KISAH FIRAUN KE 8


NIZAM AKA

Teringat kisah Firaun ke-8, yg sanggup membunuh abgnya sendiri utk menaiki takhta. Dia berpakat dengan kumpulan-kumpulan yang pernah di buang dari istana oleh Firaun ke-7.umpu

Selepas beberapa tahun memerintah, Kerajaan Egypt telah menerima satu musibah yg amat dahsyat apabila telah dtg satu wabak yang berat dan telah membunuh hampir 30,000 nyawa (di kenali sebagai Malaria) ketika itu.

Pada masa yang sama...orang-orang gasar dan negara-negara berhampiran turut mengganggu atau cuba untuk menakluki Egypt. Kumpulan ini kemudiannya cuba mempengaruhi orang-orang Egypt untuk melakukan pemberontakan terhadap Raja Aten (Firaun).

Ketika usaha membasmi wabak itu, ATEN telah mengeluarkan sedikit perbelanjaan bagi mengawal wabak tersebut, tetapi belum mencukupi. Namun, dia (Aten) cukup bernasib baik apabila Abangnya yang telah di bunuhnya dulu, telah memerintah EGYPT dgn baik dan menyimpan banyak harta terutama emas (bon negara). Abgnya itu turut mengenakan cukai-cukai yang berpatutan dan rakyat tidak tertekan semasa pemerintannya.

Melihat keadaan Egypt yang kucar kacir semasa itu...dan juga bimbang akan berlakunya penentangan/pemberontakan oleh rakyat serta orang-orang dari dalam istananya sendiri..maka beliau telah mengarahkan Pegawai pembendaharaan untuk mengeluarkan simpanan=simpanan emas yanng banyak untuk di beri kepada seluruh rakyat-rakyatnya (rasuah) tanpa memikirkan implikasi dari tindakannya itu.

Benar, pemberian tersebut telah merosakkan keseluruhan sistem kewangan dan ekonomi Egypt pada masa itu. Akibat daripada itu...Firaun telah kehilangan kekuatan tentera serta mula bermasalah dalam urusan-urusan pentadbiran yang seterusnya relah mengakibatkan banyak kawasan-kawasan jajahan yang pernah dimiliki oleh Firaun-firaun sebelumnya TELAH HILANG!!!.

Rakyatnya telah berpindah dan lari daripada pemerintahan Aten. Egypt runtuh dan Kerajaan Roman berjaya mengambil alih hampir keseluruhan wilayah yang pernah di takluki oleh Firaun kecuali Babylon.

SEKIAN...KISAH INI, TIADA KAITAN DENGAN SESIAPUN SAMADA MEREKA YG SUDAH MATI @ YG MASIH HIDUP.

Moral of the story:
1. Nak lakukan sesuatu, fikir2kanlah terlebih dahulu kesan baik dan buruknya.
2. Jgn ambil hak org dengan cara yg tidak betul. Tidak selamat.
3. Tak payah la nak RASUAH kan rakyat.



No comments: