RAHSIA MENGAPA PAS SERAM ANWAR IBRAHIM JADI PERDANA MENTERI TERDEDAH



Kalau dilihat di kerusi-kerusi yg PAS menang 2018 lepas, ia adalah kerusi-kerusidi mana terdapat sokongan tradisi kepada PAS.

Kawasan2 ini juga antara yang paking keras dan ganas menolak Dr. Mahathir sewaktu Dr. M menjadi Perdana Menteri kali pertama dahulu.

Selama lebih 40 tahun, pengundi-pengundi tegar PAS di kawasan-kawasan ini dilatih dan diajar utk.membenci Dr Mahathir.

Misalnya, dlm PRK Arau 1996, apabila bocor rakaman Dr M. mengkritik Dr Harun Din maka penduduk2 Arau ramai2 menyokong PAS dan menumpaskan UMNO pada masa itu.

Apabila Dr.M menjadi calon Pakatan Harapan tahun 2018, tidak sukar utk jentera2 PAS mengekalkan sokongan mereka. Mrk cuma perlu mengingatkan kembali kpd kebencian mrk kpd Dr Mahathir yang sudah sekian lama diisemai dan tumbuh dengan subur.

Namun, ini berbeza dengan Anwar Ibrahim. Pengundi2 tradisi PAS belum pernah dilatih membenci Anwar Ibrahim sejak zaman berzaman.

Malahan, sejak 1999 sampailah 2013 pengundi-pengundi tegar PAS dilatih utk menyokong Anwar Ibrahim. Pada tahun 2018 pun Anwar tidak diserang krn beliau dalam penjara masa itu.

Sekiranya Anwar mengganti Dr.M maka PAS amat runsing ramai pengundi dan penypkong mrk akan kendur dan akan beralih kpd PH.

Ini kerana faktor membenci Dr Mahathir sudah tidak wujud lagi di kalangan psnyokong dan pendokong mereka.

Ini bakal menyebabkan banyak kerusi mereka tumbang serta negeri2 spt Perak, Kedah dan Kelantan beralih kepada PH.

Atas sebab itulah Haji hadi begitu beriya iya hendakkan Dr Mahathir kekal.

Tapi nampaknya BN dah mula sabotaj Haji hadi dan PAS. Mungkin UMNO nampak mereka sudah tidak perlu kepada PAS lagi skrg ini.

TULANG BESI


No comments: