KEPUTUSAN MELABUR ADA LAH URUSAN DI IBU PEJABAT INFINEON DI JERMAN DAN PROJEK INI ADALAH PROJEK KERAJAAN PERSEKUTUAN.

 



Penyokong PN tengah riuh pasal Infineon. Kata ini semua kerja Sanusi dan Infineon dah lama di Kedah.


Kepada penyokong PN, jangan teruja lebih.


-Segala projek dalam Kulim Hi Tech adalah di bawah Kerajaan Persekutuan termasuklah pelaburan terdahulu dan terkini oleh Infineon.


-Keputusan untuk pelaburan besar oleh syarikat multinasional (MNC) dalam mana-mana negara dibuat oleh pengurusan di ibu pejabat besar negara masing-masing. Dalam kes Infineon, ibu pejabat di Jerman.


-Jadi bila ada keputusan untuk menambah pelaburan RM25 bilion, operasi MNC di negara masing-masing akan cuba yakinkan ibu pejabat mereka untuk labur di negara masing-masing.


-Maka, apa pertimbangan ibu pejabat untuk pilih negara mana untuk melabur RM25 bilion ini? Insentif dari kerajaan? Potongan cukai?


-Sebagai sebuah syarikat semikonduktor seperti Infineon yang menggunakan elektrik yang banyak, pengurusan mereka melihat sama ada negara itu mempunyai penjanaan kapasiti tenaga solar yang tinggi.


-Pemilik atau pelabur syarikat-syarikat seperti Infineon kebanyakannya berada di negara-negara Eropah yang kini sangat mementingkan penjagaan alam sekitar. Operasi syarikat mereka mesti patuh kepada peraturan menyelamatkan iklim yang kini menjadi isu pemanasan global


-Pendek kata, mereka mencari operasi syarikat yang menggunakan tenaga boleh baharu yang tinggi seperti solar.


-Apa kaitan Infineon dengan PM? Bila PM lancarkan Ekonomi Madani, saya juga pada petangnya lancarkan Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Negara (NETR). Dua dokumen penting ini sebenarnya untuk menarik pelaburan baru kerana fokus kita kepada tenaga solar dan boleh baharu.


-Lagi banyak solar, lagi banyak syarikat besar nak masuk ke Malaysia kerana mereka memang sedang mencari negara yang boleh membekalkan tenaga solar sebagai sebahagian komitmen alam sekitar mereka.


-Sebab itu dalam kenyataan PM, pelaburan Infineon RM25 bilion ini adalah berkaitan dengan Ekonomi Madani kerana rancangan kita adalah untuk menjadikan Malaysia sebagai Bateri Solar paling besar di rantau Asia Tenggara.


Harap penyokong PN faham bahawa pelaburan tambahan itu tak akan berlaku hanya kerana Sanusi sengih-sengih ya.


No comments: