RAMAI KATA ZAMAN 2021- ZAMAN TU APA PUN TARAK AIHH.. ZAMAN MADANI NI USAHA LEBIH UNTUK KESEJAHTERAAN.

 


Ramai juga marah Mat Sabu sebab kononnya claim tanam bawang. Katanya projek ni dah mula sejak 2021. Ok baik. Bagi saya link Menteri zaman PN umum projek bawang?


Ada?

Ada?



Kenapa zaman Mat Sabu tuaian pertama je bertan-tan jumlahnya?


Sebab ...banyak je institut, universiti buat kajian.


Tapi, arahan dan peruntukan dari Menteri lah yang menjayakan sesuatu projek.


Mardi dah kaji awal, yes kita setuju.

Mardi dah tuai beribu kilogram dan jual dipasaran? Ini tiada.


Jadi yang dengki dengan Abg Mat kenapa? Sebab 33 bulan langsung tiada benda baik nak dikenang kan ...betul?


Berita

Siapa sangka, Malaysia akhirnya berjaya menuai hasil bawang merah tempatan melibatkan berat sekitar 2.3 tan di Kampung Ladang Bikam, Tanjung Malim, Perak.


Perak difahamkan menjadi negeri pertama yang menuai hasil bawang varian BAW-1 tersebut di mana ia berada di dalam tempoh fasa satu di kawasan seluas 0.6 hektar.


Menurut Arthur Joseph, projek dengan kerjasama pihak Jabatan Pertanian Negeri itu akan dilaksana secara tiga fasa dengan hasil sekitar empat tan metrik setiap hektar.


Perkara ini dikongsikan Ahli Parlimen Pensiagan itu dalam Majlis Tuaian Hasil Projek Rintis Tanaman Bawang Secara Besar-Besaran di Kampung Ladang Bikam, lapor Berita Harian.


“Bagi penuaian pertama, ia membabitkan fasa satu di kawasan seluas 0.6 hektar dengan hasil pengeluaran sekitar 2.3 tan. Selepas ini, penuaian akan bersambung kepada fasa dua dan fasa tiga.



No comments: