Kenapa UMNO nak jadi penyibuk dalam urusan Anwar Ibrahim PMke8.




Berapa orang pemimpin besar dan kecil dalam UMNO menulis isu terbaharu dalam UMNO ia itu memberikan sokongan kepada Dr Mahathir  Mohamad atas alasan DAP dan Anwar Ibrahim.

2. Dua tulisan telah dikesan. Seorang yang berada dalam Majlis Tertinggi UMNO bernama Razlan Rafie dan diluar  bernama Mohd Khir Toyo.

3. Seorang menulis mempertahankan Presiden UMNO dan mengatakan Lokman Nur Adam sebagai biadap dan tidak berhati perut. Tetapi dalam masa yang sama memperakui ada pelawaan dari siapa tidak  pula disebutkan, sudah pasti dari Dr Mahathir Mohamad.

4. Dan memperakui juga akan keengganan  Dr Mahathir Mohamad menyerah kuasa kepada Anwar Ibrahim yang kununnya didokong kuat oleh DAP.

5. Agak berbelit juga akan tulisan ahli MT lantikan ini.Memperakui Dr Mahathir Mohamad gagal menjaga kepentingan Melayu. Saperti   Soal agama, soal kualiti hidup para petani, nelayan dan perternak..

6. Jika sudah tahu Dr Mahathir Mohamad dan Kerajaan PH gagal? Kenapa perlu UMNO menubuhkan Kerajaan bersama seorang yang gagal? Juga gagal menjaga kepentingan melayu.

7. Ini buka  soal pintu depan atau pintu belakang atau ada pintu baru tetapi sebenar Dr Mahathir Mohamad membuat pintu dalam rumah yang tidak pernah berpintu. Walau pintu akan dibuat.. untuk UMNO masuk. Tetapi pemilik dan kelengkapan rumah masih sama.

8. UMNO hendak dijemput masuk hanya kerana akan rumah itu bertukar tangan. Dan pemilik itu mahu tinggal selamanya. Walau pun perjanjian mendiami dalam rumah hanya dua tahun. Dia cuba menghalang ketua kongsi yang baru menjadi
tuan rumah.

9. Dia hendak menendang dua rakan kongsi untuk jalan keluar. Apa kena mengena dengan UMNO? Mohamad Khir Toyo pula bimbang jika UMNO tidak  bersama dalam rumah itu, UMNO tidak lagi menjadi Ketua Pembangkang dalam Parlimen.

10. Anih sungguh pemikiran bekas banduan ini. Dia merasakan jika pemimpin UMNO melompat ke Pakatan ciptaan Dr Mahathir Mohmad, UMNO akan berkubur dalam
GE15, kerana salah seorang bekas ahli UMNO dilantik
menjadi Menteri, dan orang UMNO yang mengikut Ahli Parlimen itu dilantik ke jawatan berbagai saperti Ketua Kampong, ahli Majlis Daerah. UMNO akan tutup kedai.. katanya dalam percakapan talipon saya dan dia malam tadi.

11. Penulisan kedua orang ini. nampaknya dari sudut pandang mereka ialah meremehan semangat juang ahli-ahli UMNO di akar umbi.UMNO tidak boleh digunakan untuk nafsu serakah Dr  Mahathir Mohamad. Jika PAS mahu membaling pelampong penyelamat kepada Dr Mahathir Mohamad dalam hampir lemas dalam timbul tenggalamnya. PAS boleh teruskan, jangan babitkan UMNO.

12. Suka dijelaskan kami ahli UMNO yang tidak punya
banglo mewah harga jutaan ringgit, pernah dapat konsesi pasir di Wilayah Persekutuan untuk dijadikan emas, menolak tulisan kedua mereka ini.

13. Soal Anwar Ibrahim hendak dihalang jadi PM ke8, bukan urusan kami.  Begitu juga soal DAP berkuasa penuh di Kementerian Kewangan juga bukan urusan kami di akar umbi. Itu mesti diambil penuh tanggungjawab oleh Dr Mahathir dengan cara desakan UMNO meminta
beliau meletakan jawatan dan  bukan bergabung dengannya untuk mencuci segala busuk yang dibuat. 

UMNO bukan penyapu membersihkan kekotoran yang dibuat sendiri.

Di tulis oleh:
Zaharin Mohd Yasin@
Sang Kelembai
Feb 6, 2020.

No comments: