengan bantuan itu, Rafizi turut menghulurkan sumbangan kewangan secara ikhlas kepada saya bagi memudahkan gerak kerja kempen di dalam pilihan raya itu.

Jadi adakah saya akan menjadi seperti “kacang lupakan kulit”?

Jawapannya tentulah tidak. Bukanlah saya seorang manusia jika melupakan budi baik seorang sahabat. Kerana itu saya hadir ke Majlis Pelancaran “Ayuh Malaysia” pada malam 26 Mac yang lalu. Selepas tamat majlis tersebut, saya yang duduk di belakang, bangun bergerak ke hadapan menemui Rafizi dan bergambar dengannya.


Pemilihan parti


Tetapi di dalam pemilihan parti KEADILAN pada bulan Mei akan datang, saya menghadapi satu keadaan yang cukup serba salah. Kalau Saifuddin Nasustion, Setiausaha Agung KEADILAN sekarang bertanding jawatan Timbalan Presiden, maka saya akan berhadapan situasi sukar. Mana suatu untuk saya pilih? Rafizi atau Saifudin Nasustion?

Inilah yang saya sebut, " ditelan mati emak; diluah mati bapa."


Siapa Saifuddin Nasution?


Saya menghormati Saifuddin sebagai seorang pemimpin parti yang amat berdedikasi. Saya melihat kualiti kepimpinannya terserlah ketika parti KEADILAN menghadapi musibah segerombolan pemimpin yang dipanggil “puak kartel” mengkhianati parti dengan menyerang Presiden Datuk Seri Anwar Ibrahim dan cuba memecahbelahkan parti. Pada tempoh bergelora tersebut, Saudara Anwar Ibrahim selaku Presiden telah dibantu oleh seorang Setiausaha Agung yang cekap, tabah dan berfokus bagi menyelamatkan bahtera parti KEADILAN daripada tenggelam.

Selain itu, sebagai seorang ahli parlimen yang sentiasa berada di dalam Dewan Rakyat, saya dapat menyaksikan prestasi Ahli Parlimen Kulim Bandar Baru itu yang memainkan peranan penting sebagai seorang pemimpin utama KEADILAN dan Pakatan Harapan dalam setiap perbahasan isu-isu penting rakyat dan negara. Saifudin bersama Anwar Ibrahim sentiasa berada di barisan hadapan.

Adalah gagal jika saya tidak menyebut, dan menyatakan dari sudut pandangan peribadi saya, bahawa antara menteri yang cemerlang dalam Kerajaan Pakatan Harapan selama 22 bulan itu ialah Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna iaitu Saifuddin Nasustion.

Kalau diizinkan saya ingin mengundi Saifudin Nasustion di dalam pemilihan jawatan Timbalan Presiden KEADILAN nanti.

Tetapi saya juga ingin menyokong Rafizi Ramli yang tidak kurang jasanya kepada Parti Keadilan Rakyat.

Siapa Rafizi Ramli?

Biasanya, termasuk Ahli-ahli Parlimen muda yang baru menang pertama kali, akan menjadi bisu dan kelu sebaik jadi Yang Berhormat dengan gaji dan elaun lebih dua puluh ribu.

Ahli-ahli Parlimen baru ini, atau yang dah berpenggal-penggal lamanya berkampung di Dewan Rakyat akan amat berhati-hati menjaga tutur kata, gerak laku, kerana tidak mahu melanggar undang-undang demi mengelak ditangkap, dihukum, dilokap, dipenjara dan hilang kelayakan sebagai calon dalam pilihan raya akan datang, atau terpenjara ketika berstatus seorang Ahli Parlimen.

Tetapi inilah bezanya Rafizi Ramli. Walaupun dia telah menjadi Ahli Parlimen Pandan, Rafizi bukan senyap tetapi suaranya semakin lantang dalam isu NFC Feedlot yang dikenali dengan “Lembu kondo”, pendedahan penyelewengan kewangan negara dalam pelbagai isu seperti isu 1MDB, isu Tabung Haji, isu Mara dan banyak lagi, termasuk isu Felda.

Ini bukan temberang kosong dari saya. Saya boleh menjadi saksi. Pada suatu hari saya selaku seorang peguam telah menemani Rafizi di Ibu Pejabat Polis Dang Wangi di Kuala Lumpur dalam isu penyelewengan Pengerusi Felda ketika itu. Di IPD itu, saya dapat menyaksikan ketika itu bagaimana telitinya Rafizi, seorang yang terlatih sebagai seorang Akauntan dan Auditor mengemukakan fakta-fakta untuk laporan polisnya itu.

Akibat ini semua, Rafizi semasa seorang Ahli Parlimen, telah ditahan polis, dilokap, dibicarakan dengan lebih sepuluh tuduhan. Dia terpaksa naik turun mahkamah saban hari dalam seminggu. Ahli Parlimen Pandan itu kemudian telah dijatuhkan hukum bersalah. Hilang kelayakannya untuk bertanding dalam Pilihan Raya Umum ke-14, 2018. Tetapi Rafizi tidak mengaku kalah. Dia terus berkempen menolong calon-calon KEADILAN dan juga PH melalui pertubuhan Invoke yang dipimpinnya. Dalam hal yang sama Rafizi anak Trengganu ini, terus melawan di mahkamah sehingga dia menang dalam rayuannya dan bebas dari sabitan bersalah. Dalam frasa yang ringkas, Rafizi adalah seorang pejuang.

Maka pada bulan Mac 2022 ini, selepas Parti KEADILAN khususnya tewas di Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka pada bulan November 2021, PRN Sarawak Disember 2021 dan PRN Johor 12 Mac 2022, Rafizi muncul kembali dan menawarkan khidmatnya kepada KEADILAN ketika parti kalah, Parti KEADILAN berada dalam keadaan lemah.


Dalam keadaan seperti ini saya teringat kata-kata seorang pemimpin hak asasi manusia, Martin Luther King, Jr di mana beliau berkata,

“The ultimate measure of a man is not where he stands in moments of comfort and convenience, but where he stands at times of challenge and controversy.”


Dilema saya masih belum menemui titik berhenti. Namun undi itu rahsia. Itulah cantiknya demokrasi.

________________________________________________________________________________

Penulis merupakan Ahli Parlimen Pasir Gudang

 


No comments: