KESIAN AUNS

 

C & P

Kesian Walaun


Masa di Kemboja, saya bertemu Duta Brunei di Kedutaan Brunei, Duta Indonesia di Kedutaan Indonesia, Duta Amerika di Kedutaan Amerika, Duta Australia, Duta Pakistan dan termasuklah Duta Malaysia di Kedutaan Malaysia. Masa ni saya hanya Pembantu Khas Mufti Kemboja.

Hangpa jangan ingat aku pergi jumpa setakat nak bergambar tetapi aku jumpa diaorang mewakili Mufti dan Penasihat Perdana Menteri. Malah masa jumpa Duta Amerika … dia kata -‘Umat Islam Kemboja kena tuntut hak kamu’. Aku balas balik -‘Kami umat Islam Kemboja duduk aman dan amat diraikan oleh kerajaan Kemboja. Kami amat berterimakasih pada Kerajaan Kemboja’.

Aku bukan Duta taraf Menteri tapi setakat Pembantu Mufti.

Masa ke Myanmar jumpa Duta Malaysia di Myanmar… di Laos juga bertemu Duta Malaysia di Laos. Begitu juga rakanstaff aku yg ke Afrika.. biasanya mereka akan pi ziarah Duta Malaysia di sana.

Kalau setakat jumpa Duta luarnegeri kt Malaysia… itu bukan tugas Duta Khas ke luarnegeri. Duta Khas luarnegeri tugasnya pergi luarnegeri dan jumpa pimpinan luarnegeri di sana.

Setakat walaun… bolehlah diorang kagum. Walaun ni, Bala cerita mimpi jumpa nabi pun diorang dah terbeliak biji mata.

- Ab Shukur Azhar

 

No comments: