PNbest TENGKORAK APA... DULU AYAM PU. REGA SAMPAI 12-14 SEKILO. MINYAM MASAK 48 5 KILO. TU PUN JANGAN.. NAK JADI PM LAGI.

 Mak Tiri



Hapus subsidi ayam... satu kejayaan KPKM yg diterajui oleh YB Mohamad Sabu.


Sblm ni bila ada ura2 subsidi ayam nak dihapuskan... gegak gempita satu Malaya, harga ayam akan melonjak naik. Sampai ada yg mengunjurkan harganya akan smpai RM 12.00 sekilo.


Berdentum dentam para walaun dan walatok berganti2 menutoh kerajaan madani... khususnya YB Mat Sabu.


Rupanya...


Sblm kerajaan ambil tindakan tarik balik subsidi, satu kajian terpeinci telah dibuat. 


Dapatan dari kajian menunjukkan kenaikan harga ayam, bukan sangat terletak kpd dedak yg mahal, sebaliknya ini agenda keparat kartel2 ayam yg sejak sekian lama bermaharajalela.


Rupanya, ada sindiket kartel ayam yg membeli secara pukal ayam2 dari semua ladang2 besar, dan harga di mark-up mengikut kehendak mereka. Bukan pun sangat dgn harga pasaran.


Bygkan...berapa ratus juta RM telah mereka sakau, duit dari subsidi ayam. Sdgkan dlm masa yg sama, rakyat mendapat harga ayam pada purata RM 10.00 ke 12.00 sekilo.


Alkisahnya... bila kerajaan mengambil tindakan menarik balik subsidi ayam... maka kartel2 ini sudah tidak dpt lagi 'untung atas angin' tsb... dan ayam di'lepaskan' di pasaran terbuka, yg akhirnya menyebabkan lambakan. 


Di sebabkan faktor lambakan dan tiada lagi monopoli, maka hari ini rakyat telah dpt menikmati harga ayam 'yang sebenar'... sehinggakan, ada tempat2 tertentu sudah mula menjual pada harga RM 6.80 sekilo, 100% turun berbanding sewaktu kerajaan tebuk atap 33 bulan yg hampir memufliskan negara. 


Begitulah, bila kerajaan yg jujur utk menjaga kepentingan rakyat, natijahnya rakyat akan mendapat hak mereka...


Itulah bezanya, kerajaan yg hipokrit... sewaktu itu rakyat dijadikan mangsa utk mengkayakan kartel2 peliharaan mereka...


Dan rakyat dibohongi dgn kata2 "ayam mahal, sebab dedak yg terpaksa diimport dari Brazil dan India, naik harga'... 


Mentah2 jer rakyat kena kencing!..


Malangnya... walau dah basah lencun kena kencing... masih ada lagi yg terlajak bengap, bangga bersorak dgn slogan "PN Best", sampai terlupa isu berbilion ringgit dana Jana Wibawa yg dilesapkan dari kantung negara...


Lambat lagi la nak Merdeka!


🙄🙄🙄🙄🙄🙄



No comments: