TIADA SIJIL HALAL..APA MASAALAHNYA..OWHH TAKUT KENA SAMAN.,


Fb MAN TOBA


 Salam YB Khairy Jamaluddin, saya sejujurnya rasa hairan kenapa YB kata wanita berniqab tu bagi info salah tentang vaksin?

Walhal saya nampak YB yang beri info salah tentang vaksin. Antaranya berkenaan isu halal. YB nak pastikan vaksin covid daripada China tu halal.

Untuk maklumat YB, kali kedua saya bagitaw tidak ada mana-mana hub halal beri pengiktirafan halal pada mana-mana vaksin di Malaysia. Dan vaksin yang sedia ada juga tiada halal. Hub halal daripada JAKIM juga tidak iktiraf sekadar JAKIM bagitaw MENGGALAKKAN vaksin.

Sebab kalau dapat peniktirafan halal dah ada cert halal number.

Kedua, isu dijamin selamat. Ini pun kali kedua saya bagitaw sebab YB kata dijamin vaksin drpd China tu selamat. Sbb tidak ada jaminan menggunakan vaksin tu selamat drpd pembuat vaksin sendiri.

Untuk pengetahuan YB, di USA ada hampir 70 suntikan yang diwajibkan utk rakyat mereka. Dan disana vaksin mandatori. Mereka ada vaccine court. Iaitu akta khas utk vaksin. 

Maknanya kalau jadi aefi , iaitu kecederaan slps vaksin, mereka( dibaca rakyat) akan guna akta tersebut utk saman. Dan writ saman diberikan pd kerajaan USA bukannya pengeluar vaksin.

Maknanya pengeluar vaksin dh mention siap-siap bahawasanya depa takkan bertanggungjawab jika berlaku sebarang komplikasi selepas guna produk depa.

Sebab tu saya kata vaksin ni sama mcm rokok. Keduanya adalah toksin. Rokok siap tulis kat kotak 'MEROKOK MEMBAHAYAKAN KESIHATAN'.

 Pernah tak YB dengar syarikat rokok kena saman sebab perokok tu sakit atau mati?

Dalam konteks vaksin ni, saya agak hairan vaksin tu tak sampai lg. Tapi YB dengan sangat yakin kata vaksin tu selamat dan halal. Mcm mana YB begitu yakin?

Apa ukuran selamat yg YB maksudkan? Sbb selamat tu bebas mudharat. Baru ianya dikelaskan sbg selamat.

Kat sini yg YB kena jelaskan. Pd rakyat supaya semuanya jelas. Kita tak nak ada rakyat saman kerajaan slps ni sbb syarikat vaksin takkan tanggung.

Dah jadi di Malaysia seorg budak nama Muhaimin drpd terengganu menang kes saman 1.8 juta sbb lumpuh. Tp dh lumpuh dpt 1.8 juta pun tetap x boleh ubah apa2.

So berapa org rakyat mampu utk amek tindakan jika terjadinya komplikasi slpa vaksin nanti? 

Dan banyak lg soalan lain yg YB kena perhalusi. YB boleh buat live FB dan buat sesi soal jawab secara terbuka. Jemput sekali wakil KKM beberapa org utk jelaskan pd org awam.

Dan sekali lagi saya tegaskan, antivaccine movement tu YB kena nyatakan secara bukti. Bukan sekadar persepsi. Betul ker wujud? Kalau wujud siapa? Apa? Dimana? Bagaimana?


6 tahun saya menjadi antivaksin saya tak tahu pulak ada satu gerakan.

Kita bercakap atas fakta dan data YB. 

Tak perlulah smpai nak report-report  SKMM semua ni. YB bagi misleading info orang diam dan dengar. 

Banyak sangat soalan YB kena perhalusi isu vaksin ni.

Bukan apa YB, sebab antivaksin tentulah takkan amek vaksin. Sebab dah nama pun antivaksin. 

Saya risau kawan-kawan yang provaksin. Kesian anak-anak mereka. Sebab insuran memg xde peruntukan khas di Malaysia untuk kes AEFI.

YB mesti ada insuran. Try baca polisi.

Sekian YB, sy harap YB perhalusi isu ni.

Sebab dalam keadaan sekarang ramai ragu-ragu dengan produk China YB. Dahlah virus daripada sana.

Saya tahu YB nak yang terbaik. Maklumat ni adalah untuk bantu YB dpt maklumat yg terbaik. YB mintk insert drpd pengeluar vaksin. YB perhalusi sendiri.

No comments: