๐—›๐—จ๐—ง๐—”๐—ก๐—š ๐—ง๐—œ๐——๐—”๐—ž ๐—”๐—ž๐—”๐—ก ๐—•๐—˜๐—ฅ๐—ž๐—จ๐—ฅ๐—”๐—ก๐—š ๐—ฆ๐—˜๐—Ÿ๐—”๐—š๐—œ ๐——๐—˜๐—™๐—œ๐—ฆ๐—œ๐—ง ๐—ง๐—œ๐——๐—”๐—ž ๐——๐—œ๐—ž๐—จ๐—ฅ๐—”๐—ก๐—š๐—ž๐—”๐—ก : ๐—ฃ๐— ๐—ซ ๐— ๐—˜๐— ๐—•๐—จ๐—ž๐—ง๐—œ๐—ž๐—”๐—ก ๐—›๐—จ๐—ง๐—”๐—ก๐—š ๐—•๐—”๐—ฅ๐—จ ๐—Ÿ๐—˜๐—•๐—œ๐—› ๐—ฅ๐—˜๐—ก๐——๐—”๐—› ๐—ฆ๐—˜๐—ง๐—œ๐—”๐—ฃ ๐—ง๐—”๐—›๐—จ๐—ก

 

๐—›๐—จ๐—ง๐—”๐—ก๐—š ๐—ง๐—œ๐——๐—”๐—ž ๐—”๐—ž๐—”๐—ก ๐—•๐—˜๐—ฅ๐—ž๐—จ๐—ฅ๐—”๐—ก๐—š ๐—ฆ๐—˜๐—Ÿ๐—”๐—š๐—œ ๐——๐—˜๐—™๐—œ๐—ฆ๐—œ๐—ง ๐—ง๐—œ๐——๐—”๐—ž ๐——๐—œ๐—ž๐—จ๐—ฅ๐—”๐—ก๐—š๐—ž๐—”๐—ก : ๐—ฃ๐— ๐—ซ ๐— ๐—˜๐— ๐—•๐—จ๐—ž๐—ง๐—œ๐—ž๐—”๐—ก ๐—›๐—จ๐—ง๐—”๐—ก๐—š ๐—•๐—”๐—ฅ๐—จ ๐—Ÿ๐—˜๐—•๐—œ๐—› ๐—ฅ๐—˜๐—ก๐——๐—”๐—› ๐—ฆ๐—˜๐—ง๐—œ๐—”๐—ฃ ๐—ง๐—”๐—›๐—จ๐—ก





1) ๐—ก๐—”๐—ง๐—œ๐—๐—”๐—› ๐—ฃ๐—˜๐— ๐—•๐—ข๐——๐—ข๐—›๐—”๐—ก ๐— ๐—œ๐—ก๐——๐—” ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ž๐—˜๐— ๐—”๐—ก๐——๐—จ๐—Ÿ๐—”๐—ก ๐—”๐—ž๐—”๐—Ÿ ๐˜„๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜๐—ผ๐—ธ, ๐˜„๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—ฟ๐—ด๐—ผ๐—ป ๐˜„๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜‚๐—ป & ๐˜‚๐—ป๐˜๐—ถ๐˜ ๐—ฃ๐—˜๐— ๐—•๐—”๐—ก๐—š๐—”๐—ก๐—š, ๐—ฝ๐˜‚๐—ฎ๐—ธ ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— ๐—ช๐—”๐—ฅ๐—š๐—”๐—ก๐—˜๐—š๐—”๐—ฅ๐—” ๐—ง๐—”๐—ž ๐—•๐—˜๐—ฅ๐—š๐—จ๐—ก๐—” ๐—š๐—”๐—š๐—”๐—Ÿ ๐—™๐—”๐—›๐—”๐—  akan pengurusan kewangan negara. Sejak dulu puak GILA tarak otak itu meroyan menyalahkan PMX dan Kerajaan MADANI apabila hutang TERKUMPUL bertambah. Sedangkan sekian lama Malaysia ditadbir dengan cara BERHUTANG setiap tahun sejak PMX dipecat dari kerajaan pada 2 September 1998. Ia dibernarkan asalkan kurang dari 60% terhadap KDNK dan mesti terkawal, bukan boros mcm KERA jaan PA$, Parti BUNGA PNyakau Nasional yg "CLUELESS" dan GAGAL.


2) Punya lah takde otak puak PNjahat ini tidak faham bahawa bermula dari Atok, hingga ke Din Tompok @Cirit dan Maeil Snail bersama KERA jaan PNyakau Nasional, hutang negara setiap tahun meningkat sehingga mereka "๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ท๐—ฎ๐˜†๐—ฎ" ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐˜‚๐—บ๐—ฝ๐˜‚๐—น๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐˜€๐—ฒ๐—ท๐˜‚๐—บ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—ฅ๐— ๐Ÿญ.๐Ÿฌ๐Ÿด ๐—ง๐—ฟ๐—ถ๐—น๐—น๐—ถ๐—ผ๐—ป "๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐—ท๐—ฎ๐˜†๐—ฎ" ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐—ด๐˜‚๐—บ๐—ฝ๐˜‚๐—น๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐˜€๐—ฒ๐—ท๐˜‚๐—บ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—ฅ๐— ๐Ÿญ.๐Ÿฌ๐Ÿด ๐—ง๐—ฟ๐—ถ๐—น๐—น๐—ถ๐—ผ๐—ป (belum diambil kira liabiliti yg akan jadi RM1.5 Trillion). Akhirnya PMX dan Kerajaan MADANI yg terpaksa mewarisi beban dibuat PNyakau Nasional tapi dipersalahkan dari semua arah. Banyak cantik??


3) Puak KHAWARIJ ini TIDAK mempunyai IQ yg cukup bagi memahami bahawa saban tahun bermula dgn hutang terkumpul ๐—ฅ๐— ๐Ÿณ๐Ÿฐ๐Ÿญ ๐—•๐—ถ๐—น๐—น๐—ถ๐—ผ๐—ป (๐—ฑ๐—ถ๐˜€๐—ฎ๐—ต๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ž๐—ฒ๐˜๐˜‚๐—ฎ ๐—”๐˜‚๐—ฑ๐—ถ๐˜ ๐—ก๐—ฒ๐—ด๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ) yakni hutang TERKUMPUL ditinggalkan (DS Najib sehingga April 2018) BN + (๐—”๐˜๐—ผ๐—ธ ๐— ๐—ฒ๐—ถ-๐——๐—ถ๐˜€ ๐Ÿฎ๐Ÿฌ๐Ÿญ๐Ÿด) ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฅ๐— ๐Ÿณ๐Ÿต๐Ÿฎ ๐—•๐—ถ๐—น๐—น๐—ถ๐—ผ๐—ป ๐˜๐—ฎ๐—บ๐—ฎ๐˜ ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ ๐—”๐˜๐—ผ๐—ธ (๐—ฃ๐—› ๐Ÿญ.๐Ÿฌ - ๐Ÿฎ๐Ÿฎ ๐—ฏ๐˜‚๐—น๐—ฎ๐—ป) pada Feb 2020. Masih dibawah paras 58% terhadap KDNK.


4) SELEPAS itu Din Tompok @Cirit (PN -17 bulan) dan Meil Snail (PN-16 bulan) mereka telah menambah hutang sekitar RM288 billion meningkat ๐—บ๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐—ฏ๐—ถ๐—ต๐—ถ ๐Ÿฒ๐Ÿฌ% ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ต๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฝ ๐—ž๐——๐—ก๐—ž ๐—ต๐—ฎ๐—ป๐˜†๐—ฎ ๐—ฑ๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐—บ ๐˜๐—ฒ๐—บ๐—ฝ๐—ผ๐—ต ๐˜๐—ถ๐—ฑ๐—ฎ๐—ธ ๐˜€๐—ฎ๐—บ๐—ฝ๐—ฎ๐—ถ ๐Ÿฏ ๐˜๐—ฎ๐—ต๐˜‚๐—ป sedangkan BN mengambil masa 61 tahun bagi mengumpulkan hutang RM741 Billion. Hutang PNyakau Nasional tidak menampakkan hasil malah ekonomi menguncup di era pandemik dan Malaysia berada dalam keadaan inflasi yg teruk 4.7%.


5) Hutang yg paling parah adalah di era KERA jaan PA$, Parti BUNGA PNyakau Nasional kerana mereka berhutang dengan boros dan berbelanja dgn sangat boros. Saban tahun semestinya hutang meningkat. Ekonomi TIDAK PULIH ke perkembangan normal sehinggalah PMX menyelesaikan masalah ini pada Februari 2023.


6) Kita tidak sebodoh walaun KHAWARIJ, kita faham mana-mana Kerajaan pun termasuk KERA jaan PNyakau Nasional perlu berhutang kerana sejak DSAI (kini PMX) dipecat dari Kerajaan pada tahun 1998 Kerajaan Malaysia mengalami perbelanjaan DEFISIT bermakna pendapatan hasil kutipan cukai sering kurang berbanding perbelanjaan tahunan yg kian meningkat. Pendapatan kurang dari Perbelanjaan tahunan yg diperlukan maka itulah DEFISIT yg dimaksudkan.


7) Namun hutang yg dibuat dan dikumpulkan oleh KERA jaan PNyakau Nasional sangat TIDAK bertanggungjawab ditambah pula di era Din Tompok Parlimen digantung kerana Darurat disiytihar lalu tiada semak dan imbang dapat dilakukan ke atas perbelanjaan Kerajaan. Waktu itu munculnya "๐— ๐—ข๐—ก๐—ฆ๐—ง๐—˜๐—ฅ" ๐˜€๐—ฒ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐˜๐—ถ ๐—ฆ๐—ธ๐—ถ๐—บ ๐—๐—ฎ๐—ป๐—ฎ๐˜„๐—ถ๐—ฏ๐—ฎ๐˜„๐—ฎ ๐˜†๐—ด ๐—ฑ๐—ถ๐—ธ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐˜‚๐—ฟ๐—ถ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ผ๐—น๐—ฒ๐—ต ๐—ฝ๐˜‚๐—ฎ๐—ธ ๐—ฃ๐—ก๐˜†๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐˜‚ di kala Rakyat dikurung dan menderita tidak boleh cari makan.


8.) Beban hutang terkumpul RM1.08 Trillion itu terpaksa ditanggung oleh PMX dan Kerajaan MADANI tapi seperti saya pernah beberapa kali tulis bahawa PMX terus mengatur strategi mengatasi, mengurangkan masalah perbelanjaan DEFISIT tahun demi tahun sewaktu beliau pernah lakukannya ketika mula menjadi Menteri Kewangan pada tahun 1991. Baca : ๐—ฃ๐— ๐—ซ ๐—•๐—”๐—ช๐—” ๐— ๐—”๐—Ÿ๐—”๐—ฌ๐—ฆ๐—œ๐—” ๐— ๐—˜๐—ก๐—จ๐—๐—จ ๐—˜๐—ž๐—ข๐—ก๐—ข๐— ๐—œ ๐—•๐—˜๐—ฅ๐—ง๐—˜๐—ž๐—ก๐—ข๐—Ÿ๐—ข๐—š๐—œ ๐——๐—”๐—ก ๐—•๐—˜๐—ฅ๐—ฃ๐—˜๐—ก๐——๐—”๐—ฃ๐—”๐—ง๐—”๐—ก ๐—ง๐—œ๐—ก๐—š๐—š๐—œ ๐——๐—˜๐—ก๐—š๐—”๐—ก ๐—ฆ๐—ง๐—”๐—ง๐—จ๐—ฆ ๐—ก๐—˜๐—š๐—”๐—ฅ๐—” ๐— ๐—”๐—๐—จ ๐—ง๐—”๐—ฃ๐—œ ๐—ฃ๐—จ๐—”๐—ž ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— ๐—ฌ๐—š ๐—ง๐—˜๐—ฅ๐—ฆ๐—”๐—ž๐—œ๐—ง๐—œ Link : https://www.facebook.com/Zusdin3/posts/pfbid02pLcMRe56j6ohxJ3qhqvuhkYXDbdpyGqXxtY7LZxgVRfkdSu4ihK3K1ZJNy4Sg9U6l


9) PMX pernah MEMBUKTIKANnya di tahun 90an dan beliau sedang melakukannya sekali lagi. Memang semua Kerajaan perlu ber๐—š๐—”๐—š๐—”๐—Ÿ ๐—ฑ๐—ถ๐—ณ๐—ฎ๐—ต๐—ฎ๐—บ๐—ถ ๐—ผ๐—น๐—ฒ๐—ต ๐˜„๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜‚๐—ป ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— ๐—•๐—•๐—ก๐—จ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฆ๐˜‚๐—ป๐—ฎ๐˜ ๐—Ÿ๐—ฎ๐˜€๐—ฒ๐—ฟ etiap tahun TIDAK bertambah sebaliknya berkurang. Ini mengurangkan defisit perbelajaan dengan pendapatan. Ia sangat membantu kerana kita akan mendapat penarafan yg jauh lebih baik dan akan menurunkan kadar interest hutang.


๐Ÿญ๐Ÿฌ) ๐—ฃ๐—ฒ๐—ฟ๐—น๐—ฎ๐—ต๐—ฎ๐—ป-๐—น๐—ฎ๐—ต๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฟ๐—ถ ๐—ฅ๐— ๐Ÿญ๐Ÿฌ๐Ÿฌ ๐—ฏ๐—ถ๐—น๐—น๐—ถ๐—ผ๐—ป ๐—ต๐˜‚๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ด (๐Ÿฎ๐Ÿฌ๐Ÿฎ๐Ÿฎ ๐—ฑ๐—ฒ๐—ณ๐—ถ๐˜€๐—ถ๐˜ ๐Ÿฑ.๐Ÿฑ%) ๐—ผ๐—น๐—ฒ๐—ต ๐—ž๐—˜๐—ฅ๐—” ๐—ท๐—ฎ๐—ฎ๐—ป ๐—ฃ๐—ก๐˜†๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐˜‚ ๐—ก๐—ฎ๐˜€๐—ถ๐—ผ๐—ป๐—ฎ๐—น, ๐—ฃ๐— ๐—ซ ๐˜๐—ฒ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—บ๐—ฒ๐—ป๐˜‚๐—ฟ๐˜‚๐—ป๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ท๐˜‚๐—บ๐—น๐—ฎ๐—ต ๐—ต๐˜‚๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐˜๐—ฎ๐—ต๐˜‚๐—ป๐—ฎ๐—ป ๐—ธ๐—ฝ๐—ฑ ๐—ฅ๐— ๐Ÿต๐Ÿฌ ๐—ฏ๐—ถ๐—น๐—น๐—ถ๐—ผ๐—ป (๐Ÿฎ๐Ÿฌ๐Ÿฎ๐Ÿฏ ๐—ฑ๐—ฒ๐—ณ๐—ถ๐˜€๐—ถ๐˜ ๐Ÿฑ.๐Ÿฌ%), ๐—ฅ๐— ๐Ÿด๐Ÿฑ ๐—ฏ๐—ถ๐—น๐—น๐—ถ๐—ผ๐—ป (๐Ÿฎ๐Ÿฌ๐Ÿฎ๐Ÿฐ ๐—ฑ๐—ฒ๐—ณ๐—ถ๐˜€๐—ถ๐˜ ๐Ÿฐ.๐Ÿฏ%) ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฏ๐—ฒ๐—ฟ๐˜๐—ฒ๐—ธ๐—ฎ๐—ฑ ๐—ต๐—ฎ๐—ป๐˜†๐—ฎ ๐—ฅ๐— ๐Ÿด๐Ÿฌ ๐—ฏ๐—ถ๐—น๐—น๐—ถ๐—ผ๐—ป (๐—ฑ๐—ฒ๐—ณ๐—ถ๐˜€๐—ถ๐˜ ๐Ÿฏ.๐Ÿด%) ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐˜๐—ฎ๐—ต๐˜‚๐—ป ๐Ÿฎ๐Ÿฌ๐Ÿฎ๐Ÿฑ. ๐—ฆ๐—ฒbab itu jika PMX terus menerajui Kerajaan Malaysia bagi penggal kedua selepas PRU16 kita BAKAL menyaksikan akhirnya DEFISIT 5.5% dibuat oleh KERA jaan PNyakau Nasional akan dapat disifarkan oleh Kerajaan MADANI.


11) Bermakna selepas itu Malaysia akan berbelanja secara SURPLUS kerana pendapatan kita melebihi perbelanjaan. Perdana Menteri dan Kerajaan AKAN DATANG yakni selepas era PMX boleh menumpukan kpd ๐—ฝ๐—ฒ๐—บ๐—ฏ๐—ฎ๐˜†๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป ๐—ต๐˜‚๐˜๐—ฎ๐—ป๐—ด ๐—ฃ๐—ข๐—ž๐—ข๐—ž ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฝ๐—ฒ๐—บ๐—ฏ๐—ฎ๐—ป๐—ด๐˜‚๐—ป๐—ฎ๐—ป ๐—ป๐—ฒ๐—ด๐—ฎ๐—ฟ๐—ฎ ๐—ง๐—”๐—ก๐—ฃ๐—” ๐— ๐—˜๐— ๐—•๐—จ๐—”๐—ง ๐—›๐—จ๐—ง๐—”๐—ก๐—š ๐—ง๐—”๐—›๐—จ๐—ก๐—”๐—ก ๐˜†๐—ด ๐—•๐—”๐—ฅ๐—จ seperti yg pernah berlaku di era 90an apabila pertama kali PMX menjadi Menteri Kewangan. Inilah kerajaan yg bertanggungjawab dan meninggalkan legasi yg baik utk peneraju negara di masa hadapan.


12) Walaun BBNU dan puak Sunat Laser tidak faham sebab tidak tahu sejarah kejayaan PMX ini. Rakyat Malaysia patut bersyukur kerana mempunyai ๐—ฃ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป๐—ฎ ๐— ๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ ๐——๐—ฎ๐˜๐—ผ' ๐—ฆ๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ ๐——๐—ฟ. ๐—”๐—ป๐˜„๐—ฎ๐—ฟ ๐—ฏ๐—ถ๐—ป ๐—œ๐—ฏ๐—ฟ๐—ฎ๐—ต๐—ถ๐—บ ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ธ๐—ฎ๐—ฝ ๐— ๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ ๐—ž๐—ฒ๐˜„๐—ฎ๐—ป๐—ด๐—ฎ๐—ป ๐˜†๐—ด ๐—ฏ๐—ถ๐—ท๐—ฎ๐—ธ, ๐—บ๐—ฎ๐—ต๐—ถ๐—ฟ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ฑ๐—ถ๐—ถ๐—ธ๐˜๐—ถ๐—ฟ๐—ฎ๐—ณ ๐—ผ๐—น๐—ฒ๐—ต ๐—œ๐— ๐—™ ๐—ฑ๐—ฎ๐—ป ๐—ช๐—ผ๐—ฟ๐—น๐—ฑ ๐—•๐—ฎ๐—ป๐—ธ ๐˜€๐—ฒ๐—ฏ๐—ฎ๐—ด๐—ฎ๐—ถ ๐—ฃ๐—”๐—ž๐—”๐—ฅ ๐—ฃ๐—ฒ๐—ฟ๐˜‚๐—ป๐—ฑ๐—ถ๐—ป๐—ด ๐—˜๐—ธ๐—ผ๐—ป๐—ผ๐—บ๐—ถ. 


13) Negara-negara jiran seperti Indonesia dan Thailand malah negara Barat turut kagum dgn pencapaian ekonomi Malaysia yg diterajui PMX. Singapura juga pernah menggunakan khidmat beliau. Mendiang Margaret Thatcher Perdana Menteri Britain (UK) pernah berkata UK patut pinjam seorang Anwar Ibrahim.


14) Melihat prestasi PMX dan Kerajaan MADANI dalam 2 tahun ini memang wajar, malah Rakyat pasti beri peluang lagi kpd Kerajaan Perpaduan MADANI utk terus memerintah negara ini selepas PRU16. Struktur ekonomi telah diperbaiki, hasilnya ialah FDI yg tinggi, pendapatan rakyat dan negara tinggi, Malaysia akan jadi negara moden dan kaya. InsyaAllah. ๐—ช๐—ฎ๐—น๐—ฎ๐˜‚๐—ป ๐—ž๐—›๐—”๐—ช๐—”๐—ฅ๐—œ๐— ๐˜๐—ฒ๐—ป๐˜๐˜‚ ๐—ฎ๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐˜€๐—ฒ๐—บ๐—ฎ๐—ธ๐—ถ๐—ป ๐˜๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ฎ๐—ธ๐—ถ๐˜๐—ถ ๐—ธ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ป๐—ฎ ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—น๐˜‚ ๐˜€๐—ฎ๐—บ๐—ฏ๐˜‚๐—ป๐—ด ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ๐—ผ๐˜†๐—ฎ๐—ป, ๐—บ๐—ฒ๐—ฟ๐—ฎ๐—ฏ๐—ฎ๐—ป, ๐—ž๐—ข๐—ฌ๐—”๐—ž ๐—ฅ๐—”๐—•๐—”๐—ž, ๐—ž๐—˜๐—Ÿ๐—จ๐—ฃ๐—ข๐—ค ๐˜€๐—ฒ๐—น๐—ฒ๐—ฝ๐—ฎ๐˜€ ๐—ฃ๐—ฅ๐—จ๐Ÿญ๐Ÿฒ ๐—ฝ๐—ฎ๐—ฑ๐—ฎ ๐˜๐—ฎ๐—ต๐˜‚๐—ป ๐Ÿฎ๐Ÿฌ๐Ÿฎ๐Ÿณ ๐—ป๐—ฎ๐—ป๐˜๐—ถ. ๐—Ÿ๐—ฎ๐—บ๐—ฎ ๐—น๐—ฎ๐—ด๐—ถ ๐˜๐˜‚ "๐—ฝ๐—ฒ๐—ป๐—ฑ๐—ฒ๐—ฟ๐—ถ๐˜๐—ฎ๐—ฎ๐—ป" ๐—ฝ๐˜‚๐—ฎ๐—ธ ๐˜๐˜‚.


Wallahualam.


-Zus Din 

19102024