KEMPEN BMF TIDAK SESUAI UNTUK PERNIAGAAN

 


NORMAN RADZUAN

Simpati penutupan Malakat Mall di Masjid Tanah

KEMPEN BMF TIDAK SESUAI UNTUK PERNIAGAAN

Saya baru membaca berita kisah pasaraya Malakat Mall di Masjid Tanah ditutup kerana kos sewaan yg terlalu mahal iaitu RM 70k sebulan. Saya bersimpati dgn berita ini kerana ada formula dari pemilik syarikat ini yg boleh dibanggakan.

Rasa segan ingin menasihati Coach Fadzil kerana saya bukan peniaga yg hebat sepertinya. Begitu juga bukan berjaya seperti Datuk Vida tetapi saya sekadar ingin memberi pandangan sebagai pengguna . Jika rasa baik harap boleh menerimanya dan jika sebaliknya abaikan sahaja.

Saya puji niat Coach Fadzil utk membantu peniaga2 kecil atau produk2 Melayu (Islam) termasuk dgn konsep pelaburan. Niat atau formula tersebut wajar dipuji dan disokong.

Malangnya faktor2 lain yg telah merencatkan perniagaan Malakat Mall dari pengamatan saya.

Pertama saya berpandangan kesilapan terbesar ketika kempen awal kemunculan Mall ini apabila marketing mereka dikaitkan ke arah BMF ( Buy Muslim First). Bagi saya ia tidak sesuai dan hanya mengecilkan sasaran pelanggan.

ini.

Bukan sahaja ia mengecilkan pelanggan daripada pelbagai bangsa seperti Cina, India dan kaum2 lain tetapi kelompok Melayu yg dingin dgn kempen BMF.

Ini kerana ketika kempen BMF dilancarkan ada org2 politik mengambil kesempatan ke atas kempen utk tujuan politik.

Akhirnya Malakat Mall menjadi mangsa keadaan. Tanya saya… BMF ini kempen yg hanya memakan diri sendiri. Ini kerana berdasarkan senario politik… 30% org Melayu tidak suka dgn sentimen berbau perkauman.

Tanya saya buat sahaja konsep seperti Mydin… terbuka utk semua dgn jualan harga yg murah. Akhirnya bukan sahaja pelanggan tetapi peniaga2 bangsa lain tidak mahu menyewa di ruang Mall tersebut.

Kedua bila saya bertanya kpd rakan2 di KL… mereka beritahu Malakat Mall gagal bersaing dari segi harga. Harga adalah sgt penting bila kita membuka perniagaan Hypermarket.

Saya beri contoh kejayaan Speedmart. Kempen Malakat Mall ‘Buy Muslim First’ tapi kempen Speedmart ‘Murah dan Dekat’. Nampak cara marketing siapa yg jauh lebih bijak? Mereka tidak sasarkan kawasan2 Cina sahaja tetapi di mana2 kita akn jumpa mini market ini.

Ya harganya yg murah adalah tarikan utama tetapi bukan semuanya murah. Rempah Kari Babas di pasaraya lain dijual dgn harga RM 5 tetapi di Speedmart dijual hanya RM 4.30. Jauh bezanya yg antara tarikan menjadi buah mulut org ramai.

Dkt sini kita kena belajar bagaimana org Cina berniaga. Org Cina ada mendidik anak2 mereka buy Chinese first di rumah tetapi bukan secara terbuka dlm perniagaan. Mereka tak perlu kempen beli barangan Cina dulu tetapi ia telah diselami dari kecil.

Peniaga Cina tahu org Melayu adalah kuasa membeli terbesar bukan sahaja kerana kaum majoriti tetapi jika waktu perayaan org Melayu boros berbelanja membeli pakaian sebagai contoh.

Sebab itulah macam di Sabah byk peniaga kedai makan menggunakan pekerja muslim bertudung sebagai tarikan kpd pelanggan Islam. Begitulah juga tauke Cina sanggup menggunakan nama Rosyam Mart sebagai satu bentuk marketing.

Byk lagi peniaga2 Cina yg mengguankan kaedah seolah2 ia perniagaan Melayu dgn meletakkan individu Melayu seolah olan pemilik perniagaan tersebut. Hebatkan strategi perniagaan mereka mencari jalan menarik pelanggan.

David Teo pemilik syarikat filem Metrowealth sgt bijak menjaga hati org Melayu. Dlm majlis promosi filem fia pasti akn membuat majlis kesyukuran dgn menjemput Ustaz membaca doa selamat.

Niat BMF itu baik tetapi bukan Malakat Mall yg memikul tanggungjawab itu. Kesedaran itu patut dipikul oleh NGO2 sahaja utk diamalkan oleh org2 Melayu di rumah dan bukan utk marketing perniagaan.

Jadi utk saya BMF dan daya saing harga barang perlu diambil perhatian. Malakat Mall juga wajar tukar konsep dgn menyewa 2 lot kedai kerana kos dan risikonya lebih kecil. Bila sewa dan penggunaan kakitangan yg sedikit Malakat Mall boleh bermain dgn harga bagi bersaing dgn pasaraya2 yg tumbuh bak cendawan.

Sekadar beri pandangan…. Malakat Mall boleh juga belajar konsep sepertimana kedai2 runcit di Sabah yg dikuasai oleh peruncit Pakistan. Saya tidak tahu modus operandi mereka sebenar… tetapi saya agak2 sahaja mereka ini mempunyai persatuan yg membekal produk barangan2 runcit.

Harga mereka agak sedikit mahal tapi ada di mana2. Contohnya di Kg. Likas sahaja tak kurang 20 kedai runcit Pakistan ada di situ. Tiada yg tutup perniagaan sejak 12 tahun saya di Sabah… semua boleh survive.

Mengapa tidak Malakat Mall bertindak menjadi pemborong bekalan barangan runcit utk peniaga2 kecil di kawasan2 kampung. Dapat membantu dan dpt berniaga dgn peniaga2 kecil Melayu dgn memberi modal barangan dahulu dan mereka menjalankan perniagaan.

Sekadar pandangan kpd mereka yg baru ingin menceburi bidang perniagaan dlm perniagaan jgn sesekali dikaitkan dgn perkauman. Kedua jika terlibat dlm politik jgn pamirkan perniagaan kita kerana ia akn memberi kesan ke atas perniagaan tersebut ( ini amalan saya sendiri ). Dlm perniagaan tidak boleh dikaitkan dgn perkauman dan politik.

No comments: