Simpati penutupan
Malakat Mall di Masjid Tanah
KEMPEN BMF TIDAK
SESUAI UNTUK PERNIAGAAN
Saya baru membaca
berita kisah pasaraya Malakat Mall di Masjid Tanah ditutup kerana kos sewaan yg
terlalu mahal iaitu RM 70k sebulan. Saya bersimpati dgn berita ini kerana ada
formula dari pemilik syarikat ini yg boleh dibanggakan.
Rasa segan ingin
menasihati Coach Fadzil kerana saya bukan peniaga yg hebat sepertinya. Begitu
juga bukan berjaya seperti Datuk Vida tetapi saya sekadar ingin memberi
pandangan sebagai pengguna . Jika rasa baik harap boleh menerimanya dan jika
sebaliknya abaikan sahaja.
Saya puji niat Coach
Fadzil utk membantu peniaga2 kecil atau produk2 Melayu (Islam) termasuk dgn
konsep pelaburan. Niat atau formula tersebut wajar dipuji dan disokong.
Malangnya faktor2
lain yg telah merencatkan perniagaan Malakat Mall dari pengamatan saya.
Pertama saya
berpandangan kesilapan terbesar ketika kempen awal kemunculan Mall ini apabila
marketing mereka dikaitkan ke arah BMF ( Buy Muslim First). Bagi saya ia tidak
sesuai dan hanya mengecilkan sasaran pelanggan.
ini.
Bukan sahaja ia
mengecilkan pelanggan daripada pelbagai bangsa seperti Cina, India dan kaum2
lain tetapi kelompok Melayu yg dingin dgn kempen BMF.
Ini kerana ketika
kempen BMF dilancarkan ada org2 politik mengambil kesempatan ke atas kempen utk
tujuan politik.
Akhirnya Malakat Mall
menjadi mangsa keadaan. Tanya saya… BMF ini kempen yg hanya memakan diri
sendiri. Ini kerana berdasarkan senario politik… 30% org Melayu tidak suka dgn
sentimen berbau perkauman.
Tanya saya buat
sahaja konsep seperti Mydin… terbuka utk semua dgn jualan harga yg murah.
Akhirnya bukan sahaja pelanggan tetapi peniaga2 bangsa lain tidak mahu menyewa
di ruang Mall tersebut.
Kedua bila saya
bertanya kpd rakan2 di KL… mereka beritahu Malakat Mall gagal bersaing dari
segi harga. Harga adalah sgt penting bila kita membuka perniagaan Hypermarket.
Saya beri contoh
kejayaan Speedmart. Kempen Malakat Mall ‘Buy Muslim First’ tapi kempen
Speedmart ‘Murah dan Dekat’. Nampak cara marketing siapa yg jauh lebih bijak?
Mereka tidak sasarkan kawasan2 Cina sahaja tetapi di mana2 kita akn jumpa mini
market ini.
Ya harganya yg murah
adalah tarikan utama tetapi bukan semuanya murah. Rempah Kari Babas di pasaraya
lain dijual dgn harga RM 5 tetapi di Speedmart dijual hanya RM 4.30. Jauh
bezanya yg antara tarikan menjadi buah mulut org ramai.
Dkt sini kita kena
belajar bagaimana org Cina berniaga. Org Cina ada mendidik anak2 mereka buy
Chinese first di rumah tetapi bukan secara terbuka dlm perniagaan. Mereka tak
perlu kempen beli barangan Cina dulu tetapi ia telah diselami dari kecil.
Peniaga Cina tahu org
Melayu adalah kuasa membeli terbesar bukan sahaja kerana kaum majoriti tetapi
jika waktu perayaan org Melayu boros berbelanja membeli pakaian sebagai contoh.
Sebab itulah macam di
Sabah byk peniaga kedai makan menggunakan pekerja muslim bertudung sebagai
tarikan kpd pelanggan Islam. Begitulah juga tauke Cina sanggup menggunakan nama
Rosyam Mart sebagai satu bentuk marketing.
Byk lagi peniaga2
Cina yg mengguankan kaedah seolah2 ia perniagaan Melayu dgn meletakkan individu
Melayu seolah olan pemilik perniagaan tersebut. Hebatkan strategi perniagaan
mereka mencari jalan menarik pelanggan.
David Teo pemilik
syarikat filem Metrowealth sgt bijak menjaga hati org Melayu. Dlm majlis
promosi filem fia pasti akn membuat majlis kesyukuran dgn menjemput Ustaz
membaca doa selamat.
Niat BMF itu baik
tetapi bukan Malakat Mall yg memikul tanggungjawab itu. Kesedaran itu patut
dipikul oleh NGO2 sahaja utk diamalkan oleh org2 Melayu di rumah dan bukan utk
marketing perniagaan.
Jadi utk saya BMF dan
daya saing harga barang perlu diambil perhatian. Malakat Mall juga wajar tukar
konsep dgn menyewa 2 lot kedai kerana kos dan risikonya lebih kecil. Bila sewa
dan penggunaan kakitangan yg sedikit Malakat Mall boleh bermain dgn harga bagi
bersaing dgn pasaraya2 yg tumbuh bak cendawan.
Sekadar beri
pandangan…. Malakat Mall boleh juga belajar konsep sepertimana kedai2 runcit di
Sabah yg dikuasai oleh peruncit Pakistan. Saya tidak tahu modus operandi mereka
sebenar… tetapi saya agak2 sahaja mereka ini mempunyai persatuan yg membekal
produk barangan2 runcit.
Harga mereka agak
sedikit mahal tapi ada di mana2. Contohnya di Kg. Likas sahaja tak kurang 20
kedai runcit Pakistan ada di situ. Tiada yg tutup perniagaan sejak 12 tahun
saya di Sabah… semua boleh survive.
Mengapa tidak Malakat
Mall bertindak menjadi pemborong bekalan barangan runcit utk peniaga2 kecil di
kawasan2 kampung. Dapat membantu dan dpt berniaga dgn peniaga2 kecil Melayu dgn
memberi modal barangan dahulu dan mereka menjalankan perniagaan.
Sekadar pandangan kpd
mereka yg baru ingin menceburi bidang perniagaan dlm perniagaan jgn sesekali
dikaitkan dgn perkauman. Kedua jika terlibat dlm politik jgn pamirkan
perniagaan kita kerana ia akn memberi kesan ke atas perniagaan tersebut ( ini
amalan saya sendiri ). Dlm perniagaan tidak boleh dikaitkan dgn perkauman dan
politik.