ADAKAH PENDATANG DIBENARKAN MEMBUKA PUSAT TUTION WALAU PUN STATUS PELARIAN???


ARIF JEFRI





1. Adakah anda mempunyai kuasa untuk membuka pusat pendidikan di sini? Walaupun status anda?
2. Adakah anda membayar apa-apa cukai kepada kerajaan kami?
3. Bagaimana anda mendapat kelulusan untuk mengajar di Malaysia?
4. Silibus manakah yang anda gunakan dalam 'pusat bahasa inggeris' anda?
Pendidikan adalah penting. Tetapi untuk mendidik anak-anak dalam persekitaran haram masih dianggap sebagai perbuatan haram. Anda tinggal di Malaysia maka anda perlu mengikut semua bidang kuasa di negara kita. Pendidikan bukanlah * ALASAN * untuk anda kerana tidak mengikut undang-undang kami. Rakyat Malaysia sudah cukup dengan orang anda dan kami tidak boleh berdiri dan melihat hak kami dirampas perlahan-lahan oleh orang luar. Suara-suara kami bukan ucapan kebencian terhadap anda, ia adalah perasaan kami yang telah berlaku kepada kami rakyat Malaysia. Kita memberi banyak dan sekarang kita tiada apa-apa untuk diambil untuk diri kita sendiri, di negara tercinta
Kepada NGO ' s, Tolong berhenti bercakap tentang kemanusiaan jika masih ada rakyat Malaysia, orang-orang yang benar yang melahirkan dan mempunyai hak hidup di negara yang indah ini dan masih bertungkus lumus untuk hidup dan menunggu untuk dihubungi bantuan dalam semua aspek. Sila suara untuk orang kita dahulu.
Kepada semua NGO yang masih menyokong mereka. "Jika anda tidak boleh berkhidmat untuk negara anda, sekurang-kurangnya jangan mengkhianati mereka" - Mustafa Barzani

Lihat yang asal
Nilaikan terjemahan ini


As-assalam alaikum dan salam semua!
Saya Shafiullah, seorang guru Bahasa Inggeris Rohingya dan pengasas Pusat Bahasa Inggeris Rohingya (REA) yang terletak di kawasan Klang Meru Pasar. Saya mempunyai lebih daripada 30 pelajar (kanak-kanak, orang dewasa dan beberapa orang tua). Saya telah mengajar di pusat ini selama lebih 3 tahun. Di samping pusat, saya juga membantu mengagihkan bantuan kepada komuniti saya.
Tahun ini, saya telah melengkapkan Diploma saya tentang Teknologi Maklumat (IT) dari SEGI UNIVERSITI. Saya memegang pasport Bangladesh kerana saya membesar di Bangladesh. Sekarang, saya mahu sambung belajar untuk Sarjana Muda di Universiti Segi iaitu 1.5 tahun. Untuk pembaharuan visa dan yuran semester saya perlu bayar sekitar RM16, 000. Bapa saya tidak mampu menyokong saya secara kewangan kerana dia sudah tua dan tidak mampu bekerja, saya satu-satunya anak lelaki dalam keluarga.
Saya boleh bayar sekitar RM5, 000 daripada saudara mara dan kawan-kawan yang lain. Walaubagaimanapun, saya masih pendek RM11, 000.
Saya dengan rendah hati ingin meminta bantuan baik anda untuk menyokong pendidikan saya supaya saya boleh terus memberi kembali kepada komuniti saya dan mengajar anak-anak dan ibu bapa. Saya amat menghargai sokongan anda dengan sebarang sumbangan.
Anda boleh menghubungi saya jika anda berminat untuk mengetahui lebih lanjut atau memberi sokongan #TIADA SOKONGAN UNTUK PENDATANG


No comments: