Krismas pemangkin semangat kerukunan, jamak budaya

 untitled image

Perayaan Krismas seharusnya dijadikan pemangkin meningkatkan semangat kerukunan dan jamak budaya di Malaysia.

Dalam perutusan sempena Krismas, Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim menekankan perlunya rakyat bersyukur hidup dalam kepelbagaian dan saling menghormati antara kaum.

"Rakan dan sahabat handai kita yang menganut Kristian menyambut perayaan Hari Krismas. Kita sebagai rakyat Malaysia yang kaya dengan budaya yang pelbagai pasti merasakan kemeriahannya setiap tahun.

"Setiap perayaan-perayaan besar di negara ini wajar dijadikan pemangkin dalam meningkatkan semangat kerukunan dan jamak budaya. Aktiviti kunjung mengunjung mungkin terkesan dengan tantangan yang dibawa wabak COVID-19, namun ia tidak seharusnya menjauhkan kita dari iltizam murni ini," katanya.

Dalam perutusannya, Anwar turut memetik Bible, Psalm 106:3: "Berbahagialah segala orang yang menegakkan keadilan dan yang berbuat kebajikan pada setiap ketika".

Katanya, seruan tersebut adalah universal bagi mengangkat keadilan dan kesaksamaan di dalam masyarakat Malaysia.

"Kesaksamaan mesti diterjemahkan dalam amalan dan sikap kita, terutamanya dalam persoalan tatakelola dan pentadbiran agar ia tidak sekadar retorik yang sering kita ulang tanpa komitmen jelas kepadanya.

"Tahun 2021 juga akan mempersiapkan kita dengan prospek ekonomi pasca Covid-19 yang menunjukkan demokrasi-demokrasi besar di dunia masih merangkak dalam mencapai pertumbuhan.

"Selamat Menyambut Hari Krismas dan Tahun Baru 2021 kepada semua rakyat Malaysia," katanya lagi.




No comments: