Friday, May 22, 2020

BANI MELAYU YANG PEMALAS..




Baca portal berita tadi...ramai pekerja tempatan yang baru bekerja di pasar borong Selayang.. lepas 3 hari bekerja..dah cabut sebab tak tahan..walaupun dapat gaji RM 100 sehari...

Aku memang sejak awal lagi.. Bila netizen , rakyat Malaysia terutama bani Melayu mainkan sentimen pekerja asing.. aku dah kata dah..Bukan semua kerja anak tempatan boleh buat.. Bayangkan kerja pasar Borong tu..2 Pagi dah kena keluar..Pagi pagi buta bawa turun ayam,Ikan,sayur dan daging dari Lori..

Kalau aku kata Melayu ni pemalas mcm Tun Mahathir..ramai pulak yang marah kata kita hina Melayu..memanglah Tun Mahathir tu kalau bercakap tak pandai jaga hati orang.. dia jenis suka cakap terus terang..tapi apa yg dia cakap itu realiti.,baru tauke Jakel tulis status " kesian Melayu" dah mengamuk sakan..r..

Itu sebab Tun M selalu kata..Banyak pekerjaan dalam negara kita diambilalih oleh orang asing..sebab orang melayu taknak kerja.. bukan hanya di Pasar Borong.. Cuba kita tengok, tak payah cerita sektor Kilang, Perladangan dan Pembinaan.

Cuba tengok di Foodcourt di R&R.. Di Foodcourt Pasaraya..Kedai makan..Kedai Siam..Hatta Kedai mamak... ramai warga asing terpaksa kerja.. sebab apa? daya tahan orang kita tak kuat kerja berat..Kerja tengah malam sampai pagi buta..apa lagi dalam soal disiplin.. kerja kotor mana mahu depa nak..

Lepas ni tengok lah.. gelandangan yang dihantar bekerja di Manjung,gaji Rm 1200 tu..tengok lah..Habis PKPB..beratur panjang lagi lah gelandangan kat KL tu.. memang seronok ajdi gelandangan ni..tiap tiap hari orang suap makan..

Ini bukan pemerhatian aku jer..Kawan-kawan aku berniaga kedai makan, cakap benda yang sama.. dia kata susah kalau ambil pekerja Melayu ni..kejap datang..kejap tak datang, kejap anak sakit..kejap kena pergi kenduri.. Depa ni kalau nak ambil pekerja asing bayaq sampai berpuluh ribu..sebab hat kontrol depa ni agen dari kabel-kabel Politik.. orang tengah..

Kedai makan bukan boleh tutup tutup.. cuba bagusnya Melayu ni kalau kerja yang bersistem mcm KFC,MCD Startbuck depa sanggup.. Sebab nampak ada gaya sikit..

Isu pasar Borong atau apa sektor pun..bukan soal dia pekerja asing atau tidak..tetapi soal Rasuah.. ramai yang takda permit.. depa ni jadi bahan perdagangan sindiket, apalagi  pekerja asing yang di monopoli kelompok kabel-kabel dalam Politik yang buat duit dari kerja kerja ni..Ini sebabnya kebanjiran warga asing tanpa izin..

Sebenarnya kalau sistem itu dipermudahkan.. dan Syarat diperketatkan..hapuskan orang tengah dalam soal perbekalan pekerja asing.. Takda masalah pun...di Qatar, UAE pekerja asing melebihi jumlah penduduk.. Tapi Ok jer..Singapura pun ramai,tapi penempatan depa tersusun..

Masalah dalam negara kita..apapun sebab Rasuah.. Tu sebab Matlamat penting kita hapuskan kelompok Kleptokrat.. depa ni perosak Negara.. Ingat Pekerja asing baru datang 2-3 tahun ni..Zaman Kerajaan bani Melayu Islam UMNO lagi dah membiak.. :)

Ipohmali


No comments:

Blog Archive

My Blog List

Followers