SIAPA DULU DAPAT 115 , DIA JALAN DULU JADI PM.


Hamsina Hamzah

Perlawanan Endurance

Sekarang ini dah nampak macam jadi pergaduhan antara penyokong Tun dan penyokong Anwar bising siapa nak jadi PM. Masing-masing dengan cherry pick stories siapa yang bersalah PH jatuh.

Fact that matter is PN tiada majority, PM atap sendiri sebagai bukti tak berani bentang apa-apa usul di parlimen

Anwar tak cukup nombor, TunM pun tak cukup number

The fact that matter is kerusi Anwar 39 lagi besar dari 5 Tun, tak payah belajar statistik pun boleh tahu mana yang lagi besar.

Semalam Tun kata jangan guna SPRM untuk tekan pembangkang kalau tak dia akan dedah rahsia siapa yang tekan. Statement ini sendiri is already wrong. Kalau dia tahu benda yang salah waktu dia ada kuasa, kenapa simpan kes tersebut? Jadi sama dengan kes 90 juta lebai PAS la kan? Lepas tu pergi bagi 400 juta lagi. Yang geng Amanah patut persoalkan, bila simpan kes 90 juta macam mana Amanah especially kat pantai timur nak menang lawan lebai? Lepas tu kalau di lantik jadi PM ke 9, ada jaminan tak dia akan simpan lagi kes 90 juta demi kelangsungan kuasa?

Lepas itu tak ada sekali pun dia kritik Azmin dan kitolnya. Dia marah dekat Muidin tapi Azmin dan lampir sikit pun tak sentuh. Kalau dia jadi PM lepas tu dia lantik Azmin balik, macam mana? Nak pisang berbuah 10 kali?

Sekarang kita dah tahu prestasi Tun memerintah selama 22 bulan, apa keajaiban yang boleh di buat untuk selamatkan PH? Nanti geng Yidin akan di tekan, lepas itu Kereta Terbang dan Rinamon akan masuk balik jadi menteri. PRU15 most likely mereka akan bertanding lagi bawah bersatu

Pastu baca statement yang dia kata dia tak akan di calon jadi PM tapi dia kata dia tak tolak kalau di calon kan lagi. See? Kalau dia kata dia akan tolak kalau di calonkan jadi PM9 kan mudah.

Again, saya sokong Anwar jadi PM sebab saya nak tengok Islah apa yang dia pejuangkan. kalau dia pun tak boleh pakai, PRU15 kita tolak la dia. Pastu ada penyokong tun kata anwar ada masalah moral, well semua orang ada aib peribadi termasuk lah Tun, tapi nak main isu moral ini bukan level saya. Kalau nak maksum macam Nabi sampai ke kiamat la tak ada orang yang layak jadi PM.

Tadi pun saya baru remove friend penyokong Anwar yang taksub memaki hamun. Saya kata benda ini overkill boleh backfired, tapi dia still angkuh. Saya kata politik ini perlu sokongan bukan sahaja dari ahli parti tapi banyak dari orang atas pagar, kalau dia memaki hamun orang atas pagar tak akan undi. Mereka tak suka orang ghulu dan extreme

Sekarang ini kerusi tengah deadlock, masing2 tiada majoriti. Kalau macam itu biar sahaja PN memerintah sampai PRU15. Kalau setiap usul mereka kalah di parlimen sampai budget 2021 sangkut, dia sendiri terpaksa resign. Kalau Mudin resign dia takkan berani nak bubar parlimen, reason di sebab MN (UMPAS) memang nak minta bubar dan mereka akan bertanding tanpa Bersatu. Kalau PRU15 next year, bersatu sendiri akan bungkus. Nak tak nak mudin terpaksa undi PM yang lain kalau dia tak nak bubar parlimen.

Tapi dia terpaksa pilih nak jilat balik Tun atau Anwar; yang pasti Anwar bukan jenis yang berdendam.

Tapi kalau bubar pun tak ada masalah, PH dengan 3 penjuru masih boleh menang lagi, insyallah. Lagi lama MN dalam PN lagi rosak reputasi mereka. Ingat kita nak undi atas pagar, dan dengan covid, masalah ekonomi ini akan buat orang atas pagar sedar, politik ini bukan sekadar ratah GLC dan berdoa di kaca TV dan hidup dalam utophian state.

Sekarang ini adalah perlawan Endurance, macam marathon nak tengok siapa yang lagi lama boleh bertahan tanpa kuasa. Yang pasti mereka yang tidak ada kepentingan kroni boleh bertahan jadi last man standing.

Kalau ada yang terasa minta maaf la yer, in politics you have to make a stand.

Hambekkkkk!!!!! 😁😁😁

No comments: