Sokong Belanjawan 2021 tanpa akal ialah khianat, pemimpin Umno beritahu ahli Parlimen

 



Khaled Nordin berkata, setiap ahli Parlimen perlu diberikan kebebasan dan ruang untuk membuat pilihan serta mengundi secara peribadi berdasarkan ‘conscience’ untuk menyokong, berkecuali atau menolak Belanjawan 2021.

PETALING JAYA: Naib Presiden Umno, Mohamed Khaled Nordin membantah tindakan melabelkan ahli Parlimen tidak menyokong Belanjawan 2021 sebagai “pengkhianat”, sebaliknya beliau menyifatkan sokongan terhadap belanjawan persekutuan itu tanpa menggunakan akal ialah “sebesar-besar khianat”.

Katanya, rakyat tidak memilih ahli Parlimen untuk menjadi wakil yang terpisah daripada denyut nadi mereka, sebaliknya wakil rakyat perlu mengambil keputusan yang dirasakan terbaik demi kepentingan negara, bukannya parti semata-mata.

“Jika seseorang ahli Parlimen itu yakin peruntukan dan inisiatif dalam Belanjawan 2021 memerlukan pembaikan atau tidak menepati kepentingan golongan sasaran, mereka wajar menyatakan pendirian tersebut, sekalipun pendirian itu berbeza dengan pendirian parti atau pendirian bersifat ‘en block’,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Sebelum ini, Ahli Parlimen Arau, Shahidan Kassim di Dewan Rakyat menyifatkan tindakan mana-mana ahli Parlimen yang menolak Belanjawan 2021 sebagai tindakan khianat terhadap rakyat.

Setiausaha Agung Barisan Nasional, Annuar Musa turut memberi peringatan kepada ahli Parlimen yang cuba memikirkan untuk menentang Rang Undang-undang Perbekalan. Katanya, undian belanjawan perlu mengikut arahan parti, bukan ketetapan sendiri.

Ia menyusul Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah yang dilaporkan berkata, ahli Parlimen dipilih untuk bertanggungjawab kepada pengundi kawasan diwakili mereka dan tidak boleh hanya menuruti arahan parti ketika memutuskan belanjawan.

Hari ini, Khaled berkata, setiap ahli Parlimen perlu diberikan kebebasan dan ruang untuk membuat pilihan serta mengundi secara peribadi berdasarkan “conscience” untuk menyokong, berkecuali atau menolak Belanjawan 2021.

Baginya, Malaysia harus mula bergerak ke arah penyuburan amalan politik bi-partisan, yang lebih memfokuskan pembentukan konsensus nasional, merentasi ideologi dan fahaman politik demi penyelesaian kemaslahatan kepentingan nasional.

“Rakyat harapkan ahli Parlimen untuk berikan yang terbaik, justeru idea baik akan sentiasa disokong, sekalipun oleh pihak lawan dan idea yang dangkal akan ditolak, sekalipun oleh rakan dari parti sendiri.

“Sokongan bersifat ‘en bloc’ ke atas sesuatu usul Parlimen pula tidak semestinya mencerminkan kekuatan parti, sebaliknya parti akan dianggap tidak mempunyai kepelbagaian idea, pendirian dan kebebasan untuk menyatakan pendirian demokratik.

No comments: