Budaya takfiri Pas perlu dihentikan - Ustaz Rosidi



 Oleh: Abdullah Zaid



Budaya melabelkan orang lain sebagai kafir atau keluar daripada agama Islam (Takfiri) adalah perbuatan melampau dan ekstrem.


Demikian kata, calon DUN Penanti Ustaz Rosidi Hussain apabila diminta mengulas mengenai klip video seorang penyokong Pas yang mendakwa mana-mana orang Islam yang mengundi UMNO terkeluar daripada Islam dan menjadi kafir.


Jelasnya yang berpengalaman luas dalam bidang agama itu, umat Islam seharusnya mengambil contoh dan panduan daripada peristiwa Saidina Ali R.A. dan Muawiyah sebagai pengajaran.


"Jika kita ambil daripada peristiwa perang Jamal dan Siffin, tidak kira sama ada pengikut Muawiyah atau Ali mereka adalah mati syahid (pada pendapat ulama muktabar)


"Jadi begitulah hari ini, tidak boleh mengkafirkan orang lain atas perbezaan parti politik," katanya kepada Suara Keadilan.


Justeru itu, calon DUN Peranti itu menyeru masyarakat memperbanyakkan budaya menuntut ilmu agar mempunyai kefahaman agama yang luas agar tidak menjadi golongan pelampau.


"Saya sebenarnya sedih dan sayang pada masyarakat kita.


"Oleh itu, saya menyeru agar masyarakat terus menuntut ilmu dan mengkaji agar kita dapat keluar daripada kelompok yang melampaui batas ini," katanya.


Semalam, tular satu klip video warga emas wanita dipercayai penyokong Pas mendakwa mereka yang menjadi ahli UMNO menjadi kafir sehingga kiamat.


Wanita yang dipercayai rakyat Kelantan berdasarkan dialog pertuturan itu berkata demikian selepas didekati seorang ahli UMNO yang berkempen dan meminta makcik tersebut mengundi UMNO.


"Tak nak. Kalau kamu dalam UMNO, kamu kafir sampai kiamat. Dalam kitab dah berkata begitu. Kitab besar ada, kitab panjang ada.


"Kalau sokong orang UMNO dalam dasar sekular, assabiah kafir sampai kiamat," kata wanita itu tanpa menyedari Pas telah pun memansuhkan 'UMNO kafir' itu apabila mereka bekerjasama pada 2020 hingga 2022 dalam Kerajaan PN - BN.

No comments: