SABAH KE DEPAN DALAM SOAL KEBAJIKAN


YAMIN VONG

Imej mungkin mengandungi: satu atau lebih orang


Sabah menunjukkan jalan ke hadapan dalam pandemik ini dengan mengambil inisiatif untuk mengimport kit ujian COVID-19 daripada menunggu bekalan yang dijanjikan dari semanjung.(PN)

Di peringkat persekutuan kerajaan NGO yang ingin membantu dengan cara mereka sendiri juga menghadapi halangan daripada ahli politik yang ingin mengawal tetapi tanpa memudahkan penyelesaian.


Bercakap dengan sukarelawan di Sabah yang merupakan salah seorang pemimpin dalam komuniti 4 x4, katanya;


"Helping out Tan Sri Richard Malanjum with his Osimal Foundation," said Anuar Ghani.
" Dia mempunyai pandangan dan cukup proaktif untuk mengarahkan PPES, ejen semula, topeng dan cara pengudaraan sebelum kerajaan mengambil atau mengumumkan sebarang tindakan. Lelaki yang hebat.


" Apabila stok sampai dia menghadapi masalah kastam (selesai). Napoleon kecil kerajaan bertanya kepadanya sama ada dia mempunyai kelulusan sebelum ini.


" Dia meyakinkan mereka bahawa kelulusan akan mengambil masa berminggu-minggu jika tidak berbulan dan barisan hadapan memerlukannya dengan segera, jika tidak semalam.


" Dia mendapat ejen semula yang kerajaan tidak dapat pada masa itu.


" Sekarang kerajaan telah bertindak, dia fokus untuk membawa bekalan kepada orang yang memerlukan. Yayasan Osimal beliau (Osima bermaksud kemurahan hati di dusun) membantu orang ramai menggunakan kemiskinan semata-mata kerana kriteria tidak mengira usia, bangsa dan agama.


" Dia telah membina asrama, rumah dan menghantar anak-anak ke universiti. Dialah lelaki yang memperkenalkan komputer prosiding mahkamah, pemodenisasi peraturan mahkamah, pergi ke kawasan luar bandar dengan gelanggang moblle untuk membawa keadilan kepada rakyat, pendaftaran lewat rakyat dll," kata Anuar.





No comments: