*PENCERAHAN TAMBAHAN OLEH YB MENTERI PENGANGKUTAN MENGENAI MEMPAMIRKAN CUKAI JALAN*

 



Selepas pengumuman saya pagi tadi bahawa pelekat "road tax" tidak lagi diwajibkan untuk dipaparkan di cermin kenderaan, saya tahu ramai yang ada pelbagai persoalan. 


Saya akan memberikan pencerahan kepada soalan-soalan yang sering ditanya;


1) Adakah wajib untuk download apps "MyJPJ"?


*_Tidak. Ia adalah salah satu opsyen sahaja untuk mendapat salinan digital untuk road tax dan lesen memandu._* 


2) Kalau tak dapat download apps MyJPJ sekarang dan tak dapat tunjuk digital road tax,  adakah saya akan disaman?


*_Tidak. Pihak penguatkuasa boleh mengesahkan status road tax dan lesen melalui sistem dalam gadget penguatkuasaan._*


3) Adakah road tax dan lesen memandu masih perlu dibayar selepas tempoh sah tamat?


*_Ya. Perlu dibayar. Hanya sticker tak perlu ditampal._*


4) Kalau warga emas yang tak ada smart phone dan kawasan yang tak ada internet, macam mana?


*_Jangan bimbang, digital format bukan diWAJIBkan._*

*_Masih boleh dapatkan sticker road tax dan lesen fizikal dari JPJ sekiranya perlu._*


5) Kalau kereta bukan dipandu oleh pemilik, macam mana tunjukkan digital road tax?


*_Senang sahaja, digital road tax boleh dicetak dalam kertas dan simpan dalam kereta._* 

*_Namun, kalau tak dapat tunjuk bukti pun, bukan satu kesalahan._* 

*_Pihak penguatkuasa akan check butiran dalam gadget mereka._*


6) Mengapa saya tak dapat login MyJPJ sejak pagi tadi?


*_Seperti mana-mana sistem yang baru, sudah tentu ramai orang ingin mendaftar pada masa yang sama. Trafik yang sangat tinggi._* 


_Saya tahu ada banyak lagi persoalan oleh orang ramai. Kita akan cuba memberi penerangan yang sejelas-jelasnya._


_Saya sedar dalam apa sahaja proses perubahan, ia akan mengambil masa untuk disesuaikan._

_Ada pihak yang tidak akan setuju dengan perubahan tersebut_


_Saya menghormati semua pandangan dan cuba menguruskan perubahan sebaik mungkin_


_Saya bersama pasukan saya di MOT dan JPJ akan cuba memperbaiki sebarang kelemahan yang timbul dalam proses perubahan ini._


_Sama-sama kita menuju ke arah yang lebih baik_.


_Terima kasih!_


*Anthony Loke*

*MENTERI PENGANGKUTAN*



No comments: