POLITIK TU DINAMIK .TAPI PAS BERMUSUH DENGAN SEMUA PARTI. MALANGNYA PAS TAK ADA LAGI YANG JADI PM.

 

Politik ni dinamik. Tiada musuh atau sahabat yang kekal dalam politik. Hari ni musuh, esok boleh baik. Jadi tak usah hairan UMNO suruh penyokong undi DAP. Begitu juga sebaliknya.


Permusuhan UMNO dan DAP/PH lebih kepada isu politik dan ideologi. DAP kata UMNO rasis, sebagai balasan UMNO tuduh DAP komunis.


Permusuhan yang lebih mendalam sebenarnya di antara PAS dengan banyak pihak lain. Contoh PAS dulu bermusuh dengan UMNO. PAS siap kafirkan seluruh UMNO.


Sampai solat dua imam, haram makan sembelihan, nikah semula dan sebagainya. Begitu juga hebatnya permusuhan MCA dengan PAS sampai Hadi dan TG Nik Aziz dilukis sebagai monyet.


Tapi bila nak bekerjasama, semua hilang. Tiba-tiba UMNO dah tak kafir. Dosa MCA pun dilupakan. Jadi suci semuanya. Macam yang berlaku sebelum ini cuma mimpi saja.


Begitu juga Mahiaddin pernah tuduh PAS itu Parti Ajaran Sesat. Akhirnya Mahiaddin melutut minta nyawa daripada PAS. Tiba-tiba PAS dah tak sesat pula di mata Mahiaddin.


PAS juga pernah suruh Mahathir jadi doktor di klinik desa atau Klinik 1Malaysia. Mahathir pun pernah kafirkan PAS. Malah Mahathir label mereka yang terkorban di Memali sebagai mati katak.


Hari ini elok pula mereka. Lupa sudah cerita kafir mengkafir, cerita mati syahid dan mati katak bagai. Jadi kamceng macam BFF dari zaman sekolah tadika dah jadinya.


Kalau permusuhan UMNO dan DAP hanya berkaitan politik. Tapi permusuhan PAS dengan semua pihak terkait akidah. Jadi apa nak pelik UMNO dan DAP berbaik kalau yang bermusuh sebab akidah pun boleh jadi mesra. Kan?


Itulah dinamika politik. Jadi tak perlu nak havoc sangat pun. Walaun yang berlebihan mainkan isu ni kena tipu je dek lebai. Nanti bila lebai nak berbaik dengan Kerajaan Perpaduan, walaun kena u-turn lagi.


Soalnya di sini, tak usah taksub. Tak usah fanatik. Ini cuma politik. Nak benci pemimpin silakan tapi tak perlu sampai bermusuhan dengan orang di sekeliling kita. Guane boh?


 

Raja Gelap 


.


No comments: