AUTA/FAKTA EKONOMI NEGARA MERUDUM..


Moh Shah Rim

Sebenar benarnya..pembangkang berjaya dalam perang persepsi tahap AAA...kenapa aku tulis macam tu.??  Huraiannya dibawah ini..

AUTA/FAKTA
EKONOMI NEGARA MERUDUM..

Pertumbuhan ekonomi negara pada jajaran 4.7% - 4.9% adalah sihat, walaupun hadir tekanan dari perang tarif antara USA dan Cina yang merupakan dua rakan dagang utama negara.. Malah menurut laporan CEOWORLD Magazine, Malaysia dinobatkan  sebagai negara terbaik  untuk pelaburan dan menjalankan perniagaan bagi 2019 dari 67 buah negara lain didunia..

Jengok pula, iklim dan suhu ekonomi tempatan, kemampuan berbelanja rakyat tidak berkurangan, Hypermarket sentiasa dipenuhi pelanggan, harga barangan indeks utama (CPI) yang menjadi penanda aras kadar inflasi dan barangan stabil..walaupun berlaku kenaikan 1.5% tetapi  tidak mencerminkan kelesuan ekonomi sebaliknya indikator yang positif.

Inflasi kekal rendah..pada jajaran  0.5% - 1.5% , kadar yang paling rendah didunia berbanding negara membangun yang lain..walaupun memang ada impak negatif kerana kadar  Inflasi yang rendah tapi lebih banyak kebaikannya berbanding Inflasi yang tidak terkawal yang meningkatkan kos sara hidup dan mengurangkan kualiti hidup..

Barangan mahal, rakyat tak mampu berbelanja..duit tidak ada, makan nasi putih saja..

Masa bila plak harga barang mahal sehingga rakyat tak mampu beli..??  Jika kau nak beli barangan berjenama memanglah mahal, tapi jika barangan makanan dan minuman, harga berubah mengikut lokasi, tapi tidaklah sampai harga itu tak masuk akal..peniaga masih berfikiran waras... kisah keluarga miskin tak makan ni, sejak dulu lagi, bukan saja di era PH , masuk METRO, Sinar Harian, keluarga hidup menumpang di kandang kambing - Kelantan kerana kemiskinan, dan tak lama kemudian, berpuluh puluh NGO, badan amal, agensi kerajaan pusat dan negeri meluru luru membantu..

Kerajaan diurustadbir dengan baik, tetapi kerajaan gagal mengambil tindakan sewajarnya pada penularan fitnah dan persepsi negatif yang dijaja pembangkang..

Ni, aku sentuh part ekonomi, bukan Manifesto PH.. kena jelas dan clear..

No comments: