TAJUK MENIKAM...WALAUN TENTU GERAM....




 Terbaik cara Awani buat tajuk berita. Kalau jenis tengok gambar je, dah faham lain. Jenis macam walaun yang malas membaca, dah tentu bersorak tengok tajuk begini.


Click bait atau sengaja bina persepsi buruk?


Ayat seperti dalam tajuk tu sebenarnya disebut oleh Mahathir ketika program Keluar Sekejap kelolaan KJ. Memang betul Mahathir ada berkata begitu tapi bukan itu intipatinya.


Dalam program yang sama, KJ persoalkan tindakan flip flop Mahathir yang gunakan kaedah matlamat menghalalkan cara atau Machiavellian.


Mahathir boleh dikatakan ditekan hingga mengaku mempergunakan DAP untuk jatuhkan Najib dan kini gunakan PAS untuk jatuhkan DS Anwar. Itu cerita yang lebih besar.


Tapi tak. Awani mungkin nak kejarkan click, atau sengaja nak cipta persepsi buruk terhadap PM, lalu dibuat tajuk begini. Sedangkan intipati utama yang Mahathir seorang manipulator diperkecilkan.


Awani boleh je tulis "Mahathir dakwa..." sebelum disambung dengan tajuk begini. Lebih tepat. Atau letak "Mahathir sedia halalkan cara demi mencapai matlamat" kalau nak lebih jujur.


Bila tajuk berita arus perdana pun dah begini jahat, apa boleh kita harapkan dari saluran berita negara kita ini? Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: