SAMPAI HATI MAHIADDIN. ZAMAN AWAK JADI PM, SEMUA MELINGKUP DAN BARANG MELAMBUNG.

 


Agak menggelikan hati bila baca berita yang tersiar dia Sinar Harian ini. Macamana tanpa rasa malu Mahiaddin boleh kata Kerajaan Perpaduan ini gagal tunaikan janji? Baca di https://bit.ly/3WEDq25.


Kos sara hidup meningkat bukan baru berlaku sejak November 2022. Ia berlaku semenjak Mahiaddin jadi PM lagi. Tindakannya buat PKP paling panjang dalam dunia diikuti darurat mencengkam rakyat.


Kadar inflasi juga melonjak ketika itu. Punya teruk sampaikan ayam dan telur bukan sahaja tidak ada di pasaran bahkan kalau ada pun harganya mahal melambung. Minyak masak pun terpaksa dicatu.


Banyak perniagaan gulung tikar. Rakyat menderita kesusahan sampai ada yang kibar bendera putih. Kes bunuh diri meningkat. Tapi Mahiaddin tak buat apa pun masa tu selain dari kutip komisen melalui Jana Wibawa dan beli MP untuk kekalkan kuasa.


Kabinet Kerajaan Perpaduan dibentuk awal bulan Disember 2022. Serta merta PMX YAB DS Anwar arahkan kos sara hidup jadi priority. Semenjak dari itu pelbagai usaha dijalankan oleh semua pihak.


Mula-mula bekalan minyak masak pulih. Kemudian bekalan dan harga ayam serta telur pula pulih. Balik kepada harga sebelum Mahiaddin berkuasa. Harga dedak juga mula terkawal. Bahkan kerajaan sedang berusaha menghasilkan dedak dalam negara 


Dalam beberapa minggu saja, banyak pelaburan baru masuk. PMX ke beberapa negara tandatangani MoU perdagangan yang bakal membawa peluang perniagaan dan pekerjaan kepada rakyat Malaysia.


Inflasi tak jadi naik hinggakan Bank Negara berani kekalkan OPR yang naik 4 kali berturut-turut ketika PN dalam kerajaan (tapi terpaksa naik juga baru baru ni kesan aktiviti antarabangsa terutama di US).


Pesawah miskin segera dibantu dengan gunakan dana dari syarikat yang monopoli perniagaan beras. Kerajaan juga lancarkan Inisiatif Pendapatan Rakyat yang berikan peluang kepada golongan B40 tambah pendapatan dengan memulakan perniagaan.


Banyak lagi kalau nak senaraikan. Tapi cukup ini dulu sebab point aku, cuma nak ingatkan rakyat yang kebanyakan masalah sebenarnya diwarisi daripada  pentadbiran Mahiaddin. Bukannya baru.


Ketika Mahiaddin berkuasa, tak ada langsung jalan penyelesaian yang dikemuka. Yang ada waktu itu hanya cerita perebutan kuasa. Dalam masa yang sama, dia sakau berbilion. Sampai minyak masak bersubsidi pun anak menteri PN boleh kebas.


Punyalah muka tak malu, Mahiaddin kata kerajaan ini gagal. Sedangkan kegagalan itu berpunca dari dia sendiri. Kerajaan Perpaduan inilah yang susah payah betulkan segala kepincangan yang dia cipta.


Kabinet Mahiaddin terbesar dalam sejarah. Malah lebih besar dari negara yang berbelas kali ganda lebih ramai rakyatnya berbanding Malaysia. Tapi satu apa hasil pun tak ada. Semua makan gaji buta.


Tapi kabinet yang saiznya separuh daripada saiz kabinet Mahiaddin jauh lebih berjaya. Dah kurang dengar rakyat mengeluh. Bahkan bila kerajaan tak benarkan pengeluaran KWSP pun, keluhan rakyat tidak sehebat ketika Mahiaddin jadi PM dulu.


Kenapa? Sebab rakyat kini dah boleh survive. Bukan macam zaman PN dulu. Sekarang tanpa keluarkan KWSP pun rakyat boleh usaha cari duit selain beban kos sara hidup tidak setinggi sewaktu PN berkuasa.


Bila PN sebut kos sara hidup melambung, itu bukti yang PN sekarang dah ketandusan isu. Terpaksa reka isu yang tak wujud sebab dah tak ada isu lain yang nak dimainkan. Nak sentuh pasal rasuah pun tak ada kes. Lagipun makan diri nanti.


Hakikatnya, rakyat sekarang tak lagi derita seperti zaman pentadbiran PN dulu. Kalau ada pun yang mengeluh cuma walaun. Tapi kami rakyat bersyukur kerana terselamat dari kerosakan yang dijana tanpa wibawa oleh Mahiaddin dan PN. Guane boh?


 

Raja Gelap 

.


No comments: