TOK MAT AKAN IKUT PMX KELUAR SETIAP KALI ADA LAWATAN. ITU AKAN MEMBERI KELEBIHAN BELIAU DIKENALI

 


Aku diberitahu dah ada hasutan syaitan berkenaan rombakan kabinet. Kononnya Timb. Presiden UMNO, Mohamad Hasan, sedang dilemahkan oleh DS Anwar dan Zahid Hamidi dengan meletakkannya sebagai Menteri Luar.


Tapi bagi aku, ia sebenarnya memperkuatkan Tok Mat, bukan melemahkan. Aku nampak ini sebagai satu cara untuk menjadikan Tok Mat lebih dikenali di peringkat antarabangsa, sebagai persediaan untuk dia menjadi pemimpin utama.


Takkan nak jadi seperti Mahiaddin? Tak siapa kenal di peringkat antarabangsa. Sampaikan lepas dia jadi PM, terpaksa dia pula yang telefon pemimpin negara lain untuk perkenalkan diri. Sebab orang pemimpin luar tak kenal di pun.


Atau pun jadi seorang pemimpin yang cuma dikenali di negara Syiah? Tehran bebas la nak keluar masuk tapi nak ke Arab Saudi tak lepas. Manakala negara pelabur tak kenal langsung. Jika begitu, siapa yang berani nak datang melabur?


Tapi DS Anwar tak jadi Menteri Luar pun?


Ya, sebab DS Anwar dah dikenali dari usia muda beliau lagi. 1970an tu zaman gerakan mahasiswa. Ketika itu memang ramai anak muda yang menonjol. DS Anwar adalah salah seorang daripadanya. Dan sebab itulah Mahathir berusaha keras menarik DS Anwar ke dalam UMNO ketika itu.


Hari ini peluang menonjol seperti itu sudah tak banyak lagi. Situasi sudah berbeza. Maka sebab itu peluang sebegini perlu dicipta. Yang menghasut tu bukan tak tahu tapi dah syaitan kan, apa lagi kerjanya tak bukan merosakkan manusia?


Ini peluang Tok Mat untuk kukuhkan nama di persada antarabangsa. Mungkin, andainya kerjasama Kerajaan Perpaduan melangkaui PRU16, Tok Mat bakal jadi TPM. Maka dikenali di peringkat antarabangsa adalah satu bonus untuk Tok Mat. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: