𝗛𝗔𝗕𝗜𝗛 "𝗚𝗛𝗜𝗔𝗡𝗚" 𝗡𝗔𝗞 𝗝𝗔𝗧𝗨𝗛𝗞𝗔𝗡 𝗣𝗠𝗫 𝗗𝗔𝗡 𝗧𝗘𝗕𝗨𝗞 𝗔𝗧𝗔𝗣 𝗠𝗔𝗞𝗔 𝗣𝗨𝗔𝗞 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 𝗣𝗘𝗠𝗕𝗔𝗡𝗚𝗔𝗡𝗚, 𝗣𝗡𝗬𝗔𝗞𝗔𝗨 𝗡𝗔𝗦𝗜𝗢𝗡𝗔𝗟 𝗝𝗔𝗝𝗔 𝟭𝟭𝟱 𝗦𝗗 𝗬𝗚 𝗧𝗔𝗞 𝗟𝗔𝗞𝗨



1) KENAPA 115 SD yg dah tak laku, tak relevan tapi terus dijaja?? Berkali-kali pemimpin PH, UMNO BN dan para pendokong PHBN sudah jelaskan dari pelbagai sudah betapa 𝟭𝟭𝟱 𝗦𝗗 𝗶𝘁𝘂 𝗧𝗜𝗗𝗔𝗞 𝗰𝘂𝗸𝗼𝗽 𝗝𝗢𝗠𝗕𝗟𝗔𝗛 sebenarnya kerana  10 org MP BN melanggar perjanjian, akurjanji sebagai calon BN sekaligus tersangkut dgn AALP.


2) Malah 4 org MP GPS pula sign satu lagi SD menyokong DSAI diangkat menjadi PM ketika itu. Maka adalah JELAS Din Tompok hanya ada 101 SD shj yg betul-betul sokong dia jadi PM dan tidak berbelah bagi. 𝗣𝘂𝗮𝗸 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 𝗻𝗶 𝘁𝗲𝗿𝗻𝘆𝗮𝘁𝗮 𝗕𝗘𝗕𝗔𝗟 dan dari golongan Al Ruwaibidhah. Org-org bodoh yg mahu ikut campur dalam urusan masyarakat luas. Mereka tidak faham atau 𝗲𝗻𝗴𝗴𝗮𝗻 𝗳𝗮𝗵𝗮𝗺 𝗙𝗔𝗞𝗧𝗔 𝗸𝗲𝗺𝘂𝗱𝗶𝗮𝗻 𝗺𝗲𝗿𝗮𝘁𝗶𝗯, 𝗺𝗲𝗿𝗼𝘆𝗮𝗻 𝗱𝗮𝗻 𝗞𝗘𝗟𝗨𝗣𝗢𝗤 𝘁𝗮𝗸 𝘁𝗲𝗻𝘁𝘂 𝗮𝗿𝗮𝗵.


3) Sebab itu juga 𝗙𝗔𝗞𝗧𝗔 𝘁𝗲𝗿𝘂𝘀 𝗱𝗶𝗮𝗯𝗮𝗶𝗸𝗮𝗻 𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗽𝗲𝗺𝗶𝗺𝗽𝗶𝗻 𝗽𝘂𝗮𝗸 𝗣𝗘𝗠𝗕𝗔𝗡𝗚𝗔𝗡𝗚, 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 𝗣𝗔$ dan sekutunya Parti BUNGA malah walatok pun 𝗮𝗺𝗯𝗶𝗹 𝗸𝗲𝘀𝗲𝗺𝗽𝗮𝘁𝗮𝗻 𝘂𝘁𝗸 𝗺𝗲𝗻𝘆𝗮𝗹𝗮𝗵𝗸𝗮𝗻 𝗣𝗠𝗫, 𝗧𝗣𝗠𝟭, 𝗣𝗛, 𝗨𝗠𝗡𝗢 𝗕𝗡 𝗱𝗮𝗻 𝗷𝘂𝗴𝗮 𝗗𝗬𝗠𝗠 𝗦𝗣𝗕𝗗 𝗬𝗗𝗣𝗔 𝗸𝗲 𝟭𝟲 yakni Tuanku Sultan Pahang. Lihat mereka terus meratib-ratib di SocMed dan MSM KUNUNnya mereka "𝗗𝗔𝗛 𝗖𝗨𝗞𝗢𝗣 𝗝𝗢𝗠𝗕𝗟𝗔𝗛...𝗟𝗘𝗕𝗜𝗛 𝗗𝗔𝗥𝗜𝗣𝗔𝗗𝗔 𝗖𝗨𝗞𝗢𝗣"


4) Punya la 𝗺𝘂𝗸𝗮 𝗧𝗔𝗞 𝗠𝗔𝗟𝗨 𝗽𝘂𝗮𝗸 𝘄𝗮𝗹𝗮𝘁𝗼𝗸, 𝘄𝗮𝗹𝗮𝗿𝗴𝗼𝗻, 𝘄𝗮𝗹𝗮𝘂𝗻 & 𝘂𝗻𝘁𝗶𝘁 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 𝗪𝗔𝗥𝗚𝗔𝗡𝗘𝗚𝗔𝗥𝗔 𝗧𝗔𝗞 𝗕𝗘𝗥𝗚𝗨𝗡𝗔 meratib siang malam 24-7 seolah-oleh mereka TIDAK punya kemaluan. KENAPA? Kerana kata orang Kedah....dah habih "ghiang" atau habis tenaga dan daya usaha nak jatuhkan PMX dan Kerajaan MADANI. Sebabnya mudah, dulu lagi saya dah tulis dan kata Puak PNyakau ni sangat takut mereka akan disiasat dan didakwa kerana pelbagai kes yg disyaki dilakukan di era parti mereka berkuasa.


5) 𝗔𝗸𝗶𝗯𝗮𝘁 𝗱𝗮𝗵 𝗵𝗮𝗯𝗶𝗵 "𝗚𝗛𝗜𝗔𝗡𝗚" (riang atau kederat) kata org Kedah, sudah takde cara dan daya usaha lagi dah nak jatuhkan PMX dan Kerajaan MADANI bagi melepaskan diri dari pelbagai siasatan dan tindakan undang-undang kerana kesalahan rasuah, menyakau dan salahguna kuasa, MAKA puak 𝗣𝗘𝗠𝗕𝗔𝗡𝗚𝗔𝗡𝗚 𝘁𝗲𝗿𝘂𝘁𝗮𝗺𝗮 𝗗𝗶𝗻 𝗧𝗼𝗺𝗽𝗼𝗸 𝗱𝗮𝗻 𝗣𝗡𝗰𝗮𝗶𝗰𝗮𝗶-𝗣𝗡𝗰𝗮𝗰𝗮𝗶 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 𝗯𝗲𝗴𝗶𝘁𝘂 𝗴𝗵𝗮𝗶𝗿𝗮𝗵 𝗺𝗲𝗺𝗮𝗶𝗻𝗸𝗮𝗻 𝗶𝘀𝘂 𝟭𝟭𝟱 𝗦𝗗 ni. Hakikatnya mereka sudah rimas dan mahu alihkan perhatian dengan menyerat nama YDPA ke 16.


6) TONTON dan saksikan sendiri video lama interview Iswardy Morni dengan Dr. Maszlee Malik tentang penglibatan Din Tompok dalam 𝗶𝘀𝘂 𝟭𝗕𝗲𝘀𝘁𝗮𝗿𝗶𝗻𝗲𝘁 𝗱𝗮𝗻 𝗷𝘂𝗴𝗮 𝗿𝗲𝘀𝗽𝗼𝗻 𝗧𝗘𝗥𝗡𝗔𝗛𝗔𝗥𝗨 𝗗𝗿. 𝗠𝗮𝘀𝘇𝗹𝗲𝗲 kepada siasatan SPRM ke atas projek itu. Kes ini memang igauan ngeri Din Tompok a.k.a Din Cirit @NikaGee.


7) 𝗠𝗲𝗻𝗮𝗻𝘁𝘂 𝗗𝗜𝗻 𝗧𝗼𝗺𝗽𝗼𝗸 𝘁𝗲𝗿𝘂𝘀 𝗰𝗮𝗯𝘂𝘁 𝗹𝗮𝗿𝗶 tanpa dapat dikesan dan didakwa oleh pihak berkuasa. JIKA tidak ada apa nak disembunyikan kenapa takut nak hadap tuduhan di mahkamah. Lawan lah jika tidak bersalah.


8.) Kes Janawibawa satu lagi kes rasuah, penggubahan wang haram dan salahguna kuasa yg membabitkan 𝗗𝗶𝗻 𝗧𝗼𝗺𝗽𝗼𝗸 𝗱𝗮𝗻 𝗔𝗵𝗹𝗶 𝗣𝗮𝗿𝗹𝗶𝗺𝗲𝗻 𝗣𝗡𝘆𝗮𝗸𝗮𝘂 𝗡𝗮𝘀𝗶𝗼𝗻𝗮𝗹 𝗱𝗶 𝗪𝗮𝗻 𝗦𝗲𝗽𝗼𝗹 𝗪𝗮𝗻 𝗝𝗮𝗻..𝗮𝘄𝗶𝗯𝗮𝘄𝗮. Tapi 𝗽𝘂𝗮𝗸 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 sengaja cuba menenggelamkan isu ini dengan meratib-ratib kes DSZH meskipun FAKTA jelas :


i) 𝟮𝟯 𝗦𝗲𝗽𝘁𝗲𝗺𝗯𝗲𝗿 𝟮𝟬𝟮𝟮 (𝗲𝗿𝗮 𝗞𝗲𝗿𝗮𝗷𝗮𝗮𝗻 𝗣𝗡𝘆𝗮𝗸𝗮𝘂 𝗡𝗮𝘀𝗶𝗼𝗻𝗮𝗹) DSZH berjaya dapat DAA (lepas dan dibebaskan) berjaya membersihkan nama beliau dari 40 pertuduhan, 𝗽𝘂𝗮𝗸 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 PA$ dan Parti BUNGA diam sebab mereka Kerajaan. (Pihak pendakwaan AGC sedang merayu semula utk terus mendakwa DSZH)


ii) Pasa 𝟰 𝗦𝗲𝗽𝘁𝗲𝗺𝗯𝗲𝗿 𝟮𝟬𝟮𝟯 (𝗲𝗿𝗮 𝗞𝗲𝗿𝗮𝗷𝗮𝗮𝗻 𝗠𝗔𝗗𝗔𝗡𝗜) DSZH dapat DNAA (lepas TANPA bebas) dari 47 pertuduhan, kemain kecoh 𝗽𝘂𝗮𝗸 𝘄𝗮𝗹𝗮𝘁𝗼𝗸, 𝘄𝗮𝗹𝗮𝗿𝗴𝗼𝗻, 𝘄𝗮𝗹𝗮𝘂𝗻 & 𝘂𝗻𝘁𝗶𝘁 gerombolan 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 𝗣𝗘𝗠𝗕𝗔𝗡𝗚𝗔𝗡𝗚 ni dok salahkan Kerajaan, salahkan mahkamah dan AG. Paling teruk PMX kena kutuk dan mahukan dia campurtangan utk dakwa semula DSZH. GILA.


9) 𝗧𝗔𝗣𝗜....𝗽𝘂𝗮𝗸 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 𝗣𝗘𝗠𝗕𝗔𝗡𝗚𝗔𝗡𝗚 𝗣𝗔$, 𝗣𝗮𝗿𝘁𝗶 𝗕𝗨𝗡𝗚𝗔, 𝗣𝗡𝘆𝗮𝗸𝗮𝘂 𝗡𝗮𝘀𝗶𝗼𝗻𝗮𝗹 𝘁𝗲𝗿𝘂𝘀 𝗿𝗮𝘁𝗶𝗯 𝗸𝗲𝘀 𝗗𝗦𝗭𝗛 tapi kes Din Tompok ada yg telah didakwa di mahkamah, ada yg masih dalam siasatan SPRM tidak pula mereka sebut?? Ini 𝗷𝗮𝗵𝗮𝘁𝗻𝘆𝗮 𝗽𝘂𝗮𝗸 𝗞𝗛𝗔𝗪𝗔𝗥𝗜𝗝 ni. Puak mereka dianggap bersih suci murni, org lain walau tidak bersalah dan dibebaskan mahkamah seklipun TETAP diratib seolah-oleh sudah bersalah. 


10) Sebab itu PMX dan Kerajaan MADANI disarankan jangan berlembut lagi dah dengan puak PEMBANGANG ni. 𝗣𝗠𝗫 𝗱𝗮𝗻 𝗠𝗲𝗻𝘁𝗲𝗿𝗶-𝗺𝗲𝗻𝘁𝗲𝗿𝗶 𝘁𝗲𝗿𝗯𝗮𝗯𝗶𝘁 𝗺𝗲𝘀𝘁𝗶 𝗺𝗲𝗺𝗮𝗻𝘁𝗮𝘂 𝗱𝗮𝗻 𝗣𝗘𝗥𝗦𝗢𝗔𝗟𝗞𝗔𝗡 𝗝𝗜𝗞𝗔 pihak penguatkuasaan seperti 𝗽𝗶𝗵𝗮𝗸 𝗦𝗣𝗥𝗠, 𝗣𝗼𝗹𝗶𝘀 𝗱𝗮𝗻 𝗔𝗚 terkadang dilihat seperti 𝗟𝗘𝗠𝗕𝗔𝗕 utk mendakwa dan memenjarakan para PNyakau ini. 𝗡𝗢 𝗠𝗘𝗥𝗖𝗬...!! Sebab mereka adalah PNgacau, PNghasut dan pemecah belah kesatuan dan pepraduan rakyat berbilang kaum di negara ini yg sepatutnya dihukum dengan tegas.


11) 𝗣𝗘𝗥𝗦𝗘𝗧𝗔𝗡𝗞𝗔𝗡 𝘀𝗵𝗷 𝗷𝗶𝗸𝗮 𝗣𝗠𝗫 𝗱𝗮𝗻 𝗞𝗲𝗿𝗮𝗷𝗮𝗮𝗻 𝗠𝗔𝗗𝗔𝗡𝗜 𝗱𝗶𝘁𝘂𝗱𝘂𝗵 𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗣𝗘𝗠𝗕𝗔𝗡𝗚𝗔𝗡𝗚 𝗺𝗲𝗻𝘆𝗮𝗹𝗮𝗵𝗴𝘂𝗻𝗮 𝗸𝘂𝗮𝘀𝗮 kerana TINDAKAN keras ke atas PNyakau yg terbukti menyakau bukan satu kesalahan malah sepatutnya dilakukan lama dahulu. MUNGKIN sebab itu juga PMX mahu bulan September 2024 ini agenda REFORM kakitangan awam dilakukan secara besar-besaran kerana 𝗺𝗲𝗿𝗲𝗸𝗮 𝗶𝗻𝗶𝗹𝗮𝗵 𝘆𝗴 𝗠𝗘𝗡𝗚𝗚𝗘𝗥𝗔𝗞𝗞𝗔𝗡 𝗮𝘁𝗮𝘂 𝗠𝗘𝗡𝗬𝗘𝗞𝗔𝗧 𝘂𝘀𝗮𝗵𝗮 𝗥𝗘𝗙𝗢𝗥𝗠 𝗶𝗻𝗶.


Wallahualam.


-Zus Din 

05092024

***************

𝗠𝗮𝘀𝘇𝗹𝗲𝗲 𝗯𝗲𝗿𝗶 𝗿𝗲𝗮𝗸𝘀𝗶 𝘀𝗶𝗮𝘀𝗮𝘁𝗮𝗻 𝗽𝗿𝗼𝗷𝗲𝗸 𝟭𝗕𝗲𝘀𝘁𝗮𝗿𝗶𝗡𝗲𝘁

Oleh : Siti Noor Faezah Muda

04 September 2024 09:12pm


SHAH ALAM - Bekas Menteri Pendidikan, Dr Maszlee Malik pada Rabu memberi reaksi berhubung siasatan yang mula dilakukan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung projek 1BestariNet.


Menerusi aplikasi X miliknya, beliau memuat naik kenyataan ringkas iaitu akhirnya.


Menerusi media sosial itu juga, Maszlee turut membuat hantaran mengimbau kembali tentang surat pekeliling bertarikh 27 Jun 2019 mengenai perkhidmatan talian internet di sekolah.


Dalam pekeliling tersebut, sejak 2012 1BestariNet telah membantu KPM menyediakan talian internet dan aplikasi persekitaran pembelajaran virtual (VLE) kepada 10,211 sekolah di seluruh negara.


Menurut surat berkenaan, selepas tujuh tahun, kontrak perkhidmatan itu akan tamat pada 30 Jun 2019 dan mulai 1 Julai 2019 perkhidmatan talian internet ke sekolah seluruh negara akan dibekalkan oleh tiga syarikat penyedia perkhidmatan internet (ISP) iaitu Telekom Malaysia Berhad, Celcom Axiata Berhad dan Maxis Broadband Sdn Bhd.


Pekeliling itu juga menyatakan tiga syarikat ISP tersebut akan menyediakan perkhidmatan talian internet ke beberapa bahagian KPM dan 366 pusat kegiatan guru (PKG) seluruh negara.


Susulan berakhirnya perkhidmatan 1BestariNet Fasa 2, KPM memutuskan untuk mengguna pakai pelantar pembelajaran Google Classroom (GC) bagi menggantikan Frog VLE.


𝗔𝗿𝘁𝗶𝗸𝗲𝗹 𝗕𝗲𝗿𝗸𝗮𝗶𝘁𝗮𝗻:

𝗦𝗣𝗥𝗠 𝘀𝗶𝗮𝘀𝗮𝘁 𝘁𝘂𝗻𝘁𝘂𝘁𝗮𝗻 𝗯𝗮𝘆𝗮𝗿𝗮𝗻 𝘁𝗲𝗻𝗱𝗲𝗿 𝟭𝗕𝗲𝘀𝘁𝗮𝗿𝗶𝗡𝗲𝘁


Sebelum ini, SPRM dilaporkan telah memulakan siasatan terhadap tuntutan bayaran bagi tender perkhidmatan 1BestariNet Kementerian Pendidikan (KPM) bernilai RM4 bilion yang dianugerahkan kepada YTL Communications Sdn Bhd (YTL) pada 2011.


Menurut sumber, SPRM telah membuat penggeledahan di pejabat kerajaan dan pejabat YTL Communications Sdn Bhd di Kuala Lumpur pada Rabu.


Beliau berkata hasil penggeledahan itu, sejumlah dokumen disita dan SPRM sedang mengkaji untuk mengenal pasti saksi-saksi yang akan dipanggil memberi keterangan bagi membantu siasatan.



No comments: