MENARIK PANDANGAN INI : Angan-Angan Mat Jenin


Mohd Muklis


Esok 7HB Feb dan kiranya MT UMNO akan berbincang tentang kerajaan pintu belakang. Yang peliknya puak2 yang bising pasal backdoor deal ini semua yang ada rangka dalam almari. Dari Fadhli Shaari yang dengan yakin kata PAS boleh kumpul 112 kerusi walaupun tiada asas, menulis sambil menghisap barang terlarang memang mengasyikan, ianya lebih kepada claim mereka dulu yang nak jadi king maker dengan bertanding 158 kerusi walaupun undi popular hanya 12%. 

Lepas itu komen dari Taki yang kata 18 kerusi MP PAS bersiap-siaga untuk di lacurkan demi menyokong Tun memerintah sampai habis penggal. Tak ada satu orang pun dari MP PAS yang menafikan bahawa mereka tidak bersetuju dengan "Pakatan Nasional", maknanya mereka ini sama taraf dengan pekerja tubuh di lorong haji taib. 

Di pihak UMNO pula lobakman dan start bising dan release rakaman suara Zahid yang hendak bersama dengan PN. Yang ada sarjana kedoktoran Asyraf Wajdi pun sibuk juga buat poll tanya bersetuju ke tidak UMNO bersama dengan PN, habis berkicap dia kena rembat dengan machai tegar UMNO. 

Di pihak bersatu tak ada yang berbunyi kecuali Rahim Thambi Chik; as usual yang sokong PN ini semua ada political baggage. Mungkin pimpinan bersatu yang lain semua hendak play safe sebab sekarang tengah pemilihan parti? Dah di pihak kartel pun kita tahu mereka ada rangka di dalam almari yang mana kes lama di tutup sebab kekurangan bukti. Kalau ada kes baharu bila-bila masa sahaja boleh di buka.

The thing is, kita kena buat hipothesis kalau betul-betul Pakatan Nasional terjadi, apa yang jadi laba dan apa yang jadi rugi. Paling kelakar ialah saya terbaca komen penyokong bersatu yang dah start panggil najib bossku dan dah start buat truce siap nak backup Najib lagi. Birds of feathers la katakan. 

Saya suka dengan ayat Mufti Wilayah tentang kaedah fiqh yang masyhur menyatakan:

نحن نَحْكُم بالظواهر والله يتولى السرائر
Maksudnya: “Kita menghukum berdasarkan apa yang terzahir, dan Allah menguruskan apa yang tersembunyi.”

1) Kita akan tengok apa yang jadi dalam PRU15, siapa yang khianat PH dan masuk PN akan di tolak rakyat.

2) Siapa yang masuk PN, akan terpaksa carry political baggage rakan-rakan parti masing. Jadi PN terpaksa carry political baggage Zahid hamidi misalnya dan PAS dengan UlarMerc dan bonus diri sendiri 50K

3) Apa yang akan terjadi pada existing case rasuah Zahid? dia dah kena slap 87 pertuduhan dan bukan senang-senang DPP nak tarik balik pertuduhan kalau dah masuk kat dalam mahkamah. Semua benda ada prosidur dia expecially Mahkamah kita, ini bukan Mahkamah Kangaroo zaman Najib. 

4) PKR-Pro DSAI, Amanah, DAP mungkin jadi pembangkang, but that is fine; mereka ini hidup berprinsip. Dengan half reform yang dah di capai dalam masa hampir 2 tahun, it is a good improvement dari BN yang menang PRU14 tempoh hari. No GST, SST boleh cover nilat GST, 18% tolls reductions, harga minyak stabil, Elektrik tak naik, Fredom index naik, kes rasuah banyak di siasat. Room for improvement? Yes. Worst than BN? hell no.  

5) Even kalau PN jadi, susunan menteri-menteri kabinet akan jadi haywire. Dan bila2 masa sahaja colliation tu boleh ranap sebab mereka tiada moral ground yang stick them in the first place. Hidup akan sentiasa buruk sangka dan tidak tenang sebab tidak qanaah.

6) Itu belum masuk part nak bertanding PRU15, ingat seat bersatu, PAS dan UMNO akan tertumpu pada kerusi yang sama. Bab kerusi ini jangan main2, yang PAS kalah bertanding 10 kali pun dia akan kata kerusi tradisi depa, good luck negotiating with lebai

7) Truth to be told, PN tak cukup nombor, as simple as that. Paling kuat pun separuh dari bersatu, separuh umno, GPS dan PAS. Sebab itu depa hanya buat pre-emptive stike; ala macam pukul-pukul angin tapi buah silat semuanya sumbang.

8) Betul hari itu Tuan Guru Hadi ada berjumpa dengan Tun di rumah Tun; tapi kita sepatutnya have a litte faith. Perempuan kalau sibuk bertandang rumah laki orang bukan perempuan yang baik especially isteri orang ; dan yang jalang adalah perempuan tadi; laki orang tu mungkin menyambut & hormat tetamu. Lagi touche kalau perempuan tersebut dulu bukan main hina laki tersebut, la ni yang kahak laki tadi pun si jalang duk sedut kata vitamin A. 

9) DSAI sendiri releks tak bunyi apa, DS Wan Azizah TPM pun tak kata apa. Itu beza orang yang ada Qaanah ( cukup pada apa yang Allah bagi) dan yakin dengan Qada dan Qadar. Selagi depa tak berbunyi, kita nak bising buat apa? Kalau nak jadi kerjaan Pakatan Nasional, tetap akan jadi, tapi hidup bukan takat 3 tahun sahaja. PRU15 nanti kena hadap balik pengkhinatan terhadap rakyat.

10) Hayati Ayat Surah Ali Imran di bawah yang Allah SWT empunya kuasa, Dia akan bagi kerajaan pada siapa yang di kehendaki dan cabut kerajaan pada siapa yang di kehendaki.

Katakanlah: "Wahai Tuhan Yang mempunyai kerajaan, Engkau berikan kerajaan kepada orang yang Engkau kehendaki dan Engkau cabut kerajaan dari orang yang Engkau kehendaki. Engkau muliakan orang yang Engkau kehendaki dan Engkau hinakan orang yang Engkau kehendaki. Di tangan Engkaulah segala kebajikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas segala sesuatu. (Ali Imran [3] : 26)

11) Tapi yang paling kelakar motto Pakatan Nasional ini ialah hendak menubuhkan kerajaan solid melayu-Islam; sama macam yang di echo oleh mutfi utara. Cuma saya teringat kata-kata seorang sarjana parti agama Zuhdi Jentik yang nak buat kuasa politik melayu Islam sebelum PRU14, dengan dia sekali kena jentik PRU14.  

12) Sebenarnya ini adalah kifarah untuk tuan guru hadi yang dulu kata Umno batil, thoghut dan tidak diredhai Allah ialah kerana Umno berjuang berdasarkan bangsa & nasionalisme. Tiba2 yang diperjuang bangsa dan nasionalisme itu di peluk erat setelah di kafirkan. Dan baru walaun nak peluk erat UMNO, terpaksa pula terima Bersatu dan Tun, betullah mereka ini tiada pendirian. Macam dulu kata daging خنزير haram, lepas tu tengok tuan guru sedap pelahap خنزير dalam kawah, la ni dah nak lapah daging كلب pula.  

13) Itu belum masuk bab Speaker Dewan dari Amanan dan Timbalan Speaker dari DAP, kalau ada usul nak buat undi percaya agak-agaknya depa lulus kan? Lepas tu kena ingat undi percaya@vote of confidence ini serampang dua mata. Kalau tak cukup nombor sokongan silap-silap boleh jadi vote of no confidence dan kes scenario terburuk ialah kena bubar parliman. Ingat Tun M nak bagi ke bubar parlimen sekarang dan riskokan bersatu kalah di semua seat marginal?

Menulis tiada asas samalah dengan sembang nak bina apartment 10 tingkat tapi foundation tiada. Pembangkang ini kerja dia hanyalah ingin menimbulkan syakwasangka di kalangan penyokong PH dan tidak lebih dari khabar angin jadi bualan warga maya.

WAllahualam.




No comments: