NIK ABDUH BERJUMPA PMX MEMBAWA SENARAI RASUAH-RASUAH?




Minggu lepas agak kecoh bila ada gambar PMX dan Nik Abduh serta abangnya Nik Omar tersebar dalam satu pertemuan. Ada orang PAS kata dia orang “terserempak”. Ada kata ia dirancang. Ini aku nak bagitau, benda ni memang di rancang dan sebab-sebabnya.


Kalau perasan, nik Abduh ada membawa satu sampul surat dan sampul itu diserahkan secara private kepada PMX. (lihat gambar). Kalau lah pertemuan ini “terserempak” mana mungkin sampai Nik Abduh membawa satu sampul dan menyerahkannya secara private.


Setelah kita tahu pertemuan ini dirancang dan bukannya secara tidak sengaja, sekarang timbul persoalan – Apa di dalam sampul tersebut.


Minggu lepas, sewaktu kejadian ini berlaku, sampul tersebut tidak menjadi bualan ramai. Namun, hari ini aku dedahkan apa kandungan di dalamnya. 


Siapa aku tidak penting. Tidak sepenting kandungan di dalam sampul tersebut. Jeng Jeng Jeng. Iswardy Morni Utama dalam FB nya menyebut tentang ada isu rasuah di Terengganu pada 19 mei lepas.. malah dia sendiri ada menyebarkan beberapa gambar pertemuan tersebut. Namun, dia mungkin tak perasan tentang sampul tersebut. 


Apa yang Iswardy sebut ada betulnya. Kisah rasuah pas di Terengganu. Namun ia tidak membawa kepada cerita yang lebih luas dan apa kaitan sampul tersebut?


Audio Nik Abduh


Audio Nik Abduh tersebar dengan istilah “ana tahu”. Ia merujuk kepada PAS menerima duit dari UMNO. Nik Abduh juga tahu tentang perkara tersebut. Apa yang ramai tidak tahu, audio itulah yang menyebabkan Nik Abduh marah kepada Haji Hadi. Sebab apa marah? Sebab dia diperangkap sewaktu bercakap tentang perkara “rasuah UMNO” tersebut dan yang merakamnya tidak lain tidak bukan, Din Ayam – Menantu Haji Hadi.


Tapi, aku boleh cakap macam ni la. Kepada Nik Abduh, Din ayam tu bukan dihantar untuk perangkap Nik Abduh. Audio tu sebenarnya nak dijadikan bukti bahawa Samsuri (MB Terengganu) dan Hadi ada terpalit dengan skandal “rasuah” dari UMNO dan membenarkan apa yang disebutkan oleh Sarawak report tentang 90 Juta. 


SPRM kata tiada 1MDB masuk ke dalam akaun PAS. SPRM betul. Tapi cerita itu hanya separuh. Satu, duit 90 Juta tu bukan duit 1MDB. Ia duit UMNO. Kedua, siapa kata duit tu masuk akaun PAS? 


Haaa… maka ni nak cerita pasai sampul surat tu. Tersebar di kalangan ahli politik bahawa Samsuri sudah ada dalam list rasuah di SPRM dan sekarang sudah sampai kepada Azam Baki. Tunggu arahan PMX untuk jalankan siasatan. Tapi dengar cerita PMX tak nak sabitkan kes tersebut tanpa bukti yang benar-benar kukuh dan sekadar akan bagi persepsi tetapi akhirnya terlepas. Nama PMX akan terpalit. Ditambah pulak, Hadi itu kawan lama dalam ABIM PMX. 


Eh apa kaitan Hadi dengan Samsuri? Samsuri tu budak Hadi. Semua orang tahu Samsuri sekarang tidak disukai oleh Ustaz-ustaz PAS di Terengganu macam juga Husam dulu tak disukai ustaz-ustaz PAS di Kelantan. Sebab apa Samsuri tak disukai? Sebab dia bukan Ulama aliran Agama. Dia professional. Tapi kenapa hadi tetap lantik dia? Haaaaa… apa kaitan cerita ini dengan kandungan sampul surat tu? Jeng jeng jeng...


Samsuri dikaitkan dengan skandal rasuah yang sekarang berlegar dalam  senarai SPRM. Samsuri pulak, akan jatuh sorang-sorang. Hadi akan selamat. Namun, sampul tersebut dikatakan membawa kaitan Samsuri dan Hadi serta pemimpin PAS yang lain yang akan membawa mereka ke lembah kehancuran.


Kenapa ini semua berlaku?


Pertama Ustaz PAS Kelantan dan Pas Terengganu sentiasa berlaga angin. Malah, Nik Abduh sendiri tidak bersetuju dengan Hj Hadi sampai Nik Abduh di sisihkan terus dari pimpinan PAS.


Kedua, legasi Nik Aziz wajib di padamkan. Nik Aziz lah yang menolak UG dahulu dan memalukan Hj Hadi. 


Ketiga, Nik Amar (Pro Hadi) nak jadi MB Kelantan. Maka tidak akan berlaku Nik amar nak jadi Menteri Besar kalau masih ada keluarga Nik aziz. Maka strategi mereka, gaduhkan nik Abduh dan nik omar. Lepas tu. Bila nik omar sudah lemah, hasut ibu mereka tidak merestui nik omar bertanding di Kelantan. Akhir sekali, sisihkan Nik Abduh yang Pro UMNO itu (walhal hadi memang dari awal pro UMNO jugak. Tapi itu sandiwara) . Maka lengkaplah pelan nak jatuhkan legasi nik aziz dan utk nik amar berkuasa. Haaa sekarang nampak?


Keempat – PAS dan UMNO perlu Bersatu. Memasukkan Annuar musa itu satu kesilapan. Sepatutnya PAS tidak menerima Annuar Musa dan menjauhkan hubungan dengan UMNO. UMNO hanya cara untuk PAS kekal di Terengganu. PAS Kelantan sudah silap Langkah. Ini atas arahan siapa? Hadi awang. Maka Hadi patut di sisihkan dan wajib di jatuhkan. 


Kalau melalui pemilhan parti, agak susah sebab geng yang walak dengan hadi masih ramai. Tapi, melalui SPRM, dia tidak ada pilihan sama ada dia perlu bersara, letak jawatan atau MASUK PENJARA macam funder dia – Najib.


Kita tunggu kisah selanjutnya. Hadi dan samsuri nak diam ke.. atau dia orang nak jawab?


Tok Peti


C&P



No comments: