KITA BUKAN MUFTI DAN QADHI


Dzolkarnain Abidin


Kita bukan mufti yang berfatwa. Bukan juga qadhi yang menghukum. Mufti ada jabatannya. Qadhi ada mahkamahnya. Mufti dan qadhi sendiri terikat dengan peraturan dalam berfatwa dan menjatuhkan hukum.


Jadi, apabila kita mengeluarkan sesuatu pandangan terhadap sesuatu perkara agama terhadap orang lain, keluarkanlah pandangan sebagai kawan atau saudara. Bukan sebagai mufti dan tak perlu jadi qadhi.


Jika kawan atau saudara kita berbuat silap, meskipun dalam urusan aqidah, usahlah sembrono memfatwakan dia sesat atau terkeluar Islam. Usahlah secara terus menghukum dia murtad, jadi kafir atau ahli neraka.


Cukuplah kita sebut perkara itu salah, tak sesuai, tak beretika, ganjil, tidak selari dengan agama atau tidak menepati syariah atau seumpamanya. Bahkan, seharusnya kita berjimat untuk berkata haram dan berdosa.


Tak perlulah pergi terlalu jauh. Itu haram, itu syirik, perbuatan itu murtad, dia sudah terkeluar Islam, kalau tak bertaubat dia masuk neraka, jika tak tarik balik dia mati kafir, atau dia bukan lagi Muslim.


Dia saudara kita atau kawan kita. Mungkin dia terlanjur, tersasul, dalam situasi terlalu teruja, atau sebarang kemungkinan lain yang kita tidak tahu. Kenapa kita tidak berfikir begitu?


Tak bolehkah kita menyimpan sedikit keghairahan untuk berfatwa atau keterujaan untuk menghukum itu? Tak bolehkah kita tidak terburu-buru? 


Tak bolehkah kita berfikir, jika kita sendiri berada dalam situasi dia, kita juga akan berbuat perkara yang sama? Bukankah kita dan dia adalah manusia biasa. Sebagaimana dia tersilap, kita juga terdedah buat silap.


Nak berhujah, silakan. Tapi jadilah penghujah, bukan mufti atau qadhi. Hanya mereka yang berpemikiran Khawarij yang bermudah-mudah menghukum orang lain sesat atau terkeluar agama.



No comments: