BANI LOBAI… SAPA YANG MENYENTAP? BUAYA ATAU PENGAIL…


May be an image of 1 person, standing, fishing rod and body of waterMay be an image of one or more people, people standing and text that says "Sinar Haran Kristian boleh guna kalimah ALLAH"May be an image of 1 person, standing and body of water



BOB KELANANG


Mahkamah Tinggi memutuskan perkataan Allah, Baitullah, Kaabah dan Solat dibenarkan dalam ajaran Kristian. Cuma, ia perlu disertakan dengan penafian; hanya untuk orang Kristian.

Jika ia berlaku pada kerajaan PH dahulu, aku dapat membayangkan bagaimana propaganda sentimen keagamaan yang akan berlaku. Mujurlah pada hari ini kita ditadbir oleh kerajaan Melayu Islam Bertaqwa.

Jom kita tengok reaksi PAS yang "keluar anak tekak" menentang isu ini dulu. Kita bersama-sama tunggu respons daripada mereka yang dahulu konsisten memperjuangkan isu ini. - 𝘙𝘢𝘩𝘮𝘢𝘯 𝘐𝘮𝘶𝘥𝘢

Isu penggunaan kalimah Allah, pada masa tu Pas ada dua "mazhab".

#Satu, Mazhab Allahyarham Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang bersetuju penggunaan kalimah Allah untuk non-Muslim.

#Dua, mazhab Allahyarham Ustaz Harun Din yang tidak bersetuju penggunaan kalimah Allah untuk non-Muslim.

Saya ketika itu antara yang bersetuju penggunaan kalimah Allah kepada non-Muslim, sehingga kerajaan negeri Kelantan menjemput saya membentangkan hujah agama dalam mendokong pandangan saya.

Masa itu, saya dipanggil oleh Tok Guru Nik Abdul Aziz untuk memberikan penjelasan hujah saya bersetuju tersebut. Menariknya, selepas saya memberi penjelasan panjang lebar dari sudut dalil al-Quran, hadis DAN kaedah Usul fiqh, tok guru keluar dari bilik, didapati penuh wartawan.

Apabila ditanya, Tok Guru Nik Aziz jawab cukup mudah.

"Ayah Nabi Muhammad nama Abdullah. Masa tu, Nabi Muhammad belum dilahirkan lagi. Sebelum Nabi bawa Islam, orang bukan Islam dah guna dah kalimah Allah". Alamak. Simple je jawapan Tok Guru Nik Abdul Aziz, tapi padat - 𝘜𝘴𝘵. 𝘏𝘦𝘳𝘫𝘶𝘯𝘰𝘵 𝘈𝘭𝘪

 

No comments: