MENGATASI MASALAH BEKALAN RUMINAN NEGARA

 Image may contain: one or more people

Ruminan (Ruminants) - https://prpm.dbp.gov.my/cari1?keyword=ruminan

Satu penyelesaian kepada masalah ruminan negara.

Aku cadangkan agar Felda/Felcra mengambil inisiatif untuk meningkatkan usaha mengatasi masalah ruminan ini dengan memastikan setiap kawasan milik mereka mestilah diternak Lembu, Kerbau dan Kambing dengan skala besar. Yang pasti jika setiap ekar kawasan Felda/Felcra diternak ruminan ikut bilangan yang sesuai, pastinya pendapatan peserta (peneroka) Felda/Felcra dapat ditingkatkan, Itu aku xmau nak citer pasai tanah ladang milik Tabung Haji.

Felda sahaja mempunyai tanah seluas lebih kurang 500 ribu hektar (317 tanah rancangan Felda). Felcra pula ada lebih 257 ribu hektar tanah.

Katalah dari 500 ribu hektar tanah Felda (lebih kurang ada 1.24 juta ekar)... DAN setiap ekar itu kita bela 2 ekor lembu dan 4 ekor kambing... maknanya kita ada 2.48 juta ekor lembu DAN 4.96 juta kambing... banyak tu... setel masalah ruminan...

Itu baru Felda... Felcra ader lebih kurang 635 ribu ekar tanah... boleh ternak 1.27 juta lembu DAN 2.54 juta kambing...

Total dari Felda dan Felcra sahaja boleh hasilkan... 3.75 juta ekor lembu dan 7.5 juta ekor kambing...

Bukan sekadar boleh mendapat hasil dari kelapa sawit ATAU getah tetapi juga dapat hasil dari industri ruminan. Dengan cara ini masalah kekurangan ruminan dapat dikurangkan. Dan kita dapat mengurangkan import daging atau haiwan ternakan dari luar negara.

Tapi yer la... Sawit dan Getah pon xbole nak handle lagi mau sembang pasai ruminan...

KOH KOH KOH...

Ladang IOI boleh menghasilkan 3 kali ganda minyak kelapa sawit per ekar dari ladang milik Felda... kenapa jadi camni... aku pernah tulis sebelum ini...

KOH KOH KOH... aku belum nak citer bab baja jer... yang aku citer itu hari pasai proses nak dapatkan minyak kelapa sawit ja...

KOH KOH KOH... aku bukan anak peneroka... TAPI aku ader ramai kengkawan yang jadi Manager Ladang IOI...

KOH KOH KOH... jilaker!!


BOB KELANANG




 

No comments: