Hukuman lebih ringan untuk Najib: Reaksi dalam media sosial, aplikasi pemesejan mencerminkan kebimbangan yang meluas

 


3 Feb 2024

 


Follow us on our Malay and English WhatsApp, TelegramInstagramTiktok and Youtube channels.

Aliran terkejut dan amat kecewa dengan keputusan Lembaga Pengampunan untuk mengesyorkan hukuman penjara Najib Razak dikurangkan separuh daripada 12 tahun kepada enam tahun dan pengurangan denda daripada RM210 juta kepada RM50 juta.

Berdasarkan reaksi merentas media sosial dan platform pemesejan, kebimbangan ini dikongsi oleh ramai orang lain di Malaysia dan luar negara.

Kami menggesa Lembaga Pengampunan untuk mendedahkan kepada umum alasan bagi keputusannya dan faktor-faktor yang mempengaruhi kelonggarannya terhadap Najib.

Kita perhatikan bahawa Najib tidak pernah menyatakan kekesalan atau penyesalan secara terbuka atas kesalahannya.

Dalam semakan terhadap sabitan Mahkamah Persekutuannya, panel lain Mahkamah Persekutuan menyatakan bahawa panel terdahulu telah mempertimbangkan 94 alasan rayuan, penghujahan bertulis dan keputusan mahkamah rendah sebelum ini yang telah mendengar kes Najib.

Mereka membuat kesimpulan, dengan majoriti 4-1, bahawa tidak ada merit untuk semakan keputusan mahkamah terdahulu untuk mensabitkan dan menghukum Najib.

“Pemohon berpendapat bahawa haknya telah dilanggar,” kata hakim Mahkamah Persekutuan. “Bagaimanapun, di sini, jelas pemohon adalah punca nasib malangnya sendiri. Kami tidak nampak sebarang sebab untuk menyemak sebarang keputusan panel Mahkamah Persekutuan yang terdahulu.”

Support the struggle to build a Malaysia based on Justice, Freedom, Solidarity:

·         Sign up for Aliran's free daily email updates or weekly newsletters or both

·         Make a one-off donation to Persatuan Aliran Kesedaran Negara, CIMB a/c 8004240948

·         Make a regular pledge or periodic auto-donation to Aliran

·         Become an Aliran member

Tel: 04-658 5251 email: aliran.malaysia@yahoo.com

Memandangkan ini, reaksi orang ramai dan penelitian antarabangsa yang diterima kes ini, Lembaga Pengampunan perlu mendedahkan kepada umum alasan untuk cadangannya supaya hukuman Najib diringankan.

Kami juga bimbang tentang implikasi keputusan ini terhadap usaha pencegahan rasuah kerajaan, terutamanya siasatannya terhadap tokoh berprofil tinggi lain dan ahli keluarga mereka.

Ramai juga tertanya-tanya apakah mesej yang dihantar oleh keputusan ini kepada orang lain – hakim yang mempengerusikan kes masa depan yang melibatkan tokoh berprofil tinggi, bakal penjenayah kolar putih, banduan yang menjalani hukuman kerana rasuah dan kecurian, dan pelabur yang memutuskan sama ada Malaysia adalah tempat yang selamat untuk dilakukan. perniagaan.

READ MORE:  Zahid's case: Appalling optics; hire external prosecutors  

 

Apakah ertinya apabila seseorang yang telah menyebabkan banyak kemudaratan kepada negara diringankan hukuman? Apakah maksud ini kepada banduan lain yang telah melakukan jenayah yang lebih ringan tetapi terpaksa menjalani hukuman penuh?

Sesungguhnya, keseluruhan sistem pentadbiran keadilan kini berada di dalam perhatian umum.

Jawatankuasa eksekutif Aliran
3 Februari 2024

The views expressed in Aliran's media statements and the NGO statements we have endorsed reflect Aliran's official stand. Views and opinions expressed in other pieces published here do not necessarily reflect Aliran's official position.

 

No comments: