Larrry Sng setuju kekal sebagai pengerusi KEADILAN Sarawak

 


Larry Sng bersetuju untuk kekal sebagai pengerusi KEADILAN Sarawak.

Katanya, keputusan itu dibuat selepas berbincang dengan Majlis Pimpinan Negeri (MPN) dan rakan gabungan Pakatan Harapan (PH).

"Setelah berunding dengan pemimpin negeri dan rakan koalisi, kami sepakat bahawa pemilihan pemimpin Dayak untuk memimpin PH dalam pilihan raya negeri Sarawak dan tawaran saya untuk mengundurkan diri sebagai ketua MPN adalah dua isu yang berasingan.

"Pemimpin negeri KEADILAN Sarawak memberi saya keyakinan dan sokongan penuh untuk terus memimpin MPN dan tidak membantah cadangan saya untuk mengenal pasti pemimpin Dayak yang sesuai untuk memimpin kita dalam menghadapi pilihan raya.

"Rakan sekutu PH juga telah dimaklumkan dan bersedia membincangkan perkara ini dengan serius pada awal Januari," katanya.

Larry bagaimanapun tetap bertegas bahawa PH seharusnya melantik pemimpin Dayak sebagai Ketua Menteri Sarawak sekiranya memenangi pilihan raya negeri.

"Saya yakin sekiranya cadangan ini diterima, PH akan bertanding pilihan raya negeri dengan calon CM Dayak. Sekiranya kita memenangi pilihan raya negeri, dia akan menjadi Ketua Menteri Dayak ketiga Sarawak dalam sejarah.

"Ini penting untuk mewujudkan peluang yang sama rata kepada kaum Bumiputera yang telah diabaikan oleh kerajaan. Mereka adalah kaum terbesar tetapi dipinggirkan di setiap bidang dan industri di negeri ini.

"Ratusan ribu hektar tanah mereka telah diambil oleh taukey besar di Sarawak, melalui pengeluaran lesen pekerjaan sementara. Sebilangan besar, mereka bahkan tidak akan menerima hak milik tanah masing-masing, yang merupakan hak kelahiran mereka, sepanjang hayat mereka.

"Sebilangan besar penjawat awam Dayak tidak dilantik sebagai pegawai kanan dalam perkhidmatan awam.

"Orang Dayak juga paling miskin berbanding kaum lain. Ini bagi saya sangat tidak adil.

"Tidak ada waktu yang lebih baik daripada sekarang, untuk membangkitkan masalah ini untuk memenuhi hasrat mereka yang terpinggir, sehingga masalah yang paling mempengaruhi mereka akan diberi keutamaan.

"Oleh kerana GPS tidak dapat memberikan impian ini kepada rakyat Sarawak. Mungkin PH boleh.

"Saya bersedia mempertimbangkan untuk kembali memimpin untuk sementara waktu lebih lama, jika idea ini dapat diterima oleh pemimpin KEADILAN pusat dan rakan PH," katanya.

 

No comments: