BUKAN SUSAH BERKEMPEN PADA ORANG MELAYU


 

NORMAN RADZUAN


Populis dan nilai komersial

BUKAN SUSAH BERKEMPEN PADA ORANG  MELAYU

Dahulu filem Yusof Haslam ada pihak mengatakan ia filem sampah… bagi pengkritik filem Yusuf Haslam…. Sutradara seperti Uwei dan Mansur Putih itu adalah sutradara yg patut dihormati dan dihargai karya2 mereka. Pengkritik itu mengkritik berdasar nilai seni.

Akhirnya Datuk Yusuf menjadi jutawan dgn keuntungan berpuluh juta ringgit tapi dua sutradara yg konon kaya dgn nilai seni mereka hanya mampu bercerita tentang apa itu seni.

22 tahun dahulu saya bertemu dgn seorang penerbit filem kontroversi. Pertemuan pertama kami di Manila dan ketika itu saya bertanya kpdnya mengapa memilih pengarah tersebut.

Penerbit filem itu bertanya semula kpd saya…” Siapa pengarah terbaik?” Saya jawab, “ Ramai tapi you mahu org yg macamana.”?

Jawabnya, “ Bagi saya pengarah yg baik ialah seorang pengarah yg dpt bikin filem bajet bawah RM 500 ribu.” Saya bertanya kenapa pernilaian begitu.

“Pengarah yg baik bila dia mampu membikin filem bawah RM500k dia mengurangkan risiko kpd penerbit. Sebab filem itu saya jual pada tauke VCD harga dlm RM 150 - RM 200k, jual dkt RTM atau TV3 RM 100k, Astro RM 100k dan risiko saya hanya sekitar RM 100k sahaja dari jualan tiket di panggung.”

Penerbit ini ahli perniagaan jadi dia tidak peduli kpd nilai seni. Akhirnya dia mendapat sutradara yg mampu bikin 3 filem setahun. Rezekinya filem2 tersebut hampir semuanya mencapai jualan box office hingga dia mendapat keuntungan berpuluh juta.

Saya sgt rapat dgnnya apabila dia mahu saya belajar tentang dunia perniagaan dan dialah yg memberi saya buku Art Of War ketika itu.

Saya selalu ceritakan buku Art Of War itu boleh digunakan dlm 3 in 1. Peperangan, perniagaan dan politik kerana tektikalnya hampir sama.

Dlm satu peperangan antara Parsi dan Mesir… Raja Parsi telah menggunakan helah. Dia telah mengarahkan tenteranya berpakaian ala kucing serta tentera Parsi membawa ribuan kucing berhadapan dgn tentera Mesir.

Kenapa mereka membawa kucing? Rakyat Mesir menganggap satu binatang yg sgt mulia. Byk artefak bertema kucing…dari patung besar hingga perhiasan. Hinggakan selepas kekalahan tersebut cendiakawan Mesir menganggap Parsi sebagai bacul. Tapi Parsi peduli apa dgn anggapan tersebut. Yg penting kemenangan.

Begitulah juga di negara kita… kita anggap UMNO sebagai ‘racist’ kerana sering memainkan isu perkauman. Kita juga menganggap PAS sebagai pedagang agama tapi ada mereka peduli ejekkan tersebut. Sebab UMNO dan PAS tahu dua isu itu paling populis di kalangan org Melayu.

Sebab apa Najib, Zahid, Wajidi, Muhyiddin dan pemimpin PAS berlumba lumba memainkan isu KWSP? Sb mereka tahu ia isu populis org Melayu.

Sdgkan kita masih mengungkit kisah pengkhianatan, korupsi dan isu2 berbentuk akademik seperti bailout, belanjawan defisit dan lain2. Kita berkempen bak seorang Pensyarah sdg mengajar pelajarnya tentang isu pemanasan global.

Dua penerbit filem, tentera Parsi serta UMNO dan PAS bijak dlm menggunakan isu populis atau nilai komersial dlm perniagaan, peperangan dan politik.

Dua penerbit filem itu peduli apa org kata filem mereka sampah asal untung berjuta ringgit. Parsi tidak peduli dikatakan bacul asal mereka menang dlm peperangan. UMNO dikatakan racist peduli apa asal mereka berjaya tawan hati org Melayu.

Tak sukar sebenarnya nak berkempen dgn org Melayu ini. Tahu kelemahan mereka sudah cukup. Main isu bangsa dan agama. Kemudian isu terkini seperti KWSP. Pengakhirnya berikan cash dlm sampul surat. Mudahkan semudah mengira 1,2,3,4,5….

Kita boleh ikut cara mereka tetapi tolak satu sahaja iaitu jgn menghulurkan wang dlm sampul surat… sb itu rasuah. Salah ke PKR dan Amanah jerit kami akn membela nasib org Melayu dan pertahankan agama ini? Salah ke kita perjuangkan isu wang KWSP yg mana ramai org Melayu sgt memerlukannnya?

Kemudian apa yg lagi yg kita tawarkan kpd rakyat? Ramuan2 ini disertakan memainkan isu rasuah…barulah org Melayu tertarik. Baru ada wow factor… tak perlu berbuih mulut ke sana sini berkempen.

Saya tulis ini dgn harapan tempoh yg ada ini bijaklah cara kita berkempen. Parti yg dianggap wadah mesti tawar amat yg pengundi mahukan. Bukan apa yg kita mahukan utk mereka ikut… bab itu bila dah menang kita cerita kemudian.

 

No comments: