TIADA FORMULA AJAIB UNTUK BERJAYA


Bang Mat





Tengah hari tadi saya dibawa melawat Kilang Beras PLS Marketing (M) Sdn. Bhd yang terletak di Sekinchan, Selangor.

Di situ saya dapat melihat kawasan sawah padi yang sekata, tersusun dan subur menghijau.

Melalui penggunaan teknologi terkini, benih dan baja yang terbaik serta sistem saliran yang efisyen, hasil tanaman padi mereka terus meningkat dan stabil dari setahun ke setahun. 

Saya juga tidak melepaskan peluang melihat sendiri bagaimana tapak penyediaan benih semaian padi dilakukan oleh pihak kilang. 

Kemudian anak padi ini akan ditanam apabila cukup tempoh dengan menggunakan jentera yang pastinya akan menjimatkan masa dan tenaga.

Saya masih lagi ingat ketika zaman dahulu, anak padi disulam menggunakan kudrat manusia. Ketika itu, ramai tenaga kerja diperlukan dan memakan masa yang lama untuk disiapkan. Hari ini semuanya sudah canggih dan masa juga dapat dijimatkan.

Apa yang saya belajar hari ini adalah, kita tidak perlukan formula ajaib untuk berjaya. Apa yang kita perlukan adalah kesungguhan dan kerajinan serta keterbukaan untuk mencuba teknologi baru.

#cukupdanterjamin

#teamkpkm

 

No comments: