LAGI CUBAAN HALANG ANWAR?



Yaziq Athiya




Kadang-kadang aku terfikir, apalah yang Anwar dah buat kat keluarga dan saudara mara mereka. Kejam kah Anwar sampai mereka ni menghukum anwar sebegitu sekali. Pernahkah Anwar menganiaya keluarga mereka sehingga mereka tergamak menghukum anwar dan keluarganya bertahun-tahun lamanya.

 Kalaupun ada buat salah, Anwar dah lalui hukuman yang dahsyat. Aku rasa kalau siapa pun yang  lalui tidak setabah anwar. Dendam politik ini tidak akan berakhir hingga beberapa keturunan jika ini diteruskan. Biarkan rakyat menentukan samada anwar layak atau tidak. Janganlah dendam politik menghalang kehendak rakyat. Kalau rakyat benar-benar tidak mau anwar menjadi PM akan ditentukan di PRU bukan ditentukan oleh musuh politik beliau yang cuba menghalang rakyat memilih di PRU.

 Biar rakyat menentukan, bukan kuasa politik yang bagi pilihan kepada rakyat siapa yang harus rakyat pilih.  Berilah kuasa kepada rakyat. Rakyat akan akur siapa juga kerajaan setelah PRU. Tindakan merampas kuasa dari kerajaan juga salah satu situasi yang tidak baik dengan mengenepikan kuasa rakyat memilih. 

 Jadilah pemimpin yang bermaruah dan menjadi contoh yang baik kepada rakyat. Tindakan membuka semula kesalahan yang telah dihukum dan mendapat pengampunan adalah satu sistem pentadbiran diktator dan tidak harus diikuti di Malaysia melainkan satu kesalahan yang mengakibatkan ancaman kepada negara dan memudaratkan negara jika tidak dibuka semula kes tersebut.



No comments: