KISAH ANWAR SEMASA DI YAYASAN ANDA


Md Zulaimi Kazim



Bulan Ramadhan tahun lepas, DS Anwar datang ziarah sahabat beliau zaman UM dan sama2 bangunkan Yayasan Anda dulu Cikgu Zaki Abdul Rahman.

Banyak kisah2 menarik tentang Anwar zaman Yayasan Anda dulu saya dapat dr Cikgu Zaki yg juga antara Pengasas Yayasan Anda bersama Dato Kamarudin Md Nor.

Antara kisah dikongsikan bila ada pelajar miskin tidak.mampu bayar yuran, mereka minta pelajar ini terus belajar dan kalangan Pengasas Yayasan Anda akan bekerja keras cari wang bg menampung yuran pelajar miskin termasuk keluar jual buku dan lain2 lagi.

Antara pelajar miskin yg tak mampu bayar yuran adalah Dato Roslan Kassim dan ini diakui dan dikongsikan oleh Roslan Kassim sendiri dlm program alamuni Yayasan Anda pd alhir tahun lepas.

"Saya dulu miskin dan tak mampu bayar yuran semasa di Yayasan Anda. Saya bekerja untuk cari duit belanja saja tp untuk yuran tak cukup. Tapi DS Anwar dan rakan2 di YAA minta saya terus belajar, yuran mereka urus. Selepas tamat saya sambung ke UM ambil undang2 dan bila saya bekerja saya bayar balik yuran yg saya hutang dulu" cerita Roslan Kassim dlm.majlis tersebut.

Sebenarnya ramai pelajar miskin yg tak mampu dibiayai oleh Pengasas2 YAA sbb matlamat YAA adalah memberi pendidikan kpd pelajar2 melayu yg tercicir dan ramai pelajar .elayu YAA sdh berjaya dlm.lerjaya masing termasuk kenalan FB saya Sdr Rem Ba.

Saya pernah tanya Abg Ki (panggilan saya pd Cikgu Zaki) yg pernah tinggal serumah dgn Anwar. Pernahkah Anwar dlm rumah dgn tak berbaju atau hanya berkain pelikat shj seperti lazim geng2 bujang tinggal.

"Anwar sentiasa pakai baju T bila dlm rumah dan tak pernah tengok beliau pakai tuala atau kain pelikat shj, Anwar cukup jaga adab dan akhlak".

Byk cerita dan perkara yg Abg Ki kongsikan semasa di YAA dan zaman bujang mereka termasuk kisah Pak Berahim (ayah Anwar) dtg bawa surat tawaran dr Tun Razak.

Saya kongsikan ini untuk generasi muda dot memahami bahawa Anwar ini bukan "buat-buat" bercakap utk ba tu orang muskin tapi sejak zaman belajar dan mudanya lagi itulah iltizam beliau hingga sekarang.

No comments: