Hadi kata umat Islam tak bersatu 𝗮𝗻𝗴𝗸𝗮𝗿𝗮 𝗽𝗲𝗻𝗷𝗮𝗷𝗮𝗵.



Aku tak nak bangkang yang ini. Hakikatnya, menang penjajah amalkan 𝗽𝗲𝗰𝗮𝗵 𝗯𝗲𝗹𝗮𝗵 𝗱𝗮𝗻 𝗽𝗲𝗿𝗶𝗻𝘁𝗮𝗵. Tapi nak salahkan penjajah semata-mata tak boleh juga.


Mulanya umat Melayu bersatu 𝗱𝗶 𝗯𝗮𝘄𝗮𝗵 𝗨𝗠𝗡𝗢. 𝗣𝗲𝗿𝗽𝗲𝗰𝗮𝗵𝗮𝗻 𝗽𝗲𝗿𝘁𝗮𝗺𝗮 orang Melayu rentetan dari pemilihan presiden UMNO. Yang kalah telah keluar dan tubuhkan... PAS!


Penjajah juga bukanlah pihak yang 𝗺𝗲𝗻𝗴𝗸𝗮𝗳𝗶𝗿𝗸𝗮𝗻 𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗹𝗮𝗶𝗻 yang tidak menyokong mereka. Malahan amalan 𝘀𝗼𝗹𝗮𝘁 𝗱𝘂𝗮 𝗶𝗺𝗮𝗺 bukan diajar oleh penjajah.


Lebih daripada itu, penjajah juga tidak mengajarkan amanat yang menjadi punca kepada 𝗽𝗲𝗻𝗲𝗻𝘁𝗮𝗻𝗴𝗮𝗻 𝗼𝗿𝗮𝗻𝗴 𝗠𝗲𝗹𝗮𝘆𝘂 terhadap kepimpinan 𝗠𝗲𝗹𝗮𝘆𝘂 𝗜𝘀𝗹𝗮𝗺 sendiri.


Bahkan, di zaman penjajah, dan awal kemerdekaan, bukan setakat sesama Melayu, kehidupan kalangan masyarakat berbilang kaum juga 𝗵𝗮𝗿𝗺𝗼𝗻𝗶.


Perpecahan, persengketaan sesama Melayu bahkan antara kaum terjadi setelah ada parti politik yang 𝗺𝗲𝗻𝗴𝗴𝘂𝗻𝗮𝗸𝗮𝗻 𝘀𝗲𝗻𝘁𝗶𝗺𝗲𝗻 𝗸𝗮𝘂𝗺 𝗱𝗮𝗻 𝗮𝗴𝗮𝗺𝗮 untuk mendapatkan pengaruh.


Aku benci penjajah. Aku tak kata penjajah baik dan aku sokong fakta penjajah punca perpecahan. Tapi segala usaha penjajah gagal. Sebab itu kita berjaya 𝗰𝗮𝗽𝗮𝗶 𝗸𝗲𝗺𝗲𝗿𝗱𝗲𝗸𝗮𝗮𝗻. Kita takkan merdeka jika kita terus berpecah ketika itu.


Namun usaha penjajah itu 𝗱𝗶𝘁𝗲𝗿𝘂𝘀𝗸𝗮𝗻 𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗽𝗮𝗿𝘁𝗶 politik yang tamakkan kuasa, menghasut 𝗸𝗲𝗯𝗲𝗻𝗰𝗶𝗮𝗻 𝗸𝗮𝘂𝗺 𝗱𝗮𝗻 𝗮𝗴𝗮𝗺𝗮 dan jadikan 𝘀𝘆𝘂𝗿𝗴𝗮 sebagai tawaran.


Sebab itu negara kita 𝘀𝗲𝗺𝗮𝗸𝗶𝗻 𝗯𝗲𝗿𝗽𝗲𝗰𝗮𝗵 sekarang. Bukan sejak dulu. Siapa dan parti apa, aku tak perlu nyatakan. Rasanya semua orang tahu. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: