SANG MAHA KAYA




1. Kalau kita selalu bergelumang dalam dunia politik, kita akan tahu orang politik kebanyakannya kaya2 belaka. Yang muda2 pun, berkereta besar, rumah serupa mahligai. Suit dan pakaian mahal. Relax pertahankan, duit donation masuk akaun sendiri dan dibelanja suka2. 


2. Kalau yang dah sedikit berusia, kita dapat perhatikan, bukan saja dia yang kaya, sampai keluarga dia pun dapat manfaat sama. Anak2 kebanyakan jutawan. Ada yang sampai 7 keturunan pun tak habis makan. 


3. Bila kita bersuara, dari mana datang ini semua. Mereka brainwash kita. Ini semua hak kami sebagai pemimpin, takkan lah nak hidup sederhana? Pemimpin lebai pun dapat dana lebih, bukannya nak settle masalah air, dibeli nya Mercedes seorang sebijik. Bila kita tanya, dia bagi dalil ini kuda perang mereka. Mereka entitled 😅


4. Sudah sekian lama saya melepak dengan Otai2 oltimer, mereka banyak bagitau saya. Macam mana orang politik buat duit sejak dulu kala. Marilah kita hadam sama2 dan buka mata. 


A. Pink Form (Tahun 1980-1990 an)

Polisi dibuat untuk bumiputera, asalnya. Untuk tingkatkan ekuti saham dikalangan kita. Tapi yang dapat manfaat orang politik, keluarga dan kroni mereka. Mereka yang berlumba2 mohon, buat duit segera. Ada yang melalui proxy/ nominee sampai sekarang kita tahu parti politik di belakangnya. Hakikatnya, 60 tahun merdeka, ekuiti saham Bumiputera masih di takuk sama. Tak sampai 20% pun. Makanya jangan lah claim polisi ini sudah berjaya. 


B. Penswastaan  (Tahun 1980-1990 an)

Polisi ini dibuat untuk tingkatkan prestasi jabatan Kerajaan. Tapi ada juga muslihat. Bila jabatan Kerajaan diswastakan, kebanyakannya menjadi monopoli industri strategik. Contoh: Jabatan Padi dan Beras jadi Bernas. Dipegang oleh kroni orang politik. Mereka automatik jadi jutawan. Keuntungan cepat setiap bulan. Tapi adakah petani dan pesawah dibantu, hingga sekarang ramai yang masih hidup bawah kemiskinan. 


C. Projek Besar (Tahun 1990-hingga sekarang) 

Setiap kali diumum projek besar untuk negara, siapa yang paling mendapat manfaatnya? Kalau kita kaji Petronas Twin Tower, Formula 1 Sepang, MRT dan LRT, yang terbaru Jana Wibawa. Siapa yang benefit? Siapa yang dapat kontrak membina dan supppy barang? Dan jadi Ali Baba saja? Nescaya anda dapat jawapannya. Orang politik dan keluarga mereka. 


D. Merompak GLC (Tahun 2000-hingga sekarang)

GLC kita dari dulu kaya belaka. Namun sekarang berhutang punya banyak, hampir bankrap pun ada. Sebab apa? Ia lubuk parti politik keluarkan duit untuk parti mereka dan mereka sendiri jua. Sampai kita digelar Kerajaan Kleptokrat terteruk dalam sejarah dunia. 1MDB punya angkara. 


5. Perkara ini an open secret yang orang politik tahu dan sedar, tapi nak kita tutup mata. Semua Perdana Menteri dan pemimpin, sama ada dulu dan sekarang ada sahamnya. Mereka ada chip in meranapkan negara. Bukan seorang saja. 


6. Kalau dolu2, bila rakyat bersuara sebegini, akan kena OSA dan dipenjara. Begitu sekali mereka kawal hidup kita. Saya harap Kerajaan sekarang jangan defensive dan delusional. Admit saja, pemimpin politik lah, yang menjahanamkan. Jangan lah gelar kami malas atau angkuh. Walhal anda diatas berselingkuh, buatkan ekonomi kita rapuh. 


7. Moga Allah kurniakan kita pemimpin masa depan yang ikhlas berkhidmat untuk negara, bukan untuk kroni dan keluarga mereka. Moga dalam tahun mendatang kita dapat Malaysia yang sejahtera untuk seluruh rakyatnya. Bukan hanya untuk political elite, sang maha kaya, yang merompak hasil negara. 


Salam hormat,

Liyana Marzuki



No comments: