PRN P Pinang: PN tiada manifesto tanda tidak bersedia




 Oleh: Abdullah Zaid


Kegagalan Perikatan Nasional Pulau Pinang mengumumkan manifesto selepas 7 hari berkempen disifatkan oleh Calon N10 DUN Seberang Jaya, Datuk Johari Kassim sebagai tiada hala tuju dan tidak bersedia untuk menerajui pentadbiran negeri.


Jelasnya bukan kegagalan itu sahaja yang menjolok mata, malah pergelutan di antara parti komponen khususnya Pas dan Gerakan dilihat menjadi faktor menyukarkan PN menambat hati pengundi.


"Sehingga kini pihak lawan (PN) masih belum membuat manifesto walaupun PH-BN telah melancarkan Manifesto Perpaduan sejak awal Ogos lalu.


"Perkara itu ditambah lagi dengan pertelingkahan sesama sendiri di antara Gerakan dan Pas dalam isu meletakkan calon.

"Saya kira rakyat pada ketika ini sudah tentu tidak akan memberi undi buat mereka terutamanya pengundi Cina," katanya.


Dalam pada itu, Johari berharap agar pengundi di Pulau Mutiara tersebut tidak termakan dakwaan PN yang sering kali mengaitkan Pilihan Raya Negeri ini dengan isu pertukaran kerajaan di peringkat Persekutuan.


"Saya nasihatkan pengundi jangan membazirkan satu undi kepada PN yang kononnya jika mereka menguasai PRN maka kerajaan (Persekutuan) akan bertukar.


"Perkara ini tidak mungkin berlaku kerana PRN ini hanya melibatkan negeri sahaja," ujarnya.


Terdahulu, dalam hal berkaitan, Naib Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN negeri, Goh Choon Aik menyifatkan bahawa bertembungan mereka dengan PN seolah-olah bertarung dengan “bayang-bayang sendiri” kerana sukar untuk melihat bendera perikatan tersebut.


Dalam pada itu, pemimpin KEADILAN itu juga yakin bahawa 26 kerusi DUN sudah berada dalam genggaman PH-BN sekali gus berjaya membentuk kerajaan negeri.

No comments: