AKIBAT MENTERI PH TIDAK TAHU GUNA MEDIA.


TIDAK BOLEHKAH KITA HIDUP DLM HARMONI

PH atau DAP gagal menyebarkan maklumat yang betul

PERSEPSI MEMBUNUH HARAPAN MALAYSIA BARU

Sabda Nabi SAW, 'Wahai manusia! Sesungguhnya tuhan kamu sama, bapa kamu sama (Adam). Ketahuilah! Tiada kelebihan orang arab ke atas ‘ajam (yang bukan arab), atau ‘ajam ke atas arab, atau yang berkulit merah ke atas yang berkulit hitam, atau yang berkulit hitam ke atas yang berkulit merah melainkan ketakwaan.'

Kerajaan PH musnah bukan kerana pimpinan yang tidak bagus, bukan juga hanya kerana pengkhianatan pemimpin Melayu yang gila kuasa tetapi dikuatkan kerana persepsi Cina DAP itu jahat, komunis, anti Melayu dan sebagainya. 

Saya sedih jatuhnya kerajaan ini kerana kebaikan yang dibuat maklumatnya tidak sampai kepada masyarakat Melayu. Contoh pakej pemulihan Tabung Haji telah berjaya membuat TH kembali mencapai keuntungan RM 1.3 billion. 

Khazanah Nasional Bhd mencatatkan keuntungan operasi untuk tahun kewangan 2019 sebanyak RM7.36 bilion, tertinggi dlm sejarahnya berbanding kerugian operasi RM6.27 bilion pada tahun 2018. Untung FGV dan TNB terus meningkat. Ini semua kerana pemimpin PH tak curi duit kerajaan.

Penduduk Selangor, PP dan Melaka mendapat pelbagai nikmat dari kerajaan negeri. Kerajaan pusat dan negeri mengamalkan pimpinan yg telus dgn penguatkuasaan tender terbuka dan byk lagi. Saya yakin dlm 10 tahun Malaysia akn kembali gemilang. Tapi sayang ia berakhir hanya dgn persepsi.

Faktor persepsi ini bukan semata mata dari pembangkang tapi sgt menghairankan di waktu PH menjadi kerajaan, Menteri Multimedia atau PH sendiri gagal menggunakan kelebihan itu utk mematahkan persepsi buruk kpd DAP. Ingatlah membina ketakutan itu jauh lebih mudah dari membina kepercayaan.

Yg disibukkan hisap rokok jarak 3 meter, nak buat kereta terbang, internet percuma... belajarlah dgn UMNO yg mewarisi Inggeris. UMNO belajar dari Inggeris mengenai sifat sensitiviti org Melayu dan perangai org Melayu.

Org Melayu ini sikapnya malas berfikir ( mudah dimomok ), suka menyalahkan org atas kelemahannya, ingin kaya cara mudah ( akhirnya terlibat dgn rasuah ), mudah dimainkan isu bangsa dan mcm2 lagi. 

Mengapa pening2... jika kerajaan PH menggunakan sumber media di TV dan Media Sosial utk menyampaikan maklumat yg benar... pastinya lebih mudah kerajaan PH diterima oleh org Melayu.

Pembangkang ketika itu tak perlu pening2 hendak dptkan maklumat salah guna kuasa dan sebagainya kerana mereka tahu kerajaan PH mendongkong kpd pimpinan yg bersih. 

Mudahkan hanya mainkan isu perkauman dari sekecil kecilnya diperbesarkan. Bagi saya pemikir UMNO itu bijak. Dgn org Melayu tak perlu pening2 dlm membina keyakinan. Just kaji kelemahan atau sifat2 bangsa Melayu itu sendiri.

Saya salahkan DAP sebagai punca utama kerajaan PH menjdi lemah. DAP ini dulu ditolak oleh bangsa Cina sendiri. DAP hebat bila Anwar Ibrahim mengajar parti2 pembangkang utk membina kekuatan ia mesti dgn permuafakatan. 

Kemudian TGNA menyakinkan org Melayu bahawa DAP bukan seburuk seperti yg disangka.. Jika tidak DAP akan terus menjadi parti pembangkang dan ditakuti 99% org Melayu.

DAP dlm mempertahankan persepsi buruk kpd mereka, hanya menyaman pemfitnah dan menang. DAP malangnya gagal berbuat apa2 dan seolah-olah 'helpless.' Sepatutnya banyakkan majlis dialog dan beramah mesra dgn masyarakat Melayu. 

Bila tiada tindakan agresif, 70% Melayu percaya DAP itu racist walaupun DAP sebaliknya. 30%  org Melayu yg menyokong atau boleh menerima DAP itu pun hanya dari kelompok Melayu Intelektual/ berpindidikan di bandar2.

Dalam soal ini PH dan DAP dilihat tidak cerdik, alpa ( lupa diri ) bila menjadi kerajaan. Bolehkah PH hanya menyalahkan UMNO dan PAS sedangkan DAP sendiri tidak pernah mengambil sebarang langkah konkrit utk mengatasinya? Malah pemimpin2 DAP sepatutnya dididik dlm memberi kenyataan media demi menjaga sensitiviti org Melayu.

Menteri Agama, Menteri Multimedia dan JPM Menteri Perpaduan 'lumpuh'. Sepatutnya 3 bajet dari Kementerian tersebut digunakan utk melawan fitnah dan menyampaikan maklumat. Inilah hasrat kita dahulu utk bertemu Menteri tapi Menteri hanya berjumpa pengampu2 politik dan ada yg bodoh sombong.

Maklumat yg perlu disampaikan ini ia bukan sekadar tujuan politik tetapi tujuan yg lebih besar iaitu sebagai bentuk perpaduan dan modal insan dlm masyarakat Malaysia berbilang kaum. Jika hal ini tidak ditangani, perkauman atau rasis ini akan berlaku. Akan ada pihak yg teraniaya hanya kerana keturunannya walaupun mungkin dia tidak bersalah.

Malangnya Menteri Agama seperti bekerja seorang diri. Timbalan tidak berfungsi. Menteri Perpaduan dan Multimedia boleh dianggap pemimpin yg paling gagal dlm kerajaan PH. Tidak 100% menyalahkan mereka tetapi lebih kpd Tun seolah olah mengsabotaj kerajaannya dgn melantik 2 Menteri bukan Melayu di Kementerian tersebut.

Kpd org Melayu...Allah dlm menyeru kpd perpaduan memanggil dgn panggilan Manusia. Allah memanggil “Wahai manusia!”. Panggilan yg sangat adil merangkumi setiap bangsa dan puak. Bukan panggil perkauman atau fanatik keturunan.

Perbezaan bahasa, warna kulit, tabiat, perangai, kelebihan dan kemampuan adalah kepelbagaian diciptaNya utk kita saling mengenali. Bangsa Cina terkenal dgn kuat bekerja, bijak berniaga dan kasar sifatnya. Kalau kita fahami dlm konteks intelektual ia tidak menjadi hal.

Buat bangsaku Melayu... belajar mengenali bangsa. Cina DAP, Cina Gerakan, Cina MCA dan Cina tidak berparti sama sahaja. Tanya diri kita... layakkah kita yg membenci Cina ini berhenti kerja dgn majikan Cina? Benci berkawan dgn bangsa Cina? Berhenti ke Mall milik org Cina, benci membaiki kereta di kedai Cina?

Adakah kita kedai tayar, kesai Farmasi, kedai pakaian kita akn bertanya dulu tauke ini Cina MCA atau Cina DAP? Kita sebenarnya ditipu oleh org politik.

Apakah ancaman DAP kpd org Melayu dlm pentadbiran negara? Ancaman apakah DAP telah lakukan kpd umat Islam? Ia mustahil berlaku sebab Agong kita Melayu, Ketua Tentera kita Melayu, Ketua Polis kita Melayu, PM Melayu, Timbalan Perdana Menteri kita Melayu... di mana Cina berkuasa?

Saya impikan negara yg bersih kepimpinannya. Saya impikan negara yg adil dan menjaga rakyatnya dan bukan mencuri harta rakyat. Saya impikan negara yg sentiasa membantu org2 miskin. Saya impikan kehidupan pelbagai kaum ini hidup dlm harmoni sambil menikmati ekonomi negara yg baik.

Di Amerika, Martin Luther King dalam pidatonya berkata, ‘I have a dream that my four little children one day live in a nation where they will not be judged by the colour of their skin but by the content of their character”.

Saya dah berkawan dgn Cina dari Darjah 1 hingga Tingkatan 5. Event Islam yg saya buat tahun lepas sumber kewangan 5% sumbangannya adalah dari seorang ahli Cina DAP. Yg mengajar saya tentang dunia perniagaan adalah Tauke Cina. Yg bantu saya dlm kepayahan perniagaan saya suatu ketika dahulu adalah Cina Muallaf. Percayalah manusia ini sama sahaja. Ada Melayu baik ada Cina baik... ada Melayu rasis dan ada Cina rasis. Ia bukan soal bangsa ia soal hati budi insan.

norman radzuan


No comments: