Pergolakkan Bakal Berlaku Dalam Pakatan Nasional (PN)*



1. Perebutan Kerusi Penting Kerajaan Malays

• Timbalan Perdana Menteri 1
• Timbalan Perdana Menteri 2
• Menteri Kewangan 1
• Menteri Kewangan 2
• Menteri Pertahanan
• Menteri Dalam Negeri
• Menteri Pendidikan & Pengajian Tinggi
• Menteri Ekonomi

Menteri-Menteri lain tak seberapa jadi rebutan, sebab bukan Menteri Kanan.

Yang pasti UMNO akan desak PN untuk bagi kerusi Timbalan Perdana Menteri, sebab kerusi mereka paling banyak dan Bersatu sudah dapat kerusi Perdana Menteri. Sebelum ini pun.

2. Asas pengabungan parti-parti mereka tidak kukuh, semua parti bergabung hanya matlamat nak kalahkan Pakatan Harapan. Tanpa ada Manifesto dan Matlamat yang jelas, paling ketara tiada organisasi yang kukuh. Lepas ni bergolak dari Nasional, Negeri, Parlimen, DUN dan Cawangan.

3. Jentera Negeri dan Parlimen - Retak menanti belah melihat kes kerajaan negeri Perak, berebut menjadi Menteri Besar apabila UMNO mencadangkan kerusi itu diisi oleh calon UMNO, sedangkan ia disandang oleh BERSATU. Itu belum lagi masuk nak agih kerusi MB dan Exco di Johor, dan Melaka kepada PAS, UMNO, Ex PKR dan Bebas lagi.

4. Jentera di peringkat Parlimen, DUN dan Cawangan akan berkecamuk. Kerusi yang Bersatu / Ex PKR jadi Penyelaras Parlimen akan terbatal, jawatan ini bergaji, mereka akan hilang punca pendapatan! Bukan itu sahaja, DUN dan Parlimen yang ADUN PAS / UMNO / BN menang akan diambil organisasinya sebab tidak mahu bertindih.

5. Itu belum masuk di MPKK / MPKK(P) di ceruk kampung. Kedudukan sekarang, Bersatu dan Ex PKR masih menguasai, apabila bentuk Kerajaan PN, mereka kena re-structure semula organisasi untuk buat lantikan baru. Ketua Cawangan UMNO yang pernah jadi Pengerusi JKKKP sebelum ini akan minta balik jawatan mereka. 

Sebelum ini Menteri Kementerian Kemajuan Luar Bandar dipengerusikan oleh YB Rina Harun, daripada Bersatu. Sekiranya bertukar kepada parti lain, impaknya sangat besar kepada parti Bersatu di akar umbi.

Retak menanti belah, Politik dan Ekonomi tidak akan stabil. In Shaa Allah, Pakatan Harapan (PH) akan ambil alih semula, doakan. 
Aamiin... 🤲🏼🤲🏼🤲🏼

Syam Ghaz

No comments: