BUKAN KALAU.. MEMANG KO TAK LAYAK PUN. TAKAT JADI KULI BATAK JA KO.. MELINGKUP KERAJAAN PN SALAH SATU KO LA.. LEMBAP

 

Sebab tu la mangkuk 𝗹𝗼𝘆𝗮𝗿 𝗯𝘂𝗿𝘂𝗸 ni tak jadi PM. Dia tak faham makna diplomasi. Dan kepalanya disarangi 𝗶𝗱𝗲𝗼𝗹𝗼𝗴𝗶 𝘁𝗲𝗿𝗿𝗼𝗿𝗶𝘀𝗺 𝗱𝗮𝗻 𝗲𝗸𝘀𝘁𝗿𝗲𝗺𝗶𝘀𝗺.



Memang boleh kau nak buat tak tahu, nak berpaling tunjuk hero. Tapi apa kesannya?


Pertama kepada negara sendiri. Perbuatan itu seperti ajak Amerika Syarikat bermusuh. Bayangkan apa akan jadi kepada 𝗲𝗸𝗼𝗻𝗼𝗺𝗶 𝗠𝗮𝗹𝗮𝘆𝘀𝗶𝗮?


Apa pula terjadi pada keselamatan negara? Kita bukan 𝗸𝗲𝘂𝗽𝗮𝘆𝗮𝗮𝗻 𝘁𝗲𝗻𝘁𝗲𝗿𝗮 untung menghadapi serangan luar termasuk dari China sekiranya ia berlaku.


Kita perlukan sokongan negara kuat. Ini amalan biasa dari zaman 𝗣𝗮𝗿𝗮𝗺𝗲𝘀𝘄𝗮𝗿𝗮 lagi. Negeri-negeri Melayu biasa 𝗯𝗮𝘆𝗮𝗿 𝘂𝗳𝘁𝗶 kepada negara yang kuat.


Kedua, apa pula yang akan terjadi kepada perjuangan pembebasan Palestin. Apakah jika DS Anwar enggan bersalam dengan Setiausaha Negara US akan buatkan mereka 𝗯𝗲𝗿𝗮𝘀𝗮 𝘀𝗲𝗱𝗶𝗵 𝗱𝗮𝗻 𝘁𝗲𝗿𝘂𝘀 𝘀𝗼𝗸𝗼𝗻𝗴 𝗣𝗮𝗹𝗲𝘀𝘁𝗶𝗻?


𝗝𝗮𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗵𝗮𝗿𝗮𝗽. Sebaliknya jika kita berdiplomasi, ada ruang untuk kita 𝘀𝗮𝗺𝗽𝗮𝗶𝗸𝗮𝗻 𝗵𝗮𝘀𝗿𝗮𝘁 𝗸𝗶𝘁𝗮 mahu melihat rakyat Palestin diselamatkan.


DS Anwar dah lakukan. Nyatakan tepat hadapan muka Presiden US 𝗝𝗼𝗲 𝗕𝗶𝗱𝗲𝗻 dan Chancellor German 𝗢𝗹𝗮𝗳 𝗦𝗰𝗵𝗼𝗹𝘇. DS Anwar tak dapat buat begitu jika Jerman dan US anggap Malaysia sebagai musuh.


Tapi faham la kan. Mahiaddin, Hadi Awang, Hamzah dan pemimpin PN yang lain 𝘁𝗮𝗸 𝗱𝗶𝗵𝗼𝗿𝗺𝗮𝘁𝗶 oleh mana mana pemimpin luar. Jadi mana dia nak faham.


Pemikiran lebai dan walaun selalu ekstrem dan mirip teroris. Mujurlah mereka tak memerintah. Kalau tidak mungkin Malaysia dah jadi 𝘁𝗵𝗲 𝗻𝗲𝘅𝘁 𝗔𝗳𝗴𝗵𝗮𝗻𝗶𝘀𝘁𝗮𝗻 dah. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.