TARIKH KERAMAT 28/7/2020

MAT ZAHARI ALI


Muhyiddin dares Najib to sue him over MO1 accusation ⋆ The ...

Tarikh 28/7/20 akan jadi detik keramat. Pada tarikh ini keputusan menentukan kes SRC Najib babitkn RM42J akan diputuskan. Bersalah atau dibebaskan.

Andai bersalah, Najib akan menjadi sejarah sebagai bekas PM yang dipenjarakan. Sebab sebelum ni belum pernah bekas PM dipenjarakan.

Andai bersalah, semua harta milik Najib akan dirampas, disita dan dibekukan. Malah bukan harta peribadi saja akan dirampas malah harta dalam parti yang beliau terajui juga akan terkesan.

Ketika ini hampir semua aset dalam akaun badan perhubungan umno negeri dan pusat telah dibekukan rentetan isu 1MDB babitkan Najib. Andai keadaan ini terus berlarutan, umno akn lumpuh apa lagi andai PRU15 mengejut akan diadakan.

Inilah kunci dari segala penjuru yang Najib dan umno paling takuti. Umno tidak terkesan terok andai Najib hanya di kurung di Sg Buluh untuk satu jangka tertentu. Imej umno akan pulih andai Najib disisih terus dari umno kerana libiliti dlaam kes IMDB cukup memalukan parti orang Melayu itu. Pada ahli umno sendiri juga ada yang setuju andai watak Najib terus dimatikan dari pesada politik.

Ada dikalangan ahli umno berpandangan  Najib seharusnya disingkirkan sebelum kemelut yang melanda beliau ditamatkan dengan pengunduran Najib dalam politik atau sebagai PM sebelum ini. Bagi mereka kekalahan BN dalam PRU 14 lalu berfaktorkan skandal 1MDB Najib.

Kekalahan dalam kes SRC yang libatkan RM42J yang ada dalam akaun personal Najib bukan setakat akan lenyap dengan memenjarakan beliau. Malah episod seterusnya akan membawa kepada kemungkinan pembatalan umno sebagai sebuah parti politik oleh pendaftar pertubuhan.

Dalam survival politik semasa pula, hubungan PM MY dengan Najib tersimpul didalamnya dendam politik yang telah berakar umbi. MY disingkir dari umno berpunca dari kritikan beliau terhadap Najib dalam isu 1MDB.

Andai Najib tidak bersalah atau menangi kes, .. Ini membawa erti MY bersalah kerana mengkritik Najib disebabkan  tiada usul periksa atau menfitnah serta cubaan menjatuhkn Najib yang menjadi bos beliau hatta PM Malaysia ketika itu. Kemenangan kes yang libatkan RM42J ini akn sucikan Najib dan meletakan MY ssebagai pengkhianat pada Umno. Manakala umno pula ada dalam posisi terbesar dalam komponen yang MY terajui.

Hireaki kemenangan Najib  akan mempercepatkan usaha merampas kedudukan MY yang kini berada dihujung tanduk. Dalam lain sirahnya bermaksud  kemenangan Najib akn menambah musuh politik paling tegar pada beliau.

Dari sudut isu perlembagaan pula, pembentukan kerajaan MY yang dianggap sebagai kerajaan pintu belakang mengaibkan dan mencemarkn imej negara dimata dunia. Isu pembebasan Musa Aman yang dikaitkan dengan 46 kes mahkamah walau pun disuluh dalam arca mana pun masih dianggap 'tidak seharusnya' berlaku begitu oleh rakyat.

Apakah dengan satu lagi kes pembebasan Najib akan membolehkan Najib-MY menjadi kawan baik yang melupakn kisah silam masing-masing. ATAU... MY terpaksa menerima tekanan dari umno kerana itulah prasyarat untuk pastikan beliau terus menjadi PM.



No comments: