PENGERUSI PAC INGATKAN NAJIB – LAPORAN PAC BUKAN LAPORAN DAP, TAPI KONSENSUS AHLI PARLIMEN SEMUA PARTI

 

Baca, Jangan Tak Baca ya PM6.

Laporan PAC dibentang ke Parlimen pada 04.08.22. PM6 kata tidak terlibat, tapi keluar 4 FB posting pada 06.08.2022. Ini suatu rekod. Saya hargai.

PM6 pegang jawatan PM dari 2009 sampai 2018. Isu Projek LCS mula tahun 2011.

PM6 mula dengan kata Pengerusi PAC itu dari DAP. Senang saja untuk kaitkan dengan DAP. Balik-balik DAP. Senang.

Cuma saya nak bagi tahu PM6, saya bukan lagi Ketua Pemuda DAP. Sudah 4 tahun saya lepas jawatan. Boleh Google. Simple facts macam ini tak patut salah tau, sebab nanti PM6 nak bincang LCS itu yang lagi teknikal, lagi cenderung salah.

Saya nak bagi tahu PM6, Laporan PAC bukan Laporan mana-mana Parti. 14 orang ahli, 3 UMNO 3 PPBM 2 DAP 2 PAS 1 GPS 1 PKR 1 Amanah 1 Warisan.

Kejap, saya bagi LINK website PAC, senang untuk PM6 confirm, nanti kata tak percayai Pengerusi PAC pulak.

https://www.parlimen.gov.my/pac/ahli-jawatankuasa-pac.html?


14 Ahli Parlimen dari Parti berlainan, kami satu hati. Satu hati untuk pastikan Wang Rakyat adalah terjaga. Segala keputusan adalah secara konsensus.

Kami independent, bukan macam dulu Kerajaan di bawah PM6, ada isu Laporan 1MDB disunting Pengerusi PAC lantikan PM6 masa itu.

PM6 kata kenyataan Pengerusi PAC salah. Saya hendak bagi tau kenyataan Pengerusi PAC itu adalah berdasarkan Pendapat, Rumusan dan Syor persetujuan secara konsensus PAC selepas hampir 2 tahun siasatan isu ini. Bukan pandangan Pengerusi PAC sendiri.

PM6 kata, ada salah faham Bajet Projek LCS adalah RM6b dan angka RM9b itu adalah sebab kos bertambah RM3b.

Saya tidak faham apa salah faham PM6. Mungkin PM6 salah faham apa yang PM6 salah faham. Mungkin PM6 tidak membaca Laporan penuh PAC.

Takpe, saya bagi LINK Laporan Penuh PAC, baca mukasurat 6 saja, ambil sedikit latar belakang. PAC kata nilai kontrak RM9.128b, bila kata Bajet hanya RM6b?

https://www.parlimen.gov.my/pac/review/docs-257-312.pdf

Cuba tekan butang Ctrl-F RM9.128b, senang nak cari.

Nak baca hardcopy pun ada, ada atas meja Pekan. 3 Jilid jumlahnya. Baca, jangan tak baca PM6.

PM6 tanya kenapa kemajuan kerja hanya 44.10%. Ini pengesahan MINDEF ya, bukan PAC tulis suka sendiri. Boleh baca mukasurat 97. Baca, jangan tak baca PM6.

PM6 kata tidak campur tangan Projek LCS. Itu terpulang kepada PM6. Tapi mungkin boleh jawab kenapa surat bantahan PTL kepada PM6 berkenaan dengan penggunaan GOWIND tidak dijawab?

Kata PM6 lagi, Pengerusi PAC tidak tepat. PM6 kata kapal pertama perlu diserahkan tahun 2019 dan bukan tahun 2017.

PM6 tepat, memang 2019, tepat. Pengerusi PAC pun cakap tahun 2019, tepat. Mana PM6 dapat Pengerusi PAC cakap 2017? Dari Google?

Janganlah PM6, professional sedikit, anda PM6. Jangan baca Google saja, baca Laporan penuh. Baca, jangan tak baca PM6.

Malas nak baca, Pengerusi PAC bantu. Cuma baca info grafik Laporan PAC, mukasurat pertama selepas isi kandungan. PAC nyatakan Serahan LCS1 patut pada April 2019.

PM6 kata jangan menuding jari. PAC tidak. PAC cuma laksanakan tanggungjawab PAC kepada Parlimen, kepada Rakyat dan kepada Negara.

Reaksi PM6 terhadap Laporan PAC besar. Lepas pembentangan Laporan PAC ini, saya ada sikit masa. Saya baru menonton sebuah kartun lama, boleh kongsi sikit dengan PM6, “Jangan Monyet! Jangan!”

Mungkin PM6 perlu mengambil iktibar sedikit daripada respon MINDEF, BNS dan TLDM terhadap Laporan PAC ini. Saya bagi LINK sekiranya PM6 tak sempat nak baca.

https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2022/08/984334/mindef-teliti-laporan-pac-ambil-kira-semua-syor-teruskan-projek-lcs

BNS sokong tindakan tegas terhadap pihak terbabit salah laku projek kapal perang

Boustead Naval Shipyard berkata, kepimpinan baharu syarikat itu komited untuk meneruskan projek enam kapal tempur pesisir (LCS).


Relaks, PM6.

WONG KAH WOH

Pemgerusi PAC.


No comments: