Kepada Dong Zong: Ketepi kepentingan diri demi perpaduan
Kepentingan diri tidak wajar diutamakan dalam usaha memupuk perpaduan dalam kalangan masyarakat
Menurut kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mujahid Yusof Rawa, pendidikan sekolah vernakular sepatutnya tidak terlalu mengasingkan pelajar Cina dan bangsa-bangsa lain di Malaysia
Katanya, bermula dari Laporan Razak 1956 kepada Laporan Rahman Talib 1960 dan penilaian semula peranan pendidikan nasional pada 1974, kerajaan melihat pendidikan sebagai cara mencapai perpaduan antara kaum
“Demikianlah perpaduan menjadi agenda utama memacu pembangunan negara. Soalnya, apakah semua kita bergerak ke arah tersebut dalam kegiatan kita seharian?
“Atau kita hanya melihat kepentingan diri kita lebih utama daripada bergerak mencapai sebuah agenda nasional yang telah disepakati oleh semua pihak?
“Ingatlah bahawa kehidupan ialah tentang kadar keseimbangan antara apa yang kita ingini dan apa yang harus kita berikan,” katanya dipetik semasa merasmikan Seminar Akademik Antarabangsa “Menerokai Masa Depan Pendidikan: Konsep, metodologi dan pragmatik” di Sekolah Menengah Tsun Jin.
Hampir 100 peserta menghadiri program anjuran Persatuan Gabungan Jawatankuasa Sekolah Cina (Dong Zong) ini.
Mujahid berkata cabaran besar merealisasikan misi pendidikan bermula dengan persoalan bagaimana ia boleh dilaksanakan dalam suasana hubungan kaum yang dicemari ucapan kebencian dan gelagat ahli politik yang menjurus kepada perkauman dan pandangan agama yang sempit.
Katanya, bidang pendidikan semasa perlu memahami bahawa tanpa satu visi dan misi nasional yang jelas, rakyat akan terheret dengan agenda kepentingan kumpulan sempit.
“Kita harus fokus kepada menolak semua kepentingan kekelompokan dan kepuakan kepada kepentingan dan kebaikan semua pihak melalui rundingan dan dialog berterusan,” katanya.
“Mempertahankan apa yang kita anggap benar dan betul bukanlah isu sebenarnya tetapi pendekatan hikmah, sikap rahmah dan punya kebijaksanaan adalah cabaran sebenarnya,” tambahnya.
Mujahid menegaskan kunci kepada perpaduan adalah meraikan kepelbagaian, dan kepelbagaian pula menuntut semua pihak menekankan keharmonian dalam menangani perbezaan.
“Keharmonian irama dan lagu tidak dapat dikecapi sekiranya kita mengambil langkah sendiri yang dibalas dengan langkah yang semakin tidak harmonis,” tambahnya.
Beliau memberi amaran keengganan meraikan kepelbagaian akan membawa kepada 2 jenis ekstremisme yang boleh menjejaskan bidang pendidikan negara.
“Satu ekstrim ialah jalur yang kasar dan keras dalam menafsirkan kehendak kaum dan agama (rasisme dan fanatisisme) manakala satu ekstrim lagi ialah jalur kebimbangan yang tidak berasas kepada apa sahaja yang dianggap ‘asing’ atas nama menjaga kepentingan lalu lahirlah ‘xenophobia’,” katanya.
Mujahid berkata, semua pertubuhan pendidikan, termasuk Pertubuhan Gabungan Jawatankuasa Sekolah Cina dan Gabungan Persatuan Guru-Guru Sekolah Cina Malaysia (Dong Jiao Zong), perlu ada satu pemikiran untuk mencapai agenda besar yang ditetapkan dasar negara.
“Saya amat meyakini kepada peranan Persatuan Pendidikan Dong Jiao Zong untuk mencapai cita-cita dan hasrat ini kerana persatuan ini bukan sekadar menyemai benih atau menanam pokok tetapi mereka mendidik anak bangsa untuk mencapai aspirasi Perpaduan dan Kesepaduan Nasional,” katanya.