KISAH BAGAIMANA MACAI TROLL EKONOMI RUNTUH MASA ZAMAN PH..ANDA LIHAT SEKRANG BAGIMANA PULA?


Liyana Marzuki

Teringat masa kerja dengan Menteri MITI 2018 & 2019. Boleh dikatakan tiap-tiap hari penyokong BN meratib pelabur asing lari, PH tak reti buat kerja.

Menteri jenis cool, dia cakap jalan terus. “We prove our works with results. Not mere talk” katanya.

Sampai la satu ketika seorang bekas PM buat troll, katanya Menteri MITI pergi oversea jalan-jalan makan angin tak buat kerja. Tu pun dia rilex. Kami yang pegawai yang bersilat betulkan persepsi dan dibantai balik oleh cytro BN.

True enough. This is the result for 2019.

Posisi FDI pelaburan langsung asing Malaysia untuk 2019 paling tinggi dalam sejarah. Net FDI turut meningkat dari tahun 2018.


Yang paling best, pelaburan Malaysia ke luar negara (DIA) meningkat dengan banyak. Berbanding sejak tahun 2015 yang asyik menurun.

Ini semua hasil polisi mantan Menteri MITI dalam meningkatkan pelaburan dengan menggunakan strategi 4S-“search, seek, secure, service”. DIA yang meningkat banyak disebabkan peranan beliau yang sentiasa memastikan deal peniaga Malaysia di luar negara dimuktamadkan segera. Ada kalanya beliau sendiri hadir untuk berunding dan memastikan perjanjian pelaburan ditandatangani.


Terima kasih YB Darell Leiking. You’re right. Menteri kerjanya jalan terus dan buat kerja. Jangan hirau sgt benda lain. Hasilnya akan terbukti kemudian dan orang akan paham dan hargai. Salute, Sir!

Tahniah PH dan Warisan. You did well for the country despite the short stint. Honoured to be part of the team 😊

Harapnya Kerajaan baru kekalkan momentum dan kerja baik yang dibuat oleh kerajaan terdahulu.

#formalaysia #PHPlus

***********************************

“Foreign direct investment (FDI) into Malaysia in 2019 rose 3.1% to RM31.7bil from RM30.70bil in 2018, the Statistics Department reported.

It said that direct investment abroad (DIA) rose by a strong 26.5% to RM26.1bil in 2019.

As for DIA, after recording a continuous decline since 2015 due to uncertainty in the global environment and subdued crude oil prices, overseas investment rebounded to RM26.1bill from RM20.6bil in 2018.”

https://www.thestar.com.my/business/business-news/2020/06/12/fdi-into-malaysia-rises-to-rm317bil



No comments: