PN TIDAK AKAN BUAT PRU 15 DALAM MASA TERDEKAT



Awal jun lalu,  Najib bertandang ke banglo Zahid. Lepas tu 2 tokoh ni bagi warning pada MY yang pru15 akan diadakan tak lama lagi. Orang tak belajar sains politik pun faham kenyataan presiden umno dan bekas PM ni bahawa umno akan hentikan sokongan pada MY sekiranya kes mahkamah yang libatkan mereka akan kalah. Kelebihan 2 kerusi di parlimen sudah cukup meletakkan PN tumbang.

Seminggu selepas itu, Presiden PKR, Anwar Ibrahim menyatakan PH hanya ada 107 sokongan dari MP. Maksudnya PN ada 115 kerusi. Kenyataan Anwar tersebut berkias untuk memberitahu MY bahawa andai PN hilang 2 kerusi (Najib dan Zahid) partinya masih terus berkuasa dalam komposisi 113- 107.
Kenyataan MY semalam bahawa PRU15 akn diadakan segera mungkin berbaur lucu namun sudah cukup untuk menjawab telahan Najib/Zahid bahawa "kamu tak perlu menggertak aku".

Walaupun diatas kertas tesis pelajar sains politik kenyataan MY dirasakn kurang lojik disaat PN masih terhoyong hayang dengan kelebihan 2 kerusi. Selain negara sedang bergelut melawan pendamik C19.

Lebih sukar lagi apabila agihan kerusi daalm PN masih belum dilakukan. SUA Umno Annwar Musa memaklumakn mesyuarat peringkat teknikal pun belum dilaksana apa lagi untuk membincangkan agihan kerusi antara Umno, Pas dan Bersatu.
Rasionalnya akan mengambil masa antara 6-9 bulan sebelum diputuskan. Ini tidak termasuk pendaftaran PN yang ditentang oleh umno.

MY cuba mengalih tumpuan kes beliau yang di buat pada SPRM tentang isu rasuah agihan GLC sebelum dibentuk kerajaan beliau. Tiga bulan berkuasa disaat negara berdepan C19 belum cukup untuk meyakinkan rakyat menerima beliau sebagai pemimpin negara.

Begitu jugak ekonomi negara yang parah kesan C19. Reaksi awal telah ditunjukkan oleh kabinet beliau bahawa tiada lagi harga siling bagi petrol selepas ini.

Ramai yakin MY akan pastikan Pru15 diadakn pada saat akhir tarikh pembubaran parlimen ke 14.- 

Mat Zahari Ali.



No comments: